Wysokie rachunki za prąd są zmorą przewoźników. Tyle kosztuje tramwaj, e‑autobus i trolejbus

Skokowy wzrost cen za prąd nie omija miejskich spółek transportowych. Autobusy elektryczne, tramwaje czy trolejbusy bez prądu ruszyć nie mogą, a 2023 r. może być czasem kolejnych drastycznych podwyżek. To przekłada się na już rosnące ceny biletów.

Ceny prądu spędzają sen z powiek miejskim przewoźnikom
Ceny prądu spędzają sen z powiek miejskim przewoźnikom
Źródło zdjęć: © licencja/GettyImages

12.09.2022 | aktual.: 10.03.2023 13:37

Miejski Zakład Komunikacji w Kutnie stanął w obliczu ryzyka 10-krotnej podwyżki cen energii elektrycznej – informuje portal Money.pl. Spółka z Kutna była pierwszą w województwie, która kupiła sześć autobusów zasilanych prądem.

Miało być taniej

Decyzja kutnowskiego MZK była podyktowana nie tylko ekologią czy unowocześnieniem taboru, ale i kwestiami ekonomicznymi. Zdaniem spółki miało być po prostu taniej.

Pierwszego stycznia (2023 r.) tak naprawdę każdy zarządzający, który otrzyma takie rachunki, te autobusy powinien postawić pod płot. Nie będzie praktycznie opłacalne wyjechać tym autobusem na linie komunikacji miejskiej. Sytuacja z ceną prądu jest dramatyczna – przyznał w rozmowie z TVN24 Jacek Sikora, prezes kutnowskiego MZK.

Money.pl zapytał kilku miejskich przewoźników o zużywaną energię przez elektryczne środki transportu. Portal zaznacza, że podane wartości są co do zasady uśrednione, ale mogą dać obraz, o jakim rzędzie wielkości jest mowa.

Ile kosztuje autobus-elektryk?

Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie, poinformowały, że zużycie energii przez autobus elektryczny wynosi 140 kWh/100 km. Aktualny koszt wozokilometra autobusów elektrycznych (sierpień 2022 r.), który zawiera też koszt pracy kierowcy i amortyzację, wynosi 1,58 zł, za to pojazdów spalinowych 3,18 zł

– Szacunki na przyszły rok zakładają znaczący wzrost cen energii, co musi przełożyć się na wyższy koszt wozokolimetra dla autobusów elektrycznych – mówi Money.pl Adam Stawicki z biura prasowego MZA.

Miesięczny rachunek za prąd dla MZA to obecnie 1,8 mln zł, a jeszcze w kwietniu 2022 r. wynosił 800 tys. zł.

Rachunki za tramwaj

Rachunek za prąd wrocławski MPK za cały 2021 r. kosztował przeszło 30,6 mln zł, a wg informacji spółki, prognozowany wzrost cen energii w 2023 r. wynosi od 300 do 500 proc.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu poinformowało też, że średnie zużycie energii elektrycznej przez tramwaj wynosi około 400 kWh na każde 100 km.

Trolejbusy kontra busy "tradycyjne"

Z zestawienia MPK Lublin wynika natomiast, że średnie zużycie energii elektrycznej przez trolejbus to 219 kWh/100 km. Trolejbus w zestawieniu z autobusem zasilanym przez napęd konwencjonalny przedstawia się następująco.

Koszt pokonania 100 km trolejbusem kosztuje 455,52 zł (zużycie: 219 kWh/100 km), natomiast w przypadku "tradycyjnego" autobusu koszt wyniesie 313,25 zł (spalanie: 47 l/100 km).

Dodatkowo, jak podaje Money.pl, w okresie od stycznia do lipca 2022 r. lubelskie MPK za energię elektryczną zapłaciło blisko 6,22 mln zł, a w tym samym okresie 2021 r. – niespełna 3,68 mln zł.

Ceny paliw i biletów

Warszawskie MZA poinformowało też portal, że prowadzi dialog z warszawskim ZTM w sprawie podniesienia stawki przewozowej, a powodem ma być właśnie wzrost cen (a składa się na to nie tylko wzrost cen energii elektrycznej, ale i wciąż bardzo drogie paliwa konwencjonalne).

W czerwcu 2022 r. ceny biletów wzrosły w Gdyni i Gdańsku. Podwyżki miały miejsce też niektórych innych miastach wojewódzkich, jak Lublin czy Olsztyn.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)