Nowy rodzaj baterii. Chińczycy twierdzą, że już je mają

Powiązana z koncernem GAC chińska marka Hyper poinformowała, że zakończyła etap projektowania i rozwoju samochodowych baterii trakcyjnych z elektrolitem w postaci ciała stałego. Jeśli to prawda, to firma z Państwa Środka wyprzedziłaby marki z Japonii i Europy o kilka lat.

Peugeot E-3008. W przyszłości baterie mają pochodzić wyłącznie z EuropyCiężkie i niezadowalająco wydajne baterie są największym problemem aut elektrycznych
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Największym problemem współczesnych aut elektrycznych są ich baterie. Produkowane z dość rzadkich materiałów akumulatory są ciężkie i nie pozwalają na magazynowanie spektakularnych rezerw energii, na czym cierpi zasięg aut. Baterie trakcyjne z elektrolitem w postaci ciała stałego mają rozwiązać wszystkie te problemy za jednym zamachem. Najwięksi producenci aut od lat pracują nad wdrożeniem tego rozwiązania. Pewna chińska firma twierdzi, że już je ma.

Jak informuje "Automotive News Europe", należąca do koncernu GAC marka Hyper ogłosiła, że zakończyła proces inżynieryjnego rozwoju baterii z elektrolitem w postaci ciała stałego. Osiągnięto wydajność magazynowania energii na poziomie 400 Wh na kg. W praktyce miałoby to oznaczać, że bateria w samochodzie osobowym umożliwiałaby przejechanie 1000 km.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Škoda Scala i Kamiq - czy posłuchano głosu klientów?

Jednocześnie możliwe ma stać się również konstruowanie elektrycznych aut o zasięgu zbliżonym do tego, które mają dzisiejsze auta, ale znacznie lżejszych, a więc i wydajniejszych. Sam zasięg to jeszcze nie wszystko. Baterie z elektrolitem w postaci ciała stałego mają szybciej się ładować i charakteryzować się dłuższą trwałością niż obecne. Mają być również bezpieczniejsze, bo użyte w nich materiały nie są tak palne.

Firma Hyper twierdzi, że będzie gotowa do produkcji pierwszego auta z bateriami o stałym elektrolicie w 2026 r. Nie wiadomo, na ile deklarację tę należy brać za dobrą monetę. A co na to dzisiejsze motoryzacyjne tuzy? Volkswagen pracuje nad takimi akumulatorami trakcyjnymi, ale nie podaje żadnej konkretnej daty wprowadzenia do oferty aut, korzystających z tego rozwiązania. Toyota w 2023 r. zadeklarowała, że w 2030 r. będzie gotowa do produkcji aut z baterią trakcyjną, zawierającą elektrolit w postaci ciała stałego.

Gdyby rzeczywiście Chińczykom udało się wcześniej wprowadzić na rynek to rozwiązanie, prawdopodobnie nic – poza możliwościami produkcyjnymi – nie zatrzymałoby triumfalnego pochodu Hypera przez światowe rynki. Niewykluczone jednak, że chińska firma troszkę podkoloryzowała rzeczywistość. Czas pokaże, jaka jest prawda.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie