Problem branży, o którym się nie mówi. Renault szuka ratunku w AI 

Postęp elektryfikacji branży motoryzacyjnej stawia przed producentami całkowicie nowe wyzwania. Jednym z nich jest konieczność szybkiej i skutecznej transformacji gamy modelowej. Narastającym problemem okazało się tempo projektowania nowych modeli.

A technician works on a used vehicle at Renault SA's Re-Factory plant in Flins, France, on Tuesday, Nov. 30, 2021. The factory west of Paris, which makes the Zoe electric vehicle and the Nissan Micra, will transform by 2024 to recycle and retrofit cars and batteries. Photographer: Benjamin Girette/Bloomberg via Getty ImagesFabryka Renault we francuskim Flins
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Kamil Niewiński

Intensywne przejście na produkcję samochodów elektrycznych to wyzwanie, przed którym stoi znaczna większość marek. Oczywiście nie wszystkie decydują się na całkowitą elektryfikację, lecz nawet jeżeli mowa tutaj o częściowej transformacji, konieczne są inwestycje, a także tworzenie zupełnie nowych projektów.

To tutaj pojawiło się wąskie gardło, które spowalnia czas wprowadzania na rynek nowych modeli. Chodzi tutaj o ogólne prace projektowe. W ich skład wchodzi nie tylko sam design, chociaż jest to piekielnie ważny element pochłaniający miesiące, ale również cały rozwój auta pod kątem technologii, osiągów, komfortu i bezpieczeństwa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przyszłość bez aut spalinowych. Co czeka polskie fabryki? "Na świecie trwa walka"

Obecnie na rynek wprowadza się wiele nowych elektrycznych modeli, a schematy i sposoby na ich projektowanie, jak przyznają specjaliści działający przy największych koncernach, nie są jeszcze aż tak skuteczne jak w przypadku aut spalinowych. W ich przypadku bowiem plany szlifuje się od kilkudziesięciu lat, chociaż i tak pole do usprawnień zawsze się znajdzie. Elektryczna technologia, przynajmniej w obecnej skali, jest w porównaniu z tym w wieku niemowlęcym.

Renault postanowiło więc poszukać sposobu, dzięki któremu możliwe będzie usprawnienie procesu projektowego, a także przy okazji produkcyjnego. O ostatecznych ustaleniach podczas wydarzenia mającego miejsce w czwartek 7 grudnia br. poinformował zaś Thierry Charvet, dyrektor ds. przemysłu i jakości Renault.

Sztuczna inteligencja przepisem na sukces? Renault chce to sprawdzić

Do 2027 r. francuska marka planuje skrócić czas rozwoju swoich nowych modeli z 3 do 2 lat. To dość ambitny plan, lecz jego zrealizowanie znacznie usprawni działanie producenta. Przy okazji w ciągu czterech najbliższych lat Renault chce zmniejszyć koszty produkcji samochodów spalinowych o 30 proc., zaś samochodów elektrycznych - o aż 50 proc. Czas produkcji pojedynczego auta również ma ulec skróceniu o kilka godzin.

W tym celu Renault ma zamiar wykorzystać siłę sztucznej inteligencji. Obecnie AI wykorzystywane jest w 300 zastosowaniach operacyjnych. W 2025 r. ta liczba ma wynosić aż 3000. Jak podaje portal "Automotive News Europe", technologia ma pomóc przy pracach związanych z elektroniką, dostosowywaniem osiągów, a także montażem akumulatorów i silników elektrycznych.

Renault chce także poszukać usprawnienia procesu logistycznego. Jeżeli wszystko pójdzie po myśli francuskiego giganta, w zaledwie kilka lat czas dostaw samochodów będzie mógł zostać skrócony o nawet 60 proc.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie