WAŻNE
TERAZ

Inflacja w październiku. GUS opublikował nowy raport

Kolejna marka zmienia zdanie. Powodem jest nie tylko popyt

Subaru rewiduje swoją strategię elektryfikacji. Powodem jest spowolnienie popytu na auta EV oraz brak jasności w kwestii ceł i ulg podatkowych w Stanach Zjednoczonych.

Subaru SolterraSubaru Solterra
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Subaru, znane z ostrożnego podejścia do wprowadzania pojazdów elektrycznych, ogłosiło, że "ponownie ocenia" swoją strategię w tym zakresie. Decyzja ta wynika z niepewności na rynku motoryzacyjnym, zwłaszcza w USA, gdzie brakuje długoterminowej klarowności dotyczącej ceł importowych i ulg podatkowych na EV.

Obecnie na amerykańskim rynku Subaru oferuje tylko jeden model elektryczny – niedawno odświeżoną Solterrę. Planowane jest również wprowadzenie modelu Trailseeker, który zadebiutował na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku i ma trafić do sprzedaży w 2026 roku. Na tym jednak koniec.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Plebiscyt Samochód Roku Wirtualnej Polski 2025

Brak jasności co do przyszłych ceł i ulg podatkowych w USA wpływa na decyzje Subaru. Firma szacuje, że cła wprowadzone przez administrację Trumpa mogą ją kosztować w tym roku 2,5 miliarda dolarów. Mimo posiadania fabryki w Indianie, gdzie powstaje około połowa z ponad 700 000 sprzedawanych rocznie w USA samochodów, reszta musi być importowana. Rozbudowa zdolności produkcyjnych w USA napotyka na ograniczenia ze strony dostawców, którzy bez znaczących inwestycji nie są w stanie zwiększyć dostaw powyżej 370 000 pojazdów.

Planowany model Trailseeker prawdopodobnie będzie produkowany za granicą, być może na północ od Tokio. Subaru pierwotnie planowało budowę nowej fabryki dedykowanej wyłącznie pojazdom elektrycznym, ale teraz rozważa włączenie do niej także pojazdów spalinowych i hybrydowych.

Wyniki finansowe Subaru również odzwierciedlają wyzwania, przed którymi stoi firma. W minionym roku fiskalnym zysk operacyjny spadł o 13 proc. do 2,7 miliarda dolarów. Globalna sprzedaż zmniejszyła się o 4,1 proc. do 936 000 pojazdów, w tym dostawy w Ameryce Północnej spadły o 4,1 proc. do 732 000 samochodów. Jedynie na rodzimym rynku w Japonii odnotowano wzrost sprzedaży o 5,4 proc. do 104 000 pojazdów.

Wybrane dla Ciebie
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Pierwsza jazda: Honda Prelude – takich już nie robią!
Pierwsza jazda: Honda Prelude – takich już nie robią!
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Nowy Mercedes GLC wyceniony w Polsce. Na razie tylko w jednej wersji napędu
Nowy Mercedes GLC wyceniony w Polsce. Na razie tylko w jednej wersji napędu
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?