Volvo odcina dopływ gotówki Polestarowi. Szwedzi chcą skupić się na własnych sprawach

Volvo odcina dopływ gotówki Polestarowi. Szwedzi chcą skupić się na własnych sprawach

Volvo kończy finansowe zaangażowanie w Polestara
Volvo kończy finansowe zaangażowanie w Polestara
Źródło zdjęć: © GETTY | VCG
Kamil Niewiński
01.02.2024 17:57, aktualizacja: 01.02.2024 18:27

O tym, że w strukturze marki Polestar dojdzie w najbliższym czasie do zmian, dowiedzieliśmy się już jakiś czas temu. Trudno było jednak spodziewać się, że roszady będą od strony właścicielskiej aż tak znaczące.

Historia Polestara sięga jeszcze lat 90. XX wieku. To wtedy właśnie Volvo postanowiło stworzyć Polestar Racing — swój fabryczny zespół wyścigowy. Potem wyczynowy oddział zajął się także produkcją usportowionych wersji modeli Szwedów. To dzięki temu na rynek trafiły takie perełki, jak chociażby Volvo V60 Polestar.

W 2017 r. jednak Volvo oraz jego większościowy udziałowiec, czyli chińskie Geely, postanowiły wydzielić Polestara jako odrębną spółkę, która teraz zajmuje się tworzeniem aut elektrycznych ze sportową żyłką. Co prawda Polestar 1 miał pod maską hybrydę plug-in, lecz każdy kolejny model był i jest napędzany tylko prądem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Na ten moment w ofercie marki ochrzczonej na cześć Gwiazdy Polarnej znajdziemy trzy samochody — liftbacka 2, SUV-a 3 oraz crossovera 4, który pod koniec stycznia 2024 r. wjechał na pierwsze europejskie rynki. W drodze jest również Polestar 5, ujawniony w listopadzie 2023 r. Elektryczny sedan robi wrażenie pod kątem stylistyki, zaś na rynek ma wstępnie trafić w 2025 r.

Rozwój gamy modelowej Polestara wcale jednak nie oznacza, że sytuacja za kulisami wygląda dobrze. Pod kątem wartości ostatnie miesiące nie były najlepsze, zaś w 2023 r. producent sprzedał 54,6 tys. samochodów. Tymczasem celem było sprzedanie 60 tys. egzemplarzy. Już w styczniu 2024 r. wobec tych raportów zapowiedziano, że w firmie ma dojść przez to do cięć.

Volvo zakręca Polestarowi kurek z kasą. Nie zostawia jednak marki na lodzie

Decyzja ogłoszona 1 lutego 2024 r. równocześnie przez Volvo, Geely i Polestara mogła jednak zaskoczyć. Volvo bowiem planuje zakończenie finansowania swojej firmy-córki, w której do tej pory posiadało 48 proc. udziałów. Zamiast tego Szwedzi skupią się całościowo na własnym rozwoju, jako że są właśnie w trakcie wewnętrznej transformacji.

Daleko jest jednak do wykrzyczenia: "jaka piękna katastrofa". W miejsce Volvo wstąpić ma, co nie powinno być już większym szokiem, Geely. Chińczycy mają zasypać lukę stworzoną w tym momencie przez dotychczasową firmę-matkę. 

Geely Holding Group [...] z zadowoleniem przyjmuje decyzję Volvo Cars o skoncentrowaniu swoich zasobów na transformacji firmy i ocenie potencjalnego zaangażowania w udziały w Polestar. Może to poskutkować tym, że Geely Sweden Holdings, jako spółka zależna Geely Holding, stanie się znaczącym nowym udziałowcem.

Oświadczenie Geely dot. marki Polestar
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)