Pijesz ją codziennie. Ma usprawnić parametry akumulatora w autach elektrycznych

Wiele osób wśród wad elektryków wymienia nie tylko masę akumulatorów, ale także zbyt długi czas ładowania. Naukowcy z Indonezji opracowali jednak baterię, która ma zniwelować wspomniane niedogodności. Jednym z jej istotnych składników jest kawa.

Zdjęcie poglądowe akumulatorów do ID.3 i ID.4Zdjęcie poglądowe akumulatorów do ID.3 i ID.4
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Volkswagen
Filip Buliński

Chociaż technologia idzie do przodu, wiele osób wciąż nie jest przekonanych do aut elektrycznych. Faktem jest, że montowane akumulatory nie należą do lekkich, a czas ich ładowania jest dla wielu wciąż niesatysfakcjonujący. Być może niedługo się to zmieni, a wszystko za sprawą badań, które przeprowadzili naukowcy z Uniwersytetu Indonezyjskiego w Depok.

Jak podaje PAP za indonezyjską telewizją CNA, naukowcy swoje badania rozpoczęli od opracowania baterii litowo-tytanowej (LTO), którą wyróżnia większa stabilność niż w przypadku akumulatorów litowo-jonowych. Następnie eksperymentowali z różnymi domieszkami — w tym cyny, krzemu czy aktywnego węgla z łupin kokosowych.

Oprócz tego wytworzyli także ze zużytej zmielonej kawy grafen, który następnie został dodany do ujemnej elektrody na akumulatorze, by zwiększyć jego pojemność. Całość ma nie tylko znacznie obniżyć wagę baterii, ale także skrócić czas jej ładowania w porównaniu do akumulatorów litowo-jonowych z anodami grafenowymi.

O jakich wartościach mowa? Według zespołu naukowców, któremu przewodzi prof. Anne Zulfia Syahrial, wagę przeciętnego akumulatora, używanego dziś w pojazdach, który waży ok. 500 kg, można by obniżyć o 200 kg. Z kolei w przypadku ładowania baterii w 30 minut na stacjach szybkiego ładowania wspomniane rozwiązania skróciłyby ten czas o połowę.

Trzeba przyznać, że takie wartości znacząco wpłynęłyby na użytkowanie aut elektrycznych. Niższa masa oznacza większy zasięg, a szybsze ładowanie pozwoliłoby na sprawniejsze pokonywanie długich tras. Pozostaje nam tylko czekać na dalsze efekty prac.

Wybrane dla Ciebie
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥