Podział stacji ładowania według ustawy o elektromobilności

Ładowarek do samochodów elektrycznych na rynku przybywa, ale trzeba wiedzieć, że jest ich kilka rodzajów. Różnią się nie tylko pod względem mocy, ale też rodzajów złącz. Nie tylko producenci, ale też Polski ustawodawca podzielił typy ładowarek.

Ładowarki do samochodów marki TeslaŁadowarki do samochodów marki Tesla
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Według zapisów w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych stacja ładowania jest to "urządzenie umożliwiające ładowanie pojedynczego pojazdu elektrycznego, pojazdu hybrydowego i autobusu zeroemisyjnego oraz miejsce, w którym wymienia się lub ładuje akumulator służący do napędu tego pojazdu".

Należy też zaznaczyć, że punkt ładowania musi posiadać system monitorujący proces ładowania i być przygotowany do poboru opłat za usługę. Wraz z ustawieniem takiego punktu konieczne są wydzielone miejsca do parkowania przed urządzeniem.

Rodzaje ładowarek

Rozróżnia się urządzenia o mocy do 3,7 kW – które według ustawy nie są stacjami ładowania. Oznacza to, że punkty gastronomiczne, hotele bądź inne instytucje mogą tego typu rozwiązania posiadać na swoim terenie bez uwzględniania powyższych standardów. Nie podlegają one też zezwoleniom Urzędu Dozoru Technicznego.

Drugim rodzajem wymienionym w ustawie są punkty ładowania o mocy mniejszej lub równej 22 kW, z wyłączeniem urządzeń o mocy mniejszej lub równej 3,7kW zainstalowanych w miejscach innych niż ogólnodostępne stacje ładowania, w szczególności w budynkach mieszkalnych.

Rozróżnia się też tak zwane stacje szybkiego ładowania. W ustawie zapisano: "punkt ładowania o dużej mocy – punkt ładowania o mocy większej niż 22kW".

Prawdopodobnie to rozróżnienie jeszcze się zmieni. Od momentu wprowadzenia ustawy w życie, przeszła ona już dwie nowelizacje. Podobno szykowana jest już kolejna.

Wybrane dla Ciebie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc