Nowe informacje z ElectroMobility Poland. Wiadomo, kto zaprojektuje auta, jakie będą ich cechy i kiedy się pojawią

O polskim aucie elektrycznym było ostatnio cicho. Teraz prezes spółki ElectroMobility Poland zdradził, kiedy zostaną zaprezentowane pierwsze projekty. Za ich stworzenie będzie odpowiedzialna włoska firma Torino Design oraz uznany polski stylista Tadeusz Jelec.

Projektant Tadeusz Jelec i prezes ElectroMobility Poland Piotr Zaremba (fot. ElectroMobility Poland)
Projektant Tadeusz Jelec i prezes ElectroMobility Poland Piotr Zaremba (fot. ElectroMobility Poland)
Mateusz Żuchowski

25.02.2020 | aktual.: 13.03.2023 13:26

Projekt polskiej marki samochodów elektrycznych prowadzony jest przez spółkę ElectroMobility Poland od października 2016 roku. Za jego finansowanie odpowiedzialne są cztery polskie koncerny energetyczne – PGE, Energa, Enea i Tauron – które stały się jego równymi udziałowcami po zainwestowaniu 17,5 miliona złotych.

Po trzech latach prowadzenia projektu przewodzący mu Piotr Zaremba zdradza datę prezentacji pierwszych efektów swoich prac. Pierwsze dwa prototypy mają zostać pokazane w połowie bieżącego roku. W rozmowie z PAP prezes ElectroMobility Poland zapowiedział, że spółka ma ambicje stworzyć łącznie aż pięć modeli. Pierwsze mają pojawić się na rynku w roku 2023.

Projekt samochodu ElectroMobility Poland pokazany w zeszłym roku (fot. ElectroMobility Poland)
Projekt samochodu ElectroMobility Poland pokazany w zeszłym roku (fot. ElectroMobility Poland)

Projekt polskiego auta elektrycznego: pięć modeli, zagraniczni partnerzy, polski projektant

Zaremba zdradza, że priorytetem są trzy modele aut kompaktowych, do których później dołączą mniejszy model z segmentu B i większy model rodzinny. Przed końcem czerwca zostaną zaprezentowane prototypy kompaktów w wersji hatchback i SUV. Zaremba informuje, że będą to modele "dostosowane do oczekiwań polskich kierowców", i odpowiadające na trendy rynkowe i zapotrzebowanie naszego rynku.

Jeden z pokazanych prototypów będzie już bliski formie produkcyjnej, czyli będzie to jeżdżące auto posiadające wiele docelowych rozwiązań, natomiast drugi będzie wystawową makietą. Projekty te w następnej fazie mają stać się "obiektem badań marketingowych, w tym oceny stylistyki, cech funkcjonalnych i ergonomii wnętrza".

Zadanie zaprojektowania samochodów spółka ElectroMobility Poland powierzyła włoskiej firmie Torino Design. Jak informuje Piotr Zaremba w rozmowie z PAP, Torino Design to "niezależna firma, która ma na koncie kilkaset projektów dla największych producentów motoryzacyjnych, zarówno marek premium jak Ferrari, McLaren czy BMW, jak i producentów budżetowych, m.in. Fiata".

Na stronie internetowej studia rzeczywiście można znaleźć wymienione firmy wśród klientów, choć nie ma tam informacji na temat tego, w jakim zakresie Włosi byli zaangażowani w produkty tych marek. Wśród ukończonych projektów zaprezentowane są prototypy mniejszych firm oraz model ciągnika marki Kamaz.

Torino Design jest kolejną zagraniczną firmą zaangażowaną w stworzenie polskich aut elektrycznych. Pierwszym strategicznym partnerem była uznana szwajcarska firma inżynieryjna EDAG Engineering, jeden ze światowych liderów w zakresie tworzenia samochodów i wprowadzania ich do produkcji. Prezes Zaremba podkreśla niemniej polski charakter aut elektrycznych tworzonych w kierowanej przez niego spółce. Wskazuje, że to spółka definiuje unikatowe DNA marki oraz współpracuje z polskimi specjalistami.

Jednym z nich jest Tadeusz Jelec, który niedawno zakończył swoją bardzo udaną, trwającą trzy dekady karierę w biurze stylistycznym marki Jaguar. Tam był odpowiedzialny za wiele znanych projektów, współtworzył między innymi sportowy model F-Type oraz jedno z pierwszych kombi w historii marki, XF Sportbrake.

Piotr Zaremba (fot. ElectroMobility Poland)
Piotr Zaremba (fot. ElectroMobility Poland)

Auta ElectroMobility Poland zdefiniowane przez pięć głównych cech

Prezes Zaremba zdradził także, jakimi priorytetami kieruje się ElectroMobility Poland przy pracach nad polskimi autami elektrycznymi. Są to przestronność kabiny oraz atrakcyjny projekt nadwozia. Konkurencyjność względem obecnie dostępnych na rynku modeli ma zapewnić także wyposażenie w technologie łączności ze światem zewnętrznym.

Spółka nie zapomina także o cechach związanych z samą eksploatacją. Mocnymi stronami polskich aut elektrycznych mają być serwis i długość gwarancji. Według prezesa warunki polskiej marki będą lepsze niż to, co obecnie oferuje konkurencja. Jego atrakcyjność w polskich realiach mają zapewnić także konkurencyjne całkowite koszty posiadania samochodu.

Zaremba spodziewa się, że w latach 2022-2023 koszty użytkowania aut elektrycznych będą już niższe niż spalinowych. Polskiej spółce ma pomóc fakt, że jej udziałowcami są polskie firmy energetyczne, dzięki którym producent "będzie mógł zaoferować w jednej miesięcznej racie nie tylko pojazd, ale również wszystko to, co jest potrzebne do jego ładowania czy współpracy z przydomowym źródłem odnawialnej energii".

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)