"Mój elektryk" cieszy się dużym zainteresowaniem. Którą markę najczęściej wybierają Polacy?

"Mój elektryk" cieszy się dużym zainteresowaniem. Którą markę najczęściej wybierają Polacy?16.12.2022 11:39
Ładowanie auta elektrycznego
Ładowanie auta elektrycznego
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Koniec 2022 roku to dobry czas na podsumowanie dotychczasowego funkcjonowania programu "Mój elektryk". Jak się okazuje, państwowe dotacje cieszą się sporym wzięciem. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dzieli się szczegółami.

Jak informuje NFOŚiGW, w ramach programu "Mój elektryk" wypłacono już blisko 180 mln zł. Łącznie zaakceptowano około 6 tys. wniosków, a 2 tys. wciąż czeka w kolejce.

Spośród wszystkich pojazdów objętych dofinansowaniem, najwięcej zostało zarejestrowanych w woj. mazowieckim. Na kolejnych miejscach uplasowały się małopolskie i śląskie. Jak nietrudno się domyślić, najwięcej pojazdów dofinansowano w dużych miastach wojewódzkich takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Gdańsk czy Poznań. Tym, co zaskakuje, jest brak "białych plam" - trudno wskazać regiony, w których program nie cieszyłby się zainteresowaniem.

Liczba dofinansowań w ramach programu "Mój elektryk" z podziałem na województwa:

  • mazowieckie (2216),
  • małopolskie (1099),
  • śląskie (690),
  • wielkopolskie (631),
  • dolnośląskie (444),
  • pomorskie (432),
  • łódzkie (333),
  • lubelskie (218),
  • kujawsko-pomorskie (218),
  • zachodniopomorskie (180),
  • podkarpackie (172),
  • podlaskie (136),
  • warmińsko-mazurskie (134),
  • świętokrzyskie (126),
  • opolskie(106),
  • lubuskie (102).

Ciekawie wygląda też zestawienie marek cieszących się największym wzięciem wśród korzystających z programu dopłat. Najbogatszą reprezentacją aut bezpośrednio dofinansowanych w ramach programu mój elektryk dla osób fizycznych może pochwalić się Kia. W przypadku beneficjentów instytucjonalnych jest to natomiast Dacia.

  • NFOŚiGW
  • NFOŚiGW
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[1/2]
NFOŚiGW

Przedsiębiorcy i instytucje mogą również liczyć na dopłaty do samochodów użytkowych i jednośladów. W przypadku tych pierwszych zaakceptowano 96 wniosków, a największym powodzeniem cieszyły się pojazdy marki Mercedes-Benz. W przypadku jednośladów liczba wniosków wyniosła 207 ze zwycięską pozycją firmy Efun.

NFOŚiGW wziął pod uwagę także pojazdy dofinansowane w procedurze leasingowej. Tu wyniki są bardzo podobne - choć liczby rzecz jasna - znacznie większe. Widać, że klienci wybierają głównie tę formę finansowania.

  • NFOŚiGW
  • NFOŚiGW
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[1/2]
NFOŚiGW

Spośród wszystkich złożonych do tej pory wniosków 493 odrzucono, a w 2 przypadkach zażądano zwrotu dotacji. Odrzucenia były głównie wynikiem błędów formalnych lub wyboru pojazdu, który nie spełniał kryteriów. Konieczność zwrotu dotacji nastąpiła natomiast w związku z kradzieżą pojazdu.

– Żądanie zwrotu środków wynikało z warunków umowy o dofinansowanie określających sposób postępowania w przypadku kradzieży dofinansowanego pojazdu zeroemisyjnego – informuje zastępca prezesa NFOŚiGW Paweł Mirowski.

Budżet programu "Mój elektryk" na lata 2021-2025 wynosi 700 mln złotych, ze czego jak dotąd rozdysponowano 177,8 mln. Zdaniem Pawła Mirowskiego, liczba składanych wniosków jest w dużym stopniu zdeterminowana dostępnością pojazdów zeroemisyjnych na rynku, ale pomimo długotrwałego obecnie oczekiwania na złożone u producentów zamówienia, to zainteresowanie nie słabnie.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)