Nowa marka w Polsce. Podali ceny samochodów. Jest tanio

Statystyki sprzedaży nowych samochodów na świecie pokazują jasno, że z BYD trzeba się liczyć na serio.
Statystyki sprzedaży nowych samochodów na świecie pokazują jasno, że z BYD trzeba się liczyć na serio.
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

08.10.2024 09:14, aktual.: 08.10.2024 10:43

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wiele mówi się o chińskich markach samochodowych, które pojawiają się w Polsce. Jednak prawdziwym czarnym koniem może być BYD, które ze swym ogromnym doświadczeniem i gigantycznym zaangażowaniem, naprawdę może zagrozić europejskim i azjatyckim graczom. Pokazali statystyki i podali cen samochodów w Polsce.

Niech dowodem na to, jak prężnie rozwija się chińska marka, będą dane sprzedażowe z sierpnia 2024 roku, kiedy to BYD globalnie był drugą marką za Toyotą. BYD najpierw bardzo dokładnie prześwietlił europejski, w tym również polski rynek. Następnie wydał mnóstwo pieniędzy na kampanię (m.in. był sponsorem Euro 2024), a teraz przygotował ofensywę modelową. Choć o BYD już bardzo dużo się mówi, to dopiero teraz firma ujawniła ceny swoich samochodów.

Najtańszym i najmniejszym z nich jest elektryczny hatchback o nazwie Dolphin z silnikiem o mocy 204 KM i akumulatorem trakcyjnym o pojemności 60,4 kWh. Jest dostępny w dwóch standardach wyposażenia. Wersja Comfort kosztuje 141 000 zł. Wersja Design została wyceniona na 150 000 zł i jest wyposażona w panoramiczny dach i dwukolorowe wykończenie nadwozia.

BYD Dolphin
BYD Dolphin© Materiały prasowe | BYD

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

To samochód zbliżony wymiarami (429 cm długości) do MG4, od którego jest o symboliczne 900 zł tańszy. Jest natomiast tańszy od Volkswagena ID.3 o całe 40 tys. zł. Jest również tańszy od Renault Megane o 34 tys. zł. Z kompaktowych elektryków znanych marek tańszy jest tylko Nissan Leaf kosztujący 132 100 zł, ale ma baterię o pojemności 39 kWh i silnik o mocy 150 KM.

Graczem, który może nieźle zawojować rynek, jest BYD Seal U DM-i, czyli mierzący 4785 mm długości SUV z hybrydą plug-in. Ma napęd o mocy 218 KM przekazywany na koła przez silnik elektryczny. Prąd czerpie z akumulatora o pojemności 18,3 kWh, który pozwoli przejechać w trybie elektrycznym ponad 80 km. Ładuje go w czasie jazdy silnik spalinowy 1.5 o mocy 98 KM, a na postoju można ładować zarówno prądem AC jak i DC.

BYD Seal U DM-i
BYD Seal U DM-i© Materiały prasowe | Mariusz Kolaj

Takie auto z przednim napędem wyceniono na rozsądne 169 900 zł. Dla porównania, mniejsza hybrydowa Toyota RAV4 ze zwykłym napędem hybrydowym kosztuje 20 tys. zł więcej. Bogate wyposażenie chińskiego samochodu zawiera m.in. elektrycznie regulowane fotele, nagłośnienie marki Infinity, panoramiczny dach, wyświetlacz HUD, kamery 360 stopni czy możliwość udostępniania prądu o mocy do 3,3 kW na zewnątrz.

Jest jeszcze wersja z dwoma silnikami elektrycznymi, napędem na cztery koła i mocniejszym silnikiem benzynowym głównie w roli generatora. Kierowca dostaje systemową moc 324 KM i możliwość przyspieszenia do 100 km/h w czasie 5,9 s. Takie auto wyceniono na 209 900 zł.

BYD Seal
BYD Seal© Materiały prasowe | BYD

Ciekawie cenowo plasują się także wersje elektryczne tego modelu. Kosztująca od 190 000 zł wersja Comfort ma baterię o pojemności 71,8 kWh i silnik o mocy 217 KM. Natomiast wariant Design wyceniony na 203 000 zł oferuje mocniejszy napęd 324 KM (AWD) oraz baterię o pojemności 87 kWh.

Jest jeszcze jeden samochód BYD Seal z napędem elektrycznym, ale to już sedan o długości 4,8 m z napędem o mocy 313 KM w standardzie (bateria o pojemności 82,5 kWh) oraz wariant AWD z silnikami o łącznej mocy 530 KM, ale tym samym akumulatorem. Auto kosztuje odpowiednio 207 000 zł za słabszą i 234 000 zł za mocniejszą wersję. Dla porównania, 498-konna Tesla Model 3 z podobnym akumulatorem kosztuje 224 990 zł.

Na wszystkie samochody BYD udzielana jest sześcioletnia gwarancja z limitem przebiegu do 150 000 km. Na baterię trakcyjną limit ten wynosi odpowiednio 8 lat lub 200 000 km. Obecnie sieć salonów i serwisowa obejmuje punkty w Warszawie, Łodzi, Bydgoszczy, Gdyni, Katowicach i we Wrocławiu.