Niemieckie auto tańsze niż dacia. Ceny oszalały

Drastyczny wzrost cen nie ominął aut z alternatywnymi źródłami napędu. Sprawdziliśmy, ile kosztuje dziś najtańsza miękka hybryda, klasyczna hybryda, hybryda plug-in oraz samochód elektryczny. Ten ostatni może być sporą niespodzianką.

Smart EQ FortwoSmart EQ Fortwo
Źródło zdjęć: © autokult | Filip Buliński
Aleksander Ruciński

/ 9Niemieckie auto tańsze niż dacia. Ceny oszalały

Smart EQ Fortwo
Smart EQ Fortwo © autokult | Filip Buliński

/ 9Fiat Panda – miękka hybryda za 56 600 zł

Fiat Panda
Fiat Panda © materiały prasowe | Fiat

Panda 1.0 Hybrid jest oficjalnie najtańszym nowym samochodem z układem miękkiej hybrydy. Rozrusznik i alternator połączono tu w jeden moduł. Stanowi on dodatkowe wsparcie przy przyspieszaniu i odzyskuje energię do akumulatora o pojemności 11 Ah. Pozwala też "żeglować" z wyłączonym silnikiem spalinowym. Katalogowe spalanie wynosi 4,7 litra na 100 km. Identyczny zestaw znajdziemy zresztą w Fiacie 500.

/ 9Fiat 500 – miękka hybryda za 63 000 zł

Fiat 500
Fiat 500 © Autokult | Mateusz Lubczański

Ten sam napęd co w Pandzie, lecz w znacznie atrakcyjniejszym opakowaniu. Pięćsetka, mimo sporego stażu na rynku, wciąż wygląda świetnie, a przy okazji oferuje podobne osiągi co Panda. Setka pojawia się na liczniku po 13,8 sekundy, a średnie spalanie deklarowane przez producenta to 4,6 litra na 100 km.

/ 9Toyota Yaris – pełna hybryda za 88 900 zł

Toyota Yaris
Toyota Yaris © Autokult | Mateusz Lubczański

Yaris Hybrid jest najtańszym nowym samochodem z pełnoprawnym układem hybrydowym (HEV) pozwalającym na bezemisyjną jazdę. To 116-konny zestaw oparty na benzynowym silniku 1.5 o mocy 97 KM, sprzężony z bezstopniową przekładnią CVT. Napęd charakteryzuje się nie tylko przyjemnymi osiągami (9,7 s do setki), ale i wyjątkowo niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Spalanie – według danych producenta – oscyluje w granicach 3,8-4,4 litra na 100 km.

/ 9Mazda 2 – pełna hybryda za 91 900 zł

Mazda 2
Mazda 2 © Materiały prasowe | Mazda

Techniczny bliźniak Yarisa do niedawna był od niego nieco tańszy. Teraz sytuacja się zmieniła. W maździe dostaniecie jednak 6-letnią gwarancję, co dla wielu klientów może być kluczowym argumentem. Osiągi rzecz jasna nie różnią się od Yarisa.

/ 9Kia Ceed PHEV – hybryda plug-in za 141 900 zł

Kia Ceed PHEV
Kia Ceed PHEV © Autokult | Mateusz Żuchowski

PHEV to tzw. hybryda z wtyczką pozwalająca ładować akumulator z zewnętrznego źródła i jeździć wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego nawet na dłuższych dystansach. W przypadku Ceeda wyposażonego w akumulator o pojemności 8,9 kWh jest to 57 km. Jednostka elektryczna wspólnie z benzynowym silnikiem 1.6 generuje 141 KM mocy i 265 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co przekłada się na 10,8 sekundy do setki. Katalogowe spalanie to tylko 1,3-1,5 litra na 100 km. Uwzględniono tu jednak dystans pokonany na prądzie. W cyklu mieszanym wyniki będą bliższe 5 litrom na setkę.

/ 9Kia XCeed PHEV – hybryda plug-in za 150 000 zł

Kia XCeed PHEV
Kia XCeed PHEV © Materiały prasowe | Kia

Technika Ceeda PHEV zaklęta w innej wersji nadwoziowej stanowi drugą najtańszą propozycję dla poszukujących hybrydy typu plug-in. Różnice w osiągach są niewielkie – zasięg na prądzie wynosi 59 km, a pierwsza setka pojawia się na liczniku po 11 s. Nieco wyższe jest też deklarowane spalanie na poziomie 1,4-1,7 litra na 100 km.

/ 9Smart EQ ForTwo – elektryk za 100 896 zł

Smart EQ
Smart EQ © autokult | Michał Zieliński

Najtańsze auto elektryczne w Polsce to już nie dacia, lecz dwuosobowy Smart. Jego cena teoretycznie startuje z poziomu 96 900 zł, lecz skonfigurowanie takiej wersji jest niemożliwe – domyślnie musimy wybrać pakiet wyposażenia dodatkowego za 3996 zł. Może się też pochwalić 82-konnym silnikiem, który zapewnia przyzwoite przyspieszenie (11,6 s do setki). Niestety, z zasięgiem będzie nieco gorzej – akumulator o pojemności 17,6 kWh pozwala pokonać nie więcej niż 135 km na jednym ładowaniu.

/ 9Dacia Spring – elektryk za 102 900 zł

Dacia Spring
Dacia Spring © Autokult | Filip Buliński

Spring to model, który debiutował wiosną 2021 roku jako najtańsze auto elektryczne w Polsce. Kosztował wówczas 76 900 zł. Półtora roku później do kwoty trzeba dołożyć kolejne 26 tys. Mniej więcej tyle, ile może wynieść ewentualna dopłata w programie "Mój elektryk". W kwestii cen Spring musi więc oddać palmę pierwszeństwa Smartowi. Co dostaniemy w zamian? 44-konny silnik elektryczny zasilany akumulatorem o pojemności 26,8 kWh, co przekłada się na 230 km zasięgu. Niestety, osiągi są dużo gorsze niż u niemieckiego konkurenta – prędkość maksymalna wynosi tylko 110 km/h, a przyspieszenie 0-100 km/h trwa 19 s.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy