Transport ciężki na wtyczkę. Cele już są, główny problem – też

Nie tylko samochody osobowe mają skończyć z emisją dwutlenku węgla. Elektryfikacja dotknie również transportu ciężkiego. Plany są ambitne, ale Polska musi uporać się z pewnym infrastrukturalnym problemem.

Elektryczna ciężarówka VolvoElektryczna ciężarówka Volvo
Źródło zdjęć: © WP Autokult
Mateusz Lubczański

Do 2030 roku, w przypadku nowych pojazdów ciężarowych, emisja dwutlenku węgla ma spaść o 45 proc. Do 2040 roku ma być to już 90 proc. Co istotne, w sektorze pojazdów ciężkich emisje rosną cały czas, od 2014 roku, co wynika z transportu towarowego. Polskie firmy tranzytowe stanowią 1/3 podmiotów w Europie. A to oznacza, że będą musiały one zainwestować w nowe ciężarówki.

Jak stwierdzają w swoim raporcie "Wyzwania i szanse elektryfikacji ciężkiego transportu drogowego w Polsce" eksperci Deloitte, najpierw transport oprze się na pojazdach bateryjnych, a wspomagany będzie później ciężarówkami wykorzystującymi wodór.

Więcej światła rzucają przedstawiciele Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych. Okazuje się, że samochody ciężarowe nie potrzebują gigantycznych i równie mitycznych ogromnych baterii. Biorąc pod uwagę czas pracy kierowcy, kluczem jest takie zaplanowanie tras, by ładować się w czasie odpoczynku kierującego lub podczas załadunku.

Na transeuropejskiej sieci transportowej ładowarki (huby) – nie tylko dla samochodów osobowych, ale i ciężarówek – mają być oddalone od siebie maksymalnie na odległość 60 km. W perspektywie najbliższych lat moc zainstalowana w ogólnodostępnych stacjach ładowania w ramach sieci TEN-T powinna zostać podwyższona do 2035 r. o 37 razy. 

Dlatego problemem staje się wybudowanie odpowiedniego przyłącza. To istotnie przeciąga oddanie ładowarki do użytku czy też zwiększenia jej mocy. – [To – dop. red.] sytuacja, która zaczyna powtarzać się coraz częściej – stwierdza Michał Wekiera z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

"W praktyce, w zależności od konkretnego przypadku, przedmiotowy proces trwa od trzech miesięcy do nawet trzech lat. Średnia mieści się w przedziale od 18 do 24 miesięcy (w segmencie DC)" – czytamy na stronie Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

A to właśnie na infrastrukturze ma polegać sukces elektryfikacji. Jak dowiaduje się od ekspertów, w przypadku ciężkiego transportu będziemy jeszcze polegać na prywatnych inicjatywach.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie