Ładowanie podczas jazdy. Detroit ma pierwszą, indukcyjną drogę

Detroit lub jak kto woli "Motor City", dziś jest cieniem dawnej świetności. Miasto nie zamierza jednak się poddawać i idzie z duchem czasu, czego przykładem jest nowa droga, pozwalająca ładować auta w trakcie jazdy.

Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Associated Press
Aleksander Ruciński

250-metrowy fragment czternastej ulicy w Detroit oficjalnie stał się jedną z najciekawszych dróg na świecie. Wszystko za sprawą instalacji zatopionej w asfalcie, pozwalającej na indukcyjne ładowanie pojazdów elektrycznych.

Rozwiązanie dostarczone przez izrealską firmę Electreon ma być rewolucją, choć póki co ogranicza ją jeden poważny problem. Jest nim brak seryjnie produkowanych aut wyposażonych w odpowiednie odbiorniki pozwalające czerpać energię z drogi.

Niemniej jednak system działa, co udowodniono podczas oficjalnych testów przeprowadzonych z udziałem zmodyfikowanego forda e-transita. Auto przystosowane do ładowania indukcyjnego było w stanie ładować się mocą 16 kW, jadąc z prędkością 14 km/h.

Nie są to zbyt imponujące parametry, ale fakt, że technologia w ogóle działa zasługuje na uznanie. "Wydaje się, że to nic wielkiego, ale to ogromny krok" – powiedział Joshua Sirefman, dyrektor generalny Michigan Central, spółki zależnej Forda.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

New technology installed beneath a street in Detroit can charge electric vehicles as they drive

Podobnego zdania jest Brad Wieferich, dyrektor departamentu transportu stanu Michigan, który określił technologię mianem rewolucji. Stefan Tongur, wiceprezes ds. rozwoju w firmie Electreon dodaje, że drogi takie jak ta są bezpieczne dla innych pojazdów, pieszych i dzikich zwierząt, gdyż każda cewka aktywuje się tylko podczas przejazdu auta z odpowiednim czujnikiem, a nawierzchnią jest zwykły asfalt.

Hamulcem rozwoju tej technologii w drodze do uzyskania lepszych wyników mogą być jednak koszty. 250-metrowy fragment w Detroit kosztował bowiem 1,9 mln dolarów.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie