Podział stacji ładowania według ustawy o elektromobilności

Ładowarek do samochodów elektrycznych na rynku przybywa, ale trzeba wiedzieć, że jest ich kilka rodzajów. Różnią się nie tylko pod względem mocy, ale też rodzajów złącz. Nie tylko producenci, ale też Polski ustawodawca podzielił typy ładowarek.

Ładowarki do samochodów marki TeslaŁadowarki do samochodów marki Tesla
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Według zapisów w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych stacja ładowania jest to "urządzenie umożliwiające ładowanie pojedynczego pojazdu elektrycznego, pojazdu hybrydowego i autobusu zeroemisyjnego oraz miejsce, w którym wymienia się lub ładuje akumulator służący do napędu tego pojazdu".

Należy też zaznaczyć, że punkt ładowania musi posiadać system monitorujący proces ładowania i być przygotowany do poboru opłat za usługę. Wraz z ustawieniem takiego punktu konieczne są wydzielone miejsca do parkowania przed urządzeniem.

Rodzaje ładowarek

Rozróżnia się urządzenia o mocy do 3,7 kW – które według ustawy nie są stacjami ładowania. Oznacza to, że punkty gastronomiczne, hotele bądź inne instytucje mogą tego typu rozwiązania posiadać na swoim terenie bez uwzględniania powyższych standardów. Nie podlegają one też zezwoleniom Urzędu Dozoru Technicznego.

Drugim rodzajem wymienionym w ustawie są punkty ładowania o mocy mniejszej lub równej 22 kW, z wyłączeniem urządzeń o mocy mniejszej lub równej 3,7kW zainstalowanych w miejscach innych niż ogólnodostępne stacje ładowania, w szczególności w budynkach mieszkalnych.

Rozróżnia się też tak zwane stacje szybkiego ładowania. W ustawie zapisano: "punkt ładowania o dużej mocy – punkt ładowania o mocy większej niż 22kW".

Prawdopodobnie to rozróżnienie jeszcze się zmieni. Od momentu wprowadzenia ustawy w życie, przeszła ona już dwie nowelizacje. Podobno szykowana jest już kolejna.

Wybrane dla Ciebie

Greenpeace bierze Polskę na celownik. Ekolodzy wskazują, co mamy zrobić, Niemcy i Węgry zacierają ręce
Greenpeace bierze Polskę na celownik. Ekolodzy wskazują, co mamy zrobić, Niemcy i Węgry zacierają ręce
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6 N
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6 N
Test: Ferrari 296 GTS ma dwa oblicza. Jedno koi, drugie rzuca na kolana
Test: Ferrari 296 GTS ma dwa oblicza. Jedno koi, drugie rzuca na kolana
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny