"Mój elektryk" cieszy się dużym zainteresowaniem. Którą markę najczęściej wybierają Polacy?

Koniec 2022 roku to dobry czas na podsumowanie dotychczasowego funkcjonowania programu "Mój elektryk". Jak się okazuje, państwowe dotacje cieszą się sporym wzięciem. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dzieli się szczegółami.

Ładowanie auta elektrycznego
Ładowanie auta elektrycznego
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Aleksander Ruciński

16.12.2022 | aktual.: 16.12.2022 13:58

Jak informuje NFOŚiGW, w ramach programu "Mój elektryk" wypłacono już blisko 180 mln zł. Łącznie zaakceptowano około 6 tys. wniosków, a 2 tys. wciąż czeka w kolejce.

Spośród wszystkich pojazdów objętych dofinansowaniem, najwięcej zostało zarejestrowanych w woj. mazowieckim. Na kolejnych miejscach uplasowały się małopolskie i śląskie. Jak nietrudno się domyślić, najwięcej pojazdów dofinansowano w dużych miastach wojewódzkich takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Gdańsk czy Poznań. Tym, co zaskakuje, jest brak "białych plam" - trudno wskazać regiony, w których program nie cieszyłby się zainteresowaniem.

Liczba dofinansowań w ramach programu "Mój elektryk" z podziałem na województwa:

  • mazowieckie (2216),
  • małopolskie (1099),
  • śląskie (690),
  • wielkopolskie (631),
  • dolnośląskie (444),
  • pomorskie (432),
  • łódzkie (333),
  • lubelskie (218),
  • kujawsko-pomorskie (218),
  • zachodniopomorskie (180),
  • podkarpackie (172),
  • podlaskie (136),
  • warmińsko-mazurskie (134),
  • świętokrzyskie (126),
  • opolskie(106),
  • lubuskie (102).

Ciekawie wygląda też zestawienie marek cieszących się największym wzięciem wśród korzystających z programu dopłat. Najbogatszą reprezentacją aut bezpośrednio dofinansowanych w ramach programu mój elektryk dla osób fizycznych może pochwalić się Kia. W przypadku beneficjentów instytucjonalnych jest to natomiast Dacia.

  • NFOŚiGW
  • NFOŚiGW
[1/2] NFOŚiGWŹródło zdjęć: © Materiały prasowe

Przedsiębiorcy i instytucje mogą również liczyć na dopłaty do samochodów użytkowych i jednośladów. W przypadku tych pierwszych zaakceptowano 96 wniosków, a największym powodzeniem cieszyły się pojazdy marki Mercedes-Benz. W przypadku jednośladów liczba wniosków wyniosła 207 ze zwycięską pozycją firmy Efun.

NFOŚiGW wziął pod uwagę także pojazdy dofinansowane w procedurze leasingowej. Tu wyniki są bardzo podobne - choć liczby rzecz jasna - znacznie większe. Widać, że klienci wybierają głównie tę formę finansowania.

  • NFOŚiGW
  • NFOŚiGW
[1/2] NFOŚiGWŹródło zdjęć: © Materiały prasowe

Spośród wszystkich złożonych do tej pory wniosków 493 odrzucono, a w 2 przypadkach zażądano zwrotu dotacji. Odrzucenia były głównie wynikiem błędów formalnych lub wyboru pojazdu, który nie spełniał kryteriów. Konieczność zwrotu dotacji nastąpiła natomiast w związku z kradzieżą pojazdu.

– Żądanie zwrotu środków wynikało z warunków umowy o dofinansowanie określających sposób postępowania w przypadku kradzieży dofinansowanego pojazdu zeroemisyjnego – informuje zastępca prezesa NFOŚiGW Paweł Mirowski.

Budżet programu "Mój elektryk" na lata 2021-2025 wynosi 700 mln złotych, ze czego jak dotąd rozdysponowano 177,8 mln. Zdaniem Pawła Mirowskiego, liczba składanych wniosków jest w dużym stopniu zdeterminowana dostępnością pojazdów zeroemisyjnych na rynku, ale pomimo długotrwałego obecnie oczekiwania na złożone u producentów zamówienia, to zainteresowanie nie słabnie.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)