ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV© materiały partnera | Škoda Auto

ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV, czyli elektryczny SUV w dwóch wymiarach

27 stycznia 2023

Czy najbardziej wszechstronnym, nowoczesnym i emocjonującym samochodem w historii ŠKODY może być auto elektryczne? Oczywiście, że tak! Przykładem jest ENYAQ COUPÉ RS iV, czyli samochód, który elektryzuje na wiele sposobów.

Czy ŠKODA może pełnić rolę jedynego samochodu w rodzinie? To jasne – może. Pytanie jednak czy taką rolę może pełnić także samochód o sportowych aspiracjach lub taki z napędem elektrycznym? Oczywiście! Można się o tym przekonać obcując ze ŠKODĄ ENYAQ COUPÉ RS iV, czyli najnowocześniejszym modelem czeskiej marki. Łączy on w sobie, wydawałoby się, cechy niemożliwe do pogodzenia, czyli praktyczne wnętrze i ekologiczny napęd oraz ekscytujący design i uzależniające osiągi. Co najważniejsze – są to cechy wynikające przede wszystkim z charakterystyki nowoczesnego napędu elektrycznego.

ŠKODA z krwi i kości, czyli przede wszystkim rodzinna i praktyczna

Nazwa mówi sama za siebie – to RS, czyli najbardziej rasowa odmiana modelu ENYAQ iV. Wygląd karoserii sporo obiecuje, jest to przecież dynamicznie stylizowany SUV w odmianie coupé. Jednak pomimo to ENYAQ COUPÉ RS iV to ŠKODA z krwi i kości, co jest zasługą innowacyjnej platformy MEB. To modułowa konstrukcja wykorzystywana do budowy aut elektrycznych i tylko takich, więc nie ma tu miejsca na zbiornik paliwa czy silnik spalinowy. To sprawia, że samochód jest uszyty na miarę napędu bezemisyjnego.

Łącząc to z faktem, że zestaw akumulatorów jest płaski i umieszczony w podłodze, a silniki (RS iV ma dwie jednostki elektryczne) mają kompaktowe wymiary, otrzymujemy samochód, w którym napęd zabiera bardzo mało miejsca. Projektanci mogli zatem wygospodarować więcej przestrzeni dla pasażerów. Podłoga jest płaska, a rozstaw osi wydłużony, więc z tyłu wygodnie usiądzie trójka pasażerów, a z przodu, w miejscu tunelu środkowego, jest bardzo pojemny schowek. Bagażnik ma sporą pojemność (do 570 litrów), a samochód wyróżniają krótkie zwisy nadwozia. Bardzo łatwo nim też manewrować! Te praktyczne cechy trafią w gust każdego kierowcy, szczególnie głowy rodziny i jego pasażerów.

Wygląd karoserii sporo obiecuje, jest to przecież dynamicznie stylizowany SUV w odmianie coupé!
ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV
ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV
ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV
ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV

Nowy wymiar czeskiego wzornictwa

To był dopiero jeden z wielu przykładów, jak kierowca może doświadczać efektownej ŠKODY ENYAQ COUPÉ RS iV. Zanim jednak doceni wspomniane pojemne wnętrze, jego oczom ukazuje się imponująca stylizacja. To przede wszystkim modny SUV, do tego w bardzo pożądanej, szczególnie wśród samochodów klasy premium, odmianie coupé. Samochód w wersji RS iV ma też kilka wyróżniających elementów nadwozia, takich jak 20-calowe obręcze kół (i opcjonalne 21-calowe), przedni grill Crystal Face, duże wloty powietrza w zderzaku, oznaczenia RS umieszczone nad przednimi nadkolami, a do tego atrapa dyfuzora, podkreślająca zadziorny charakter auta. Całość prezentuje się nad wyraz efektownie i przykuwa uwagę.

Wnętrze również pełne jest akcentów nawiązujących do sportu. Jednym z nich z pewnością jest trójramienna kierownica spłaszczona u dołu, wyposażona w łopatki do obsługi systemu rekuperacji, a także system wyboru trybów jazdy, pozwalający jednym kliknięciem uwolnić cały potencjał napędu elektrycznego. W oczy najbardziej rzucają się jednak "kubełkowe" fotele zintegrowane z zagłówkiem i tapicerka charakterystyczna dla tej właśnie odmiany i wyróżniająca się limonkowymi detalami. Całość sprawia, że ENYAQ COUPÉ RS iV w pełni zasługuje na miano najszybszego modelu RS w ofercie. To idealny moment, aby przejść do wrażeń z jazdy.

Wnętrze pełne jest akcentów nawiązujących do sportu.
Wnętrze pełne jest akcentów nawiązujących do sportu.© materiały partnera | Škoda Auto

Wyjątkowe osiągi ze świata elektronów

Zacznijmy od tego, że ŠKODA nie produkuje samochodów wściekłych i radykalnych, którymi kierowcy będą uprawiać szaleńczą jazdę – zamiast tego proponuje auta bardzo wszechstronne, wygodne i praktyczne, a te z literkami RS są do tego ponadprzeciętnie szybkie. Podobnie jest w przypadku omawianego modelu ENYAQ COUPÉ RS iV, bo samochód ten przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 6,5 sekundy. Jest najszybciej przyspieszającym modelem z logo RS w gamie marki!

Jest to zasługa dwóch silników elektrycznych – jeden napędza koła przednie, a drugi tylne – które wytwarzają łącznie 299 KM i 460 Nm momentu obrotowego. Co najważniejsze, maksymalną siłę napędową oddają do dyspozycji kierowcy już od najniższych obrotów! To sprawia, że każde dotknięcie gazu skutkuje ostrą reakcją napędu. Do tego siła napędowa jest przekazywana na cztery koła, więc auto ma odpowiednią, dobrą trakcję, aby błyskawicznie ruszyć przed siebie i skutecznie pokonywać zakręty. Emocje gwarantowane!

  • ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV

    ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV

    Źródło: materiały partnera

  • ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV

    ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV

    Źródło: materiały partnera

  • ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV

    ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV

    Źródło: materiały partnera

  • ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV

    ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV

    Źródło: materiały partnera

Skoda Enyaq Coupe RS IV

Powiedzmy sobie szczerze – niemal 300-konny samochód elektryczny z napędem na cztery koła po prostu musi być szybki. Tutaj ŠKODA spełnia pokładane w niej nadzieje, jednak niewielu spodziewa się sposobu, w jaki model ENYAQ COUPÉ RS iV zachowuje się podczas jazdy. Nisko położony środek ciężkości, usztywnione zawieszenie, system zarządzania przepływem siły napędowej między kołami obu osi i inne rozwiązania sprawiają, że ENYAQ w tej odmianie prowadzi się jak po szynach, błyskawicznie reagując na zmiany kierunku jazdy.

Kierowca czerpie przyjemność z prowadzenia samochodu, któremu na drodze raz bliżej do rasowego coupé, a innym do rodzinnego SUV-a. Wszystko zależy od warunków. Dwie twarze w jednym, efektownie stylizowanym opakowaniu, to chyba najtrafniejsze podsumowanie elektrycznej ŠKODY w odmianie RS.