Rodzaje wtyczek do samochodów elektrycznych
Pojazdy elektryczne stają się coraz popularniejsze i przystępniejsze dla przysłowiowego Kowalskiego. Powstaje jednak pytanie: jak je ładować? Problem mogą stanowić zróżnicowane wtyczki.
22.11.2019 | aktual.: 13.03.2023 13:44
Rozróżniamy dwa rodzaje ładowania ze względu na prąd. Samochód elektryczny możecie ładować prądem zmiennym AC lub stałym DC. W przypadku zmiennego (AC), ładowanie auta może trwać wiele godzin. Z tego względu o wiele wygodniejszym rozwiązaniem jest wykorzystanie prądem stałym (DC).
Producenci pojazdów elektrycznych i hybrydowych wykorzystują do swoich aut różnego rodzaju wtyczki do ich ładowania prądem stałym. Oto one:
Type 1/CCS Combo 1
Type 1 jest to standardowe złącze dla krajów Ameryki Północnej. Za jego pośrednictwem możliwe jest ładowanie samochodu elektrycznego z maksymalną mocą do 19,2 kW. Warto podkreślić, że taką wtyczką dostarczany jest również prąd przemienny (AC), jedno- lub dwufazowy. W wersji zmodyfikowanej, po podniesieniu napięcia, Type 1 może dostarczać maksymalnie 36 kW (Level 1) lub 90 kW (Level 2) mocy.
Wtyczka Type 1 umożliwia ładowanie samochodu na prąd, natężeniem 200 A i wartością napięcia 200–600 V (prąd stały). Należy też dodać, że maksymalna obsługiwana moc w tym przypadku to 125 kW.
Type 2/CCS Combo 2
Wtyczka Type 2 – nazywana również "Mennekes" – została stworzona przez Niemców. Uznaje się ją za standardową wtyczkę dla krajów europejskich – wybrana przez Komisję Europejską. Większość producentów oferujących swoje elektryczne modele na Starym Kontynencie, wyposaża je właśnie w ten standard.
Charakteryzuje się on wartością natężenia 63A, a napięcia z przedziału 250–400V. Moc wynosi do 22 kW, a w przypadku szybkiego ładowania – złącze CCS Combo 2 – wartość ta zwiększa się do 350 kW. Warto zaznaczyć, że wtyczka CCS Combo 2 stanowi rozszerzenie wtyczki Type 2 o dwa dodatkowe piny. Takie rozwiązanie stosuje się do ultraszybkich ładowarek.
Type 3
Wtyczka Type 3 jest dość niszowym tworem. Miała ona być europejskim standardem, jednak przegrała rywalizację z Type 2, który jest lepiej zabezpieczony. Wykorzystuje się ją jednak w niektórych minipojazdach.
Tesla Charging Controler
Tego typu złącze zaprojektowano wyłącznie jest do superchargerów Tesli. Jego główną zaletą jest fakt, iż może działać na różnych parametrach. Będzie funkcjonowało w 3 rodzajach napięcia i natężenia, jak też przy prądzie stałym oraz przemiennym. Niestety na terenie kraju tego typu ładowarek z takim typem złącza jest niewiele. Z tego względu właściciele Tesli powinni mieć ze sobą odpowiednie przejściówki.
CHAdeMO/Type 4
Złącze CHAdoMO – nazywany również jako Type 4 – to wytwór prosto z Azji, ładujące auto elektryczne prądem stałym. Ciekawostka - jego nazwa to nie żaden skrót, lecz pochodzi od "O CHA DEMO ikaga desuka”, co po japońsku oznacza "Napijmy się herbaty, gdy się ładuje".
Popularność tego złącza w Europie jest spowodowana obecnością dość często spotykanego Nissana LEAF. W tym przypadku wartość natężenia wynosi 120 A, napięcie to 500 V, a moc do 60 kW. Ten typ złącza jest stosowany w wielu innych pojazdach.