Trolejbusy nie wyjeżdżają na trasy. Diesle bardziej opłacalne

Lublin, wykorzystujący w komunikacji miejskiej trolejbusy, zawiesza ich działalność. Inne miasta również skupiają się na ograniczeniu wydatków.

Na razie dotyczy to kursów w dni powszednie, ale sytuacja może się pogorszyćNa razie dotyczy to kursów w dni powszednie, ale sytuacja może się pogorszyć
Źródło zdjęć: © fot. MPK Lublin
Mateusz Lubczański

Trolejbusy można jeszcze spotkać w Gdyni czy Tychach. Natomiast Lublinie ograniczono ich wyjazdy. Dotyczy to pięciu linii komunikacyjnych obsługiwanych w dni powszednie – informuje Interia Motoryzacja.

– Oszczędzamy w ten sposób 7 tys. zł dziennie, a więc około 140 tys. zł miesięcznie – oszacowała w rozmowie z Polsat News Monika Fisz z ZTM w Lublinie.

Z zestawienia MPK Lublin wynika, że średnie zużycie energii elektrycznej przez trolejbus to 219 kWh/100 km. Trolejbus w zestawieniu z autobusem zasilanym przez napęd konwencjonalny przedstawia się następująco.

Koszt pokonania 100 km trolejbusem kosztuje 455,52 zł (zużycie: 219 kWh/100 km), natomiast w przypadku "tradycyjnego" autobusu koszt wyniesie 313,25 zł (spalanie: 47 l/100 km).

Dodatkowo, jak podaje Money.pl, w okresie od stycznia do lipca 2022 r. lubelskie MPK za energię elektryczną zapłaciło blisko 6,22 mln zł, a w tym samym okresie 2021 r. – niespełna 3,68 mln zł.

Z kolei Szczecin mierzy się nie tylko z kosztami, ale i brakiem motorniczych. Od 10 października zamierza zawiesić co piąty kurs. Gorzów Wielkopolski – jeśli budżet samorządu nie będzie odpowiednio duży – zawiesi kursowanie trzech linii tramwajowych. W Rzeszowie już podniesiono ceny biletów.

Zaskoczone jest również Kutno, które zainwestowało w autobusy elektryczne, które miały być tańsze. Miały.

– Nie będzie praktycznie opłacalne wyjechać tym autobusem na linie komunikacji miejskiej. Sytuacja z ceną prądu jest dramatyczna – przyznał w rozmowie z TVN24 Jacek Sikora, prezes kutnowskiego MZK.

Wybrane dla Ciebie
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯