Niemcy zmniejszą dopłaty do elektryków. "Zachęty nie będą już potrzebne"

Niemieckie władze zamierzają w kolejnych latach stopniowo obniżać finansowe zachęty do zakupu pojazdów elektrycznych. Powód? Stale rosnąca popularność takich aut, która zgodnie z prognozami, powinna utrzymać się bez dopłat.

W Niemczech wciąż przybywa aut elektrycznychW Niemczech wciąż przybywa aut elektrycznych
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Aleksander Ruciński

Jak donosi agencja Reuters, Niemcy będą stopniowo wygaszać dotacje do zakupu aut elektrycznych. W ciągu kolejnych dwóch lat subsydia będą przyznawane na bardziej restrykcyjnych warunkach, a po wyczerpaniu budżetu w wysokości 3,4 mld euro, całkowicie znikną.

  • Pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej popularne i w przewidywanej przyszłości nie będą już potrzebowały dotacji rządowych - mówi minister gospodarki Robert Habeck cytowany przez Reutersa.

Zgodnie z planem dopłaty do samochodów w pełni elektrycznych w cenie poniżej 40 tys. euro spadną z obecnych 6 tys. euro do 4,5 tys. euro już na początku przyszłego roku. W 2024 kwota ma ponownie zmaleć - tym razem do 3 tys. euro.

W przypadku pojazdów o wartości ponad 40 tys. euro dopłata zmaleje z dotychczasowych 5 tys. euro na 3 tys. euro. Dotacji nie dostaną też kupujący auta za 65 tys. euro i więcej, a od 2024 roku limit cenowy spadnie do 45 tys. euro.

Niemcy chcą też całkowicie zlikwidować dopłaty do samochodów służbowych, oferując subsydia wyłącznie klientom prywatnym. Przed końcem 2022 roku znikną także dotacje do hybryd plug-in, które - zdaniem ministra gospodarki - są zdecydowanie mniej przyjazne środowisku niż pełnoprawne elektryki.

  • W nadchodzącej fazie finansowania kładziemy wyraźny nacisk na ochronę klimatu i koncentrujemy finansowanie na pojazdach czysto elektrycznych - stwierdził Habeck.

Sprzedaż samochodów elektrycznych w Niemczech sukcesywnie rośnie. Wynik 328 tys. zarejestrowanych egzemplarzy w 2021 roku był prawie dwukrotnie wyższy niż rok wcześniej. Obecnie po tamtejszych drogach jeździ ponad 600 tys. samochodów zasilanych wyłącznie prądem.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie