Pijesz ją codziennie. Ma usprawnić parametry akumulatora w autach elektrycznych

Wiele osób wśród wad elektryków wymienia nie tylko masę akumulatorów, ale także zbyt długi czas ładowania. Naukowcy z Indonezji opracowali jednak baterię, która ma zniwelować wspomniane niedogodności. Jednym z jej istotnych składników jest kawa.

Zdjęcie poglądowe akumulatorów do ID.3 i ID.4Zdjęcie poglądowe akumulatorów do ID.3 i ID.4
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Volkswagen
Filip Buliński

Chociaż technologia idzie do przodu, wiele osób wciąż nie jest przekonanych do aut elektrycznych. Faktem jest, że montowane akumulatory nie należą do lekkich, a czas ich ładowania jest dla wielu wciąż niesatysfakcjonujący. Być może niedługo się to zmieni, a wszystko za sprawą badań, które przeprowadzili naukowcy z Uniwersytetu Indonezyjskiego w Depok.

Jak podaje PAP za indonezyjską telewizją CNA, naukowcy swoje badania rozpoczęli od opracowania baterii litowo-tytanowej (LTO), którą wyróżnia większa stabilność niż w przypadku akumulatorów litowo-jonowych. Następnie eksperymentowali z różnymi domieszkami — w tym cyny, krzemu czy aktywnego węgla z łupin kokosowych.

Oprócz tego wytworzyli także ze zużytej zmielonej kawy grafen, który następnie został dodany do ujemnej elektrody na akumulatorze, by zwiększyć jego pojemność. Całość ma nie tylko znacznie obniżyć wagę baterii, ale także skrócić czas jej ładowania w porównaniu do akumulatorów litowo-jonowych z anodami grafenowymi.

O jakich wartościach mowa? Według zespołu naukowców, któremu przewodzi prof. Anne Zulfia Syahrial, wagę przeciętnego akumulatora, używanego dziś w pojazdach, który waży ok. 500 kg, można by obniżyć o 200 kg. Z kolei w przypadku ładowania baterii w 30 minut na stacjach szybkiego ładowania wspomniane rozwiązania skróciłyby ten czas o połowę.

Trzeba przyznać, że takie wartości znacząco wpłynęłyby na użytkowanie aut elektrycznych. Niższa masa oznacza większy zasięg, a szybsze ładowanie pozwoliłoby na sprawniejsze pokonywanie długich tras. Pozostaje nam tylko czekać na dalsze efekty prac.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie