Stellantis jest przekonany, że nie zapłaci kar za CO2. Koncern "przytnie" spalinówki

Jean-Phillipe Imperato, szef koncernu Stellantis na Europę, jest przekonany, że firma nie zapłaci kar za emisję CO2, które mają obowiązywać w Unii Europejskiej od 2025 r. By tak się nie stało, koncern zrobi wszystko w celu zwiększenia sprzedaży samochodów elektrycznych, a jeśli to nie wystarczy, jest gotów na obniżenie wolumenu produkcji aut spalinowych.

Peugeot E-3008. Nowa platforma miała być energooszczędna i taka jestPeugeot E-3008, a raczej jego platforma - koncern Stellantis potrzebuje jak najwięcej elektrycznych aut
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik
6

Koncern Stellantis ma być gotowy do stawienia czoła zaostrzonym normom emisji CO2. Od 1 stycznia 2025 r. w życie wchodzą nowe unijne przepisy. Zgodnie z nimi średnia emisja CO2 w samochodach sprzedanych w ciągu roku przed każdego z producentów nie będzie mogła być większa niż 93,6 g/km. Obecny próg wynosi 95 g CO2/km. Różnica pozornie jest niewielka, ale w rzeczywistości osiągnięcie takiego pułapu nie będzie łatwe. Za jego przekroczenie Unia Europejska będzie nakładała na producentów kary pieniężne.

Jak powiedział cytowany przez "Automotive News Europe" Jean-Phillipe Imperato, koncern Stellantis będzie gotowy na nowe przepisy i nie będzie płacił kar. "Od połowy 2024 r. do połowy 2025 r. w ramach koncernu zadebiutuje 14 modeli elektrycznych samochodów", powiedział Imperato. Zadanie nie będzie jednak łatwe. Jak wynika z wyliczeń, Stellantis uniknie kar, jeśli odsetek sprzedaży pojazdów bezemisyjnych wzrośnie z obecnych 12 proc. do 21 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Škoda Elroq to pierwszy kompaktowy elektryk marki. Cena zapowiada się atrakcyjnie

Zadanie jest więc karkołomne, a potencjalna kara może podkopać finanse giganta. Jak stwierdził Imperato, w przypadku Stellantisa każdy punkt procentowy powyżej normy 93,6 g CO2/km oznaczałby karę w wysokości około 300 mln euro. "Jeśli jest się w takiej sytuacji, to albo zwiększa się odsetek sprzedaży elektryków, albo obniża się produkcję aut spalinowych", stwierdził cytowany przez ANE Imperato.

Oczywiście producenci samochodów od dawna starają się kreatywnie uniknąć kar. Część z nich formalnie łączy się z firmami, które nie mają problemów z wypełnieniem wymogów nowej normy. Stellantis zdecydował się na zakup akcji chińskiej firmy Leapmotor, czego owocem jest produkcja elektrycznego samochodu tej marki w fabryce Stellantisa w Polsce.

Wybrane dla Ciebie

Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu