Niemcy zmniejszą dopłaty do elektryków. "Zachęty nie będą już potrzebne"

Niemieckie władze zamierzają w kolejnych latach stopniowo obniżać finansowe zachęty do zakupu pojazdów elektrycznych. Powód? Stale rosnąca popularność takich aut, która zgodnie z prognozami, powinna utrzymać się bez dopłat.

W Niemczech wciąż przybywa aut elektrycznychW Niemczech wciąż przybywa aut elektrycznych
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Aleksander Ruciński

Jak donosi agencja Reuters, Niemcy będą stopniowo wygaszać dotacje do zakupu aut elektrycznych. W ciągu kolejnych dwóch lat subsydia będą przyznawane na bardziej restrykcyjnych warunkach, a po wyczerpaniu budżetu w wysokości 3,4 mld euro, całkowicie znikną.

  • Pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej popularne i w przewidywanej przyszłości nie będą już potrzebowały dotacji rządowych - mówi minister gospodarki Robert Habeck cytowany przez Reutersa.

Zgodnie z planem dopłaty do samochodów w pełni elektrycznych w cenie poniżej 40 tys. euro spadną z obecnych 6 tys. euro do 4,5 tys. euro już na początku przyszłego roku. W 2024 kwota ma ponownie zmaleć - tym razem do 3 tys. euro.

W przypadku pojazdów o wartości ponad 40 tys. euro dopłata zmaleje z dotychczasowych 5 tys. euro na 3 tys. euro. Dotacji nie dostaną też kupujący auta za 65 tys. euro i więcej, a od 2024 roku limit cenowy spadnie do 45 tys. euro.

Niemcy chcą też całkowicie zlikwidować dopłaty do samochodów służbowych, oferując subsydia wyłącznie klientom prywatnym. Przed końcem 2022 roku znikną także dotacje do hybryd plug-in, które - zdaniem ministra gospodarki - są zdecydowanie mniej przyjazne środowisku niż pełnoprawne elektryki.

  • W nadchodzącej fazie finansowania kładziemy wyraźny nacisk na ochronę klimatu i koncentrujemy finansowanie na pojazdach czysto elektrycznych - stwierdził Habeck.

Sprzedaż samochodów elektrycznych w Niemczech sukcesywnie rośnie. Wynik 328 tys. zarejestrowanych egzemplarzy w 2021 roku był prawie dwukrotnie wyższy niż rok wcześniej. Obecnie po tamtejszych drogach jeździ ponad 600 tys. samochodów zasilanych wyłącznie prądem.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯