Poradniki i mechanikaRodzaje wtyczek do samochodów elektrycznych

Rodzaje wtyczek do samochodów elektrycznych

Pojazdy elektryczne stają się coraz popularniejsze i przystępniejsze dla przysłowiowego Kowalskiego. Powstaje jednak pytanie: jak je ładować? Problem mogą stanowić zróżnicowane wtyczki.

Wtyczki do aut elektrycznych mogą się różnić. Również hybrydy mają gniazda do ładowania.
Wtyczki do aut elektrycznych mogą się różnić. Również hybrydy mają gniazda do ładowania.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Maciej Gis

22.11.2019 | aktual.: 13.03.2023 13:44

Rozróżniamy dwa rodzaje ładowania ze względu na prąd. Samochód elektryczny możecie ładować prądem zmiennym AC lub stałym DC. W przypadku zmiennego (AC), ładowanie auta może trwać wiele godzin. Z tego względu o wiele wygodniejszym rozwiązaniem jest wykorzystanie prądem stałym (DC).

Producenci pojazdów elektrycznych i hybrydowych wykorzystują do swoich aut różnego rodzaju wtyczki do ich ładowania prądem stałym. Oto one:

Type 1/CCS Combo 1

Wtyczka Type 1/CCS Combo 1
Wtyczka Type 1/CCS Combo 1© fot. Shutterstok / Plinsboorg

Type 1 jest to standardowe złącze dla krajów Ameryki Północnej. Za jego pośrednictwem możliwe jest ładowanie samochodu elektrycznego z maksymalną mocą do 19,2 kW. Warto podkreślić, że taką wtyczką dostarczany jest również prąd przemienny (AC), jedno- lub dwufazowy. W wersji zmodyfikowanej, po podniesieniu napięcia, Type 1 może dostarczać maksymalnie 36 kW (Level 1) lub 90 kW (Level 2) mocy.

Wtyczka Type 1 umożliwia ładowanie samochodu na prąd, natężeniem 200 A i wartością napięcia 200–600 V (prąd stały). Należy też dodać, że maksymalna obsługiwana moc w tym przypadku to 125 kW.

Type 2/CCS Combo 2

Wtyczka Type 2/CCS Combo 2
Wtyczka Type 2/CCS Combo 2© fot. Shutterstock / Plinsboorg

Wtyczka Type 2 – nazywana również "Mennekes" – została stworzona przez Niemców. Uznaje się ją za standardową wtyczkę dla krajów europejskich – wybrana przez Komisję Europejską. Większość producentów oferujących swoje elektryczne modele na Starym Kontynencie, wyposaża je właśnie w ten standard.

Charakteryzuje się on wartością natężenia 63A, a napięcia z przedziału 250–400V. Moc wynosi do 22 kW, a w przypadku szybkiego ładowania – złącze CCS Combo 2 – wartość ta zwiększa się do 350 kW. Warto zaznaczyć, że wtyczka CCS Combo 2 stanowi rozszerzenie wtyczki Type 2 o dwa dodatkowe piny. Takie rozwiązanie stosuje się do ultraszybkich ładowarek.

Type 3

Wtyczka Type 3 jest dość niszowym tworem. Miała ona być europejskim standardem, jednak przegrała rywalizację z Type 2, który jest lepiej zabezpieczony. Wykorzystuje się ją jednak w niektórych minipojazdach.

Tesla Charging Controler

Stacje ładowania Tesli zawsze będą odpowiednie dla pojazdów tej marki.
Stacje ładowania Tesli zawsze będą odpowiednie dla pojazdów tej marki.© fot. Marcin Łobodziński

Tego typu złącze zaprojektowano wyłącznie jest do superchargerów Tesli. Jego główną zaletą jest fakt, iż może działać na różnych parametrach. Będzie funkcjonowało w 3 rodzajach napięcia i natężenia, jak też przy prądzie stałym oraz przemiennym. Niestety na terenie kraju tego typu ładowarek z takim typem złącza jest niewiele. Z tego względu właściciele Tesli powinni mieć ze sobą odpowiednie przejściówki.

CHAdeMO/Type 4

Wtyczka CHAdeMO
Wtyczka CHAdeMO© fot. Shutterstock / medicalstocks

Złącze CHAdoMO – nazywany również jako Type 4 – to wytwór prosto z Azji, ładujące auto elektryczne prądem stałym. Ciekawostka - jego nazwa to nie żaden skrót, lecz pochodzi od "O CHA DEMO ikaga desuka”, co po japońsku oznacza "Napijmy się herbaty, gdy się ładuje".

Popularność tego złącza w Europie jest spowodowana obecnością dość często spotykanego Nissana LEAF. W tym przypadku wartość natężenia wynosi 120 A, napięcie to 500 V, a moc do 60 kW. Ten typ złącza jest stosowany w wielu innych pojazdach.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)