Mamy lepsze ładowarki niż Niemcy. Nasz problem leży gdzieś indziej

Polska ma wydajniejszą sieć ładowania samochodów elektrycznych niż Niemcy. U nas szansa trafienia na punkt o wysokiej mocy jest dwukrotnie wyższy niż za Odrą. Tyle tylko, że znacznie trudniej u nas o ładowarkę w ogóle.

Ta ładowarka oferowała moc do 350 kW. Nawet w Niemczech nie znajdziemy ich "na każdym rogu ulicy"Ta ładowarka oferowała moc do 350 kW. Nawet w Niemczech nie znajdziemy ich "na każdym rogu ulicy"
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Statystyka potrafi czasem płatać interesujące figle. Tak jest z zestawieniem ACEA, czyli Stowarzyszenia Producentów Samochodów Europy, które postanowiło przyjrzeć się temu, jak nowoczesna jest infrastruktura ładowania w poszczególnych państwach Starego Kontynentu. Ogólnie na 225 tys. punktów ładowania aut dostępnych w Europie tylko 25 tys. to szybkie ładowarki, a więc takie o mocy większej niż 22 kW.

To niezwykle ważne, bo nowoczesność infrastruktury może zachęcić kierowców do przesiadania się do aut elektrycznych. O ile korzystający z szybkich ładowarek mogą uzupełnić zapas energii w mniej niż godzinę, to osoba, która podepnie swój pojazd do ładowarki o niskiej nocy, będzie musiała czekać kilka godzin lub nawet całą noc. W raporcie ACEA Polska wypada nader pozytywnie. Aż 38,6 proc. naszych ładowarek to szybkie punkty. W Niemczech to tylko 16,4 proc.

Oto szczegóły. Obok nazwy kraju podajemy odsetek ładowarek o mocy ponad 22 kW i ich liczbę:

  • Austria: 16,7 proc.; 1347 szt.
  • Belgia: 5,6 proc.; 475 szt.
  • Bułgaria: 39,2 proc.; 76 szt.
  • Chorwacja: 27,9 proc.; 187 szt.
  • Cypr: 34,3 proc.; 24 szt.
  • Czechy: 50,8 proc.; 610 szt.
  • Dania: 17,1 proc.; 555 szt.
  • Estonia: 44,1 proc.; 176 szt.
  • Finlandia: 13,0 proc.; 484 szt.
  • Francja: 8,2 proc.; 3751 szt.
  • Grecja: 8,0 proc.; 22 szt.
  • Hiszpania: 28,7 proc.; 2128 szt.
  • Holandia: 3,6 proc.; 2429 szt.
  • Irlandia: 25,7 proc.; 254 szt.
  • Litwa: 57,7 proc.; 100 szt.
  • Łotwa: 80,8 proc.; 235 szt.
  • Niemcy: 16,4 proc.; 7325 szt.
  • Polska: 38,6 proc.; 652 szt.
  • Portugalia: 20,0 proc.; 494 szt.
  • Rumunia: 35,7 proc.; 176 szt.
  • Słowacja: 29,0 proc.; 268 szt.
  • Słowenia: 21,1 proc.; 129 szt.
  • Szwecja: 15,1 proc.; 1566 szt.
  • Węgry: 21,9 proc.; 283 szt.
  • Włochy: 9,4 proc.; 1231 szt.
  • Unia Europejska łącznie: 11,1 proc.; 24 987 szt.

W zestawieniu ACEA pod względem udziału szybkich ładowarek wypadamy bardzo dobrze. Wynika to jednak z faktu, że w Polsce mamy bardzo mało miejsc, w których można załadować auto. Nasze 38,6 proc. szybkich ładowarek przekłada się na 652 stanowiska. W mniejszej Austrii 16,7 proc. oznacza 1347 punktów szybkiego ładowania, a w Holandii jedynie 3,6 proc. przekłada się na blisko 2,5 tys. szybkich ładowarek.

Według ACEA dbałość Unii Europejskiej o środowisko nie może ograniczać się do narzucania producentom wyśrubowanych norm emisji CO2. Wspólnota musi również zainwestować w infrastrukturę ładowania pojazdów, bo osiągnięcie unijnych celów emisji nie jest możliwe bez popularyzacji aut z wtyczką, a do tego potrzebne są ładowarki.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie