Tanie, niemieckie elektryki. Prezes zdradził datę
Obniżenie cen "elektryków" ma być kluczem do zwiększenia ich popularności. Thomas Schäfer, dyrektor zarządzający Volkswagenem, zdradził, kiedy to nastąpi i jak w ogóle będzie możliwe.
12.04.2023 | aktual.: 12.04.2023 12:50
"To niemożliwe, by obecnie zaoferować auto elektryczne, bez kompromisów w bezpieczeństwie i zasięgu za mniej niż 25 tys. euro" – powiedział w rozmowie z Automotive News Europe Thomas Schäfer, dyrektor zarządzający Volkswagena, a wcześniej Škody.
Takie auto ma pojawić się najwcześniej w 2026 roku. "Elektryk w takiej cenie to Liga Mistrzów" – informuje CEO. Volkswagen już wcześniej podzielił się informacjami dot. technologii, a kluczem ma być zunifikowane ogniwo, które opierać się ma na różnej "chemii", w zależności od rodzaju pojazdu.
Ma być ono używane w 80 proc. modeli w 2030 roku. Miało być na rynku, według Herberta Diessa, poprzedniego dyrektora marki, dostępne już teraz.
Niezależnie jednak od poślizgów, do najtańszych aut montowano by ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe. W przypadku samochodów średniej półki ograniczono by użycie litu i kobaltu, lecz te pierwiastki znalazłyby zastosowanie w "specjalnych przypadkach", czyli flagowych modelach. Już w 2021 roku mówiło się o wykorzystaniu silikonu. Ten ma być stosowany na masową skalę w nadchodzącym elektrycznym Mercedesie EQG.
To nie koniec – unifikacja ma dotknąć również przetwornice impulsowe, które pojawią się w autach osadzonych na kolejnej generacji płyty MEB. Zmiany mają dotknąć też systemów zarządzania termicznego. Moduł ma być jeden i jego zadaniem będzie sterowanie całym systemem ogrzewania, w tym również temperaturą ogniw.
Przyszłość nie maluje się jednak tak różowo dla modeli spalinowych. Jak stwierdza Schäfer, losy Polo zależą od normy Euro 7. By je spełnić, potrzeba hybrydyzacji i przekładni automatycznych, więc litrowy silnik i manualna przekładnia musiałyby zniknąć.
Co ciekawe, Volkswagen skończy produkcję małego, elektrycznego modelu e-up! już w 2024 roku. Wszystko przez zasady narzucone przez Europejską Komisję Gospodarczą dot. cyberbezpieczeństwa. Przerobienie architektury elektronicznej auta byłoby droższe, niż zaprojektowanie go na nowo.