Kilka krajów Unii Europejskiej ma mniej niż jedną ładowarkę na 100 km dróg

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) przedstawiło dane dotyczące zagęszczenia infrastruktury ładowania za 2021 r. w krajach UE. Polska zajmuje miejsce w dolnej części tabeli.

W Europie wciąż brakuje ładowarek dla elektrykówW Europie wciąż brakuje ładowarek dla elektryków
Źródło zdjęć: © GettyImages

Wedle danych ACEA, które obejmują statystyki z ubiegłego (2021) roku, aż sześć krajów Unii Europejskiej nie może pochwalić się choćby jednym punktem ładowania na 100 km dróg. Wśród nich jest Polska.

Z danych udostępnionych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów wynika też, że 17 państw członkowskich ma mniej niż pięć punktów ładowania na 100 km dróg i że raptem pięć krajów może pochwalić się większym zagęszczeniem ładowarek niż 10 na każde 100 km tras.

Rozpiętość tabeli

Autorzy badania zwracają uwagę na skalę różnicy, jaka dzieli państwa z największą liczbą ładowarek i te z najgorzej rozwiniętą infrastrukturą.

Dość powiedzieć, że w Holandii kierowcy mają do dyspozycji ładowarkę już co 1,5 km drogi, a tymczasem w Polsce ładowarkę znajdziemy dopiero co 150 km.

Najlepsi i najgorsi

Jeśli przyjmiemy za punkt odniesienia każde 100 km tras, to za wspomnianą Holandią - która na takim dystansie oferuje średnio 64,3 punkty ładowania - znajduje się Luksemburg (57,9 ładowarek), na podium zmieścili się jeszcze Niemcy. U zachodnich sąsiadów Polski na 100 km dróg przypada 25,8 ładowarki.

Tymczasem Polska zajmuje dopiero piąte miejsce, licząc od dołu tabeli z wynikiem 0,7 punktów ładowania na każde 100 km.

Na szarym końcu znajduje się bowiem Litwa z 0,2 ładowarkami na 100 km dróg. Oczko wyżej plasuje się za to Cypr (0,4 ładowarki) ex aequo z Grecją (0,4 ładowarki na 100 km tras).

Problem z szybkością

ACEA wraz z publikacją danych podniosła ważki temat szybkości ładowania elektryków. Hamulcem rozwoju sieci ładowania - oprócz niewystarczającej liczby ładowarek - może być też ich wydajność.

Według informacji podanych przez stowarzyszenie szybkie ładowarki (tj. o mocy ponad 22 kW) stanowią bowiem tylko ułamek całości - raptem jeden na siedem wszystkich punktów ładowania w UE jest szybki – podaje ACEA.

Tankowanie wzorem

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów przytacza wypowiedź swojej dyrektor generalne Sigrid de Vries, która podkreśliła, że "jeżeli chcemy przekonać obywateli w całej Europie do przejścia na e-mobilność w nadchodzącej dekadzie, ładowanie tych samochodów powinno być tak łatwe, jak obecnie tankowanie".

ACEA nagłaśnia problem z liczbą oraz szybkością ładowarek na terenie Wspólnoty niedługo przed głosowaniem Parlamentu Europejskiego w sprawie rozporządzenia dotyczącego infrastruktury paliw alternatywnych – w tym infrastruktury zasilającej pojazdy elektryczne.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach