Stellantis ostrzega Europę. Mercedes ma za to zupełnie inne podejście

Wzrost znaczenia chińskich producentów na rynku globalnym sprawia, że marki z Europy z coraz większym zaniepokojeniem spoglądają za plecy. W tej kwestii jednak pomiędzy największymi graczami na rynku panuje dwugłos spowodowany konfliktem interesów.

BYD DolphinBYD Dolphin
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | BYD
Kamil Niewiński

Chociaż ostatnio to zdanie powtarza się w branży motoryzacyjnej jak mantrę, to zjawiska nie da się przemilczeć - chińskie marki coraz odważniej stąpają nie tylko po rodzimym rynku, ale przejawiają coraz większe ambicje w skali globalnej. Przejęcie fotelu lidera w Chinach wydaje się dopiero początkiem. Tacy producenci, jak Nio czy BYD mają już plany na podbój Ameryki czy Europy.

Osoby trzymające w ryzach rynek samochodowy na Starym Kontynencie już kilkukrotnie ostrzegały, że Chińczycy mogą być naprawdę konkurencyjni. Teraz do tej grupy dołącza Carlos Tavares, czyli dyrektor generalny koncernu Stellantis. To kolejna osoba, która przestrzega europejskich producentów, że rywalizacja z Chinami będzie zacięta - ci bowiem produkują auta dobrej jakości i w przystępnych cenach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Chiński montaż Volvo S90 - czy mamy się czego bać?

Tavares jednak nie kończy na kazaniach skierowanych w stronę swojej konkurencji, ale również nawołuje do działania. Jak podaje Automotive News Europe, uważa on, że kraje powinny pomagać rodzimym producentom, którzy na ten moment mogą być na straconej pozycji względem marek z Państwa Środka otrzymujących duże wsparcie od tamtejszego rządu.

Należy zadać pytanie, czy europejski przemysł samochodowy powinien być chroniony w okresie gonienia Chin. Uważam, że byłby to rozsądny ruch, jeżeli chcemy grać na równych zasadach. Szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że obecny brak równowagi został spowodowany faktem, że europejskie regulacje kładą obecnie nacisk na największe zalety naszych azjatyckich rywali.

Carlos Tavares
dyrektor generalny Stellantis

Nie każdy jednak podziela wizję Portugalczyka. Po drugiej stronie barykady jest Mercedes, który nie tylko może pochwalić się wieloma fabrykami w Chinach, ale również udziałami w markach z Państwa Środka. Zdaniem Oli Kalleniusa, dyrektora generalnego Mercedesa, filozofia protekcjonizmu nie przyniesie niczego dobrego. Zamiast tego, mogłaby pogorszyć stosunki handlowe pomiędzy Europą a Chinami.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Pierwsza jazda: BYD Atto 2 DM-i – nowy bohater taksówkarzy
Pierwsza jazda: BYD Atto 2 DM-i – nowy bohater taksówkarzy
Premiera: Porsche Cayenne - najlepszy elektryk na świecie?
Premiera: Porsche Cayenne - najlepszy elektryk na świecie?
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯