Volvo odcina dopływ gotówki Polestarowi. Szwedzi chcą skupić się na własnych sprawach

O tym, że w strukturze marki Polestar dojdzie w najbliższym czasie do zmian, dowiedzieliśmy się już jakiś czas temu. Trudno było jednak spodziewać się, że roszady będą od strony właścicielskiej aż tak znaczące.

SHANGHAI, CHINA - APRIL 19: A A Polestar 2 electric sedan is on display during the 20th Shanghai International Automobile Industry Exhibition at the National Exhibition and Convention Center (Shanghai) on April 19, 2023 in Shanghai, China. (Photo by VCG/VCG via Getty Images)Volvo kończy finansowe zaangażowanie w Polestara
Źródło zdjęć: © GETTY | VCG
Kamil Niewiński

Historia Polestara sięga jeszcze lat 90. XX wieku. To wtedy właśnie Volvo postanowiło stworzyć Polestar Racing — swój fabryczny zespół wyścigowy. Potem wyczynowy oddział zajął się także produkcją usportowionych wersji modeli Szwedów. To dzięki temu na rynek trafiły takie perełki, jak chociażby Volvo V60 Polestar.

W 2017 r. jednak Volvo oraz jego większościowy udziałowiec, czyli chińskie Geely, postanowiły wydzielić Polestara jako odrębną spółkę, która teraz zajmuje się tworzeniem aut elektrycznych ze sportową żyłką. Co prawda Polestar 1 miał pod maską hybrydę plug-in, lecz każdy kolejny model był i jest napędzany tylko prądem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Elektryk ze Szwecji już gotowy. Polestar 2 namiesza na rynku

Na ten moment w ofercie marki ochrzczonej na cześć Gwiazdy Polarnej znajdziemy trzy samochody — liftbacka 2, SUV-a 3 oraz crossovera 4, który pod koniec stycznia 2024 r. wjechał na pierwsze europejskie rynki. W drodze jest również Polestar 5, ujawniony w listopadzie 2023 r. Elektryczny sedan robi wrażenie pod kątem stylistyki, zaś na rynek ma wstępnie trafić w 2025 r.

Rozwój gamy modelowej Polestara wcale jednak nie oznacza, że sytuacja za kulisami wygląda dobrze. Pod kątem wartości ostatnie miesiące nie były najlepsze, zaś w 2023 r. producent sprzedał 54,6 tys. samochodów. Tymczasem celem było sprzedanie 60 tys. egzemplarzy. Już w styczniu 2024 r. wobec tych raportów zapowiedziano, że w firmie ma dojść przez to do cięć.

Volvo zakręca Polestarowi kurek z kasą. Nie zostawia jednak marki na lodzie

Decyzja ogłoszona 1 lutego 2024 r. równocześnie przez Volvo, Geely i Polestara mogła jednak zaskoczyć. Volvo bowiem planuje zakończenie finansowania swojej firmy-córki, w której do tej pory posiadało 48 proc. udziałów. Zamiast tego Szwedzi skupią się całościowo na własnym rozwoju, jako że są właśnie w trakcie wewnętrznej transformacji.

Daleko jest jednak do wykrzyczenia: "jaka piękna katastrofa". W miejsce Volvo wstąpić ma, co nie powinno być już większym szokiem, Geely. Chińczycy mają zasypać lukę stworzoną w tym momencie przez dotychczasową firmę-matkę. 

Geely Holding Group [...] z zadowoleniem przyjmuje decyzję Volvo Cars o skoncentrowaniu swoich zasobów na transformacji firmy i ocenie potencjalnego zaangażowania w udziały w Polestar. Może to poskutkować tym, że Geely Sweden Holdings, jako spółka zależna Geely Holding, stanie się znaczącym nowym udziałowcem.

Oświadczenie Geely dot. marki Polestar
Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy