Amerykanie dowalili Chińczykom. Cło na auta elektryczne czterokrotnie w górę

Prezydent Joe Biden ogłosił wprowadzenie w USA 100-procentowej stawki celnej na samochody produkcji chińskiej. Ruch ma chronić lokalny przemysł motoryzacyjny przed tanim importem.

Elektryczny samochód BYD Seal i prezydent USA Joe BidenElektryczny samochód BYD Seal i prezydent USA Joe Biden
Źródło zdjęć: © Getty Images, Materiały prasowe | BYD, Win McNamee
Błażej Buliński

Ta decyzja może zaostrzyć napięcia na linii Waszyngton-Pekin. Amerykanie się nie patyczkują i radykalnie zwiększają ograniczenia na chińskie towary. Nowe stawki celne są w szczególności wymierzone w auta elektryczne oraz podzespoły i surowce wykorzystywane do ich produkcji, ale także produkty z sektora zielonych technologii. Obejmą towary o łącznym wolumenie handlowym 18 mld dolarów. Opłaty celne wzrastają następująco:

  • Na pojazdy elektryczne z 25 do 100 proc.
  • Na baterie litowe z 7,5 do 25 proc.
  • Na minerały krytyczne z 0 do 25 proc.
  • Na ogniwa fotowoltaiczne z 25 do 50 proc.
  • Na półprzewodniki z 25 do 50 proc.
  • Na stal i aluminium z 7,5 do 25 proc.

W przypadku chińskich samochodów import i tak już został wcześniej mocno ograniczony przez administrację Donalda Trumpa. Czterokrotne zwiększenie opłat celnych to jednak faktyczny "zakaz wjazdu" dla chińskich producentów samochodów, a także zachodnich producentów produkujących niektóre modele wyłącznie w chińskich fabrykach.

Biden w swoim wystąpieniu stwierdził, że zwiększone opłaty mają odzwierciedlać nadwyżkę mocy produkcyjnych Chin i Stany Zjednoczone muszą przeciwstawić się nieuczciwym praktykom gospodarczym Chin. Nowe cła wejdą w życie za 90 dni. Chińczycy na pewno nie pozostawią tej decyzji bez odpowiedzi.

– Chiny sprzeciwiają się jednostronnemu nakładaniu ceł, które naruszają zasady Światowej Organizacji Handlu i podejmą wszelkie niezbędne działania w celu ochrony swoich uzasadnionych praw – powiedział Wang Wenbin, rzecznik chińskiego ministerstwa spraw zagranicznych, podczas konferencji prasowej odbywającej się jeszcze przed ogłoszeniem decyzji przez Joe Bidena. Aktualnie w Chinach obowiązuje 40-procentowe cło na samochody produkcji amerykańskiej.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem