Stellantis chce zmienić zasady. Wymiana baterii zamiast ładowania

Stellantis chce zmienić zasady. Wymiana baterii zamiast ładowania

Miejskie auta to początek. Technologia najlepiej sprawdziłaby się jednak w przypadku modeli wykorzystywanych w pracy zawodowej
Miejskie auta to początek. Technologia najlepiej sprawdziłaby się jednak w przypadku modeli wykorzystywanych w pracy zawodowej
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Stellantis
Tomasz Budzik
09.12.2023 08:31, aktualizacja: 09.12.2023 12:19

Pełny zasięg samochodu elektrycznego w pięć minut. Brzmi fantastycznie, ale tak właśnie może wyglądać przyszłość. Przynajmniej dla samochodów koncernu Stellantis. Zainwestuje on w system wymiany akumulatorów trakcyjnych. Pierwsze efekty już w 2024 r.

Stellantis i firma Ample zawarły porozumienie, przewidujące wspólną pracę nad stworzeniem systemu wymiany akumulatorów w samochodach o napędzie elektrycznym. Idea jest prosta. Skoro ładowanie baterii trakcyjnej musi dość długo trwać, to warto spróbować ominąć ten krok. Zamiast tego bateria miałaby być wymieniana w specjalnej stacji. Cała operacja powinna trwać około pięć minut, więc pod względem szybkości nawet najwydajniejsze ładowarki nie są w stanie zaproponować niczego o choćby zbliżonym poziomie atrakcyjności.

Pilotażowo rozwiązanie o nazwie Ample Modular Battery Swapping ma ruszyć już w 2024 r. w Madrycie. Królikiem doświadczalnym będzie flota 100 samochodów Fiat 500e oferowanych w ramach usługi car sharingu przez spółkę Free2move należącą do Stellantis. Co ciekawe, stacja wymiany akumulatorów została zaprojektowana tak, że można wybudować ją w ciągu trzech dni. Ma to dawać możliwość szybkiego rozszerzenia sieci stacji, choć oczywiście pod uwagę trzeba również wziąć konieczne do spełnienia warunki prawne, co zapewne znacznie wydłużyłoby całe przedsięwzięcie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak informuje Automotive News Europe, firma Ample ma obecnie w Madrycie cztery stacje wymiany baterii, ale w stolicy Hiszpanii niebawem ma powstać jeszcze dziewięć takich miejsc. Z kolei w San Francisco Ample ma 12 punktów wymiany baterii. System wymiany baterii jest przez specjalistów postrzegany jako uzupełnienie oferty dla tych, dla których ładowanie auta elektrycznego byłoby procesem zbyt długim. Idea jest ciekawa, ale przecież wcale nie nowa.

Kilka lat temu próbę stworzenia systemu wymiany baterii aut elektrycznych podjęły wspólnie firmy Renault i Nissan. Nic jednak z tego nie wyszło. Na świecie najbardziej zaawansowanym systemem wymiany baterii w elektrycznych pojazdach dysponuje chińskie Nio. Firma dysponuje liczbą 2,2 tys. stacji, w tym 30 w Europie.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)