Chcesz być eko? Zrezygnuj z SUV-a. To nowy wróg walczących z globalnym ociepleniem

Przejście na samochody elektryczne potrwa jeszcze wiele lat. Szczególnie w Polsce, gdzie brakuje ładowarek, a ceny aut słabo współgrają z zarobkami. Możesz jednak łatwiej zadbać o środowisko. Przy następnej zmianie auta zrezygnuj z SUV-a.

Badanie rzeczywistego spalania najwierniej odwzorowuje prawdziwy apetyt autaBadanie rzeczywistego spalania najwierniej odwzorowuje prawdziwy apetyt auta
Źródło zdjęć: © Instytut Transportu Samochodowego
Tomasz Budzik

Ostatnie dziesięciolecie w motoryzacji to czas błyskawicznej kariery SUV-ów i crossoverów. W 2010 r. stanowiły one niewiele ponad 10 proc. sprzedaży wśród aut osobowych. Dziś w Europie jest to już 46,1 proc. Kierowcy cenią je za podniesione zawieszenie, bez problemu radzące sobie z wysokimi krawężnikami w mieście. Nie bez znaczenia jest również wyższa pozycja za kierownicą. Kosztem tych plusów jest jednak zwiększona emisja CO2.

Jak wynika z danych organizacji Transport & Environment, średnia emisja CO2 powodowana przez SUV-y jest o 15-28 proc. wyższa niż w przypadku samochodów o porównywalnej długości, ale należących do tradycyjnych segmentów. To może problem rozwiązuje elektryfikacja? Niestety, nie do końca. W przypadku SUV-ów napędzanych hybrydową jednostką typu plug-in różnica może wynieść aż 40 proc. Oczywiście na niekorzyść SUV-a.

Może więc rozwiązaniem problemu będą auta elektryczne? I tu pojawiają się problemy. Po pierwsze, w pierwszej połowie 2021 r. elektryczne auta nie osiągnęły nawet 10 proc. udziału w europejskim rynku "osobówek". Nim klienci kupujący nowe auta i użytkownicy tych nieco starszych przesiądą się na elektryki, miną długie lata. Nawet wtedy SUV-y pozostaną jednak tą mniej ekologiczną alternatywą.

Prawdziwym przełomem — nie tylko pod względem lokalnych zanieczyszczeń, ale i globalnej emisji — będzie ładowanie elektrycznych samochodów prądem powstającym z odnawialnych źródeł energii. I tu zmiana będzie jednak trwała długo. Do tego czasu wyższy pobór energii przez samochód będzie oznaczał większą emisję związaną z wyprodukowaniem prądu. Na tym polu SUV-y nie mają się czym pochwalić.

Takie przynajmniej wnioski płyną z analizy badań przeprowadzanych przez Green NCAP. Organizacja prowadzi własne testy spalania i emisji. Odbywają się one w laboratorium i w ruchu, i mają być bliższe rzeczywistemu sposobowi użytkowania aut niż norma WLTP. Porównajmy więc wyniki.

Zdaniem Green NCAP Volkswagen ID.3 (150 kW, 58 kWh) średnio pobiera 20,0 kWh/100 km. Nieco krótszy Hyundai Kona (100 kW, 39,2 kWh), mimo wagi niższej o 200 kg, średnio pobiera 22,2 kWh/100 km.

Podobnie jest z hybrydami plug-in. Przebadana przez Green NCAP Toyota Prius plug-in (90 kW, masa 1536 kg) spalała średnio 4,8 l. Pobór prądu wyniósł 19,7 kWh/100 km, a średnia emisja CO2 - 28 g CO2/100 km. Zaliczana również do segmentu aut kompaktowych, ale krótsza o niemal 20 cm Kia Niro (103,8 kW, masa 1546 kg) średnio spalała 5,0 l/100 km przy poborze prądu wynoszącym 32,7 kWh/100 km. W koreańskim SUV-ie średnia emisja CO2 została określona na 31 g/100 km.

Większy opór powietrza, a często również wyższa masa sprawiają, że SUV-y więcej palą i emitują, a te elektryczne często mają wyższy pobór energii. Moda na takie samochody stoi w sprzeczności z ekologicznymi staraniami. Jeśli rzeczywiście nie potrzebujesz SUV-a, dwa razy zastanów się, czy twoje następne auto powinno być właśnie tego typu.

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek