Tryb kuriera i wnętrze jak mobilne biuro - Ford E‑Transit Custom ma zmienić mały biznes
Ford w końcu pochwalił się bardziej szczegółowymi informacjami na temat modelu E-Transit Custom, który ma być czymś więcej niż tylko elektrycznym dostawczakiem. Producent twierdzi, że wysłuchał klientów, dając im to, czego sami sobie życzyli.
08.09.2022 | aktual.: 10.03.2023 13:38
E-Transit Custom ujrzał światło dzienne w maju 2022 roku, choć poza wyglądem nie poznaliśmy wówczas zbyt wielu detali. Teraz Ford przedstawił swoją propozycję w szczegółach, które składają się na obraz kompletnego i przemyślanego dostawczaka przyszłości. Całkiem niedalekiej, gdyż rynkowy debiut zaplanowano na jesień 2023 roku.
Nowy ford wyróżnia się na tle konkurentów już samym wyglądem. Nadwozie prezentuje się dynamicznie i zaskakująco smukle. To efekt nie tylko działań stylistów, ale i specjalistów od aerodynamiki, którym udało się zmniejszyć opór powietrza o około 10 proc. zyskując tym samym 40 km zasięgu na jednym ładowaniu.
No właśnie - jaki będzie zasięg? Do 380 km zgodnie z cyklem pomiarowym WLTP. To zasługa nie tylko akumulatora o pojemności 74 kWh, ale i standardowej pompy ciepła woda-powietrze zapewniającej nie tylko optymalną temperaturę w kabinie, ale i zwiększającej wydajność energetyczną napędu. Warto wspomnieć, że baterię można ładować prądem o mocy do 125 kW na publicznych stacjach lub pokładowym, trójfazowym urządzeniem 11 kW.
Sam napęd, w zależności od wersji, poszczyci się mocą 136 KM lub 218 KM. Wrażenie robi maksymalny moment obrotowy wynoszący 450 Nm. To pułap mocnych diesli, więc kierowcy nie muszą martwić się o osiągi. Nieźle zapowiada się też ładowność na poziomie 1100 kg i dwie tony uciągu.
Wszystko przy zachowaniu dość kompaktowych wymiarów i dużej praktyczności, która w przestrzeni ładunkowej objawia się idealnie płaską podłogą czy bocznym otworem o szerokości 1030 mm. To jednak dopiero początek.
Ford chwali się bowiem szeregiem rozwiązań mających ułatwić pracę klientom z różnych gałęzi biznesu. E-Transit może być np. mobilnym warsztatem zdolnym zasilić zewnętrzne urządzenia o mocy do 2,3 kW. Sprawdzi się także jako biuro dzięki specjalnemu oświetleniu kabiny, licznym schowkom, dodatkowym gniazdom USB czy opcjonalnej "łamanej" kierownicy, która może służyć za stolik do laptopa.
Kurierom z kolei przyda się tryb Delivery Assist pomagający zautomatyzować drobne, powtarzalne czynności. Wystarczy, że kierowca przesunie dźwignię w położenie P, a samochód sam włączy światła awaryjne, a po chwili otworzy boczne drzwi.
Ponadto standardowy modem 5G zapewni stałą łączność z pojazdem, a nawet pomiędzy pojazdami używanymi np. we flocie. W ramach pakietu usług Ford Pro przy pomocy aplikacji na smartfona będzie można nie tylko kontrolować stan pojazdu, ale i np. udostępniać samochód wybranym osobom.
E-Transit Custom to samochód zbudowany od podstaw na zupełnie nowej platformie przystosowanej wyłącznie do zasilania elektrycznego. Będzie produkowany przez Ford Otosan w tureckim zakładzie Yeniköy. Pierwsze egzemplarze powinny trafić do klientów pod koniec 2023 roku. Wówczas dowiemy się czy model spełnia pokładane w nim wysokie oczekiwania.