Zakaz aut spalinowych kwestionowany. Komisarz mówi o skutkach

Unijny komisarz ds. rynku wewnętrznego Thierry Breton alarmuje o skutkach zakazu wprowadzenia sprzedaży samochodów spalinowych na terenie UE, który ma wejść w życie w 2035 r. Polityk mówi też o "klauzuli awaryjnej".

Thierry Berton Thierry Berton
Źródło zdjęć: © Getty Images | Thierry Monasse

Francuski polityk w rozmowie z portalem Politico.eu zwracał uwagę na negatywne skutki planowanego zakazu dla europejskiej gospodarki.

Unijny komisarz przypomniał równocześnie o tzw. klauzuli awaryjnej. Dzięki niej data zakazu sprzedaży nowych aut spalinowych na terenie Unii Europejskiej może zostać przesunięta po przeglądzie sytuacji w 2026 r.

Setki tysięcy miejsc pracy

Thierry Breton w piątkowej (4 listopada 2022 r.) rozmowie z brukselskim portalem stwierdził wprost, że jeśli planowany na 2035 r. zakaz miałby mieć brzemienne skutki dla europejskiej gospodarki, to trzeba go będzie odroczyć.

Polityk podkreślił, że mowa tu m.in. o 600 tys. miejscach pracy, które mają zniknąć podczas transformacji z aut spalinowych na bezemisyjne.

– Nie mówimy tylko o wielkich producentach samochodów, którzy na pewno sobie poradzą, ale mówimy o całym ekosystemie i produkcji energii elektrycznej – powiedział Breton.

Podejście bez tabu

Breton wskazał też na problem niewystarczającej infrastruktury ładowania czy załamanego łańcucha dostaw surowców potrzebnych do produkcji elektryków.

– Powinniśmy podejść do daty przeglądu w 2026 r. bez żadnych tabu – podkreślił polityk i dodał, że do produkcji aut elektrycznych UE "będzie potrzebować 15 razy więcej litu do 2030 r., cztery razy więcej kobaltu, cztery razy więcej grafitu i trzy razy więcej niklu".

Breton przypomniał też, że producenci samochodów nadal mogą dostarczać konsumentom technologię silników spalinowych. – Zachęcam firmy z UE do kontynuowania produkcji silników spalinowych: te, które chcą to zrobić – powiedział.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy