Baterie ze stałym elektrolitem nie wyprą obecnych. Toyota ma interesującą wizję

Baterie trakcyjne z elektrolitem w postaci ciała stałego jawią się dziś jako punkt zwrotny w przyszłości samochodów elektrycznych. Jeśli jednak sądzicie, że wprowadzenie takich akumulatorów do seryjnej produkcji będzie oznaczało całkowitą rezygnację z obecnie stosowanych rozwiązań, to możecie być w błędzie.

Toyota Sport Crossover ConceptToyota Sport Crossover Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Tomasz Budzik

Ma radykalnie zwiększyć zasięg samochodów elektrycznych i wyraźnie zredukować ich masę. Technologia baterii trakcyjnych z elektrolitem w postaci ciała stałego wciąż nie została wdrożona do seryjnej produkcji, ale już dziś kierowcy w wielu zakątkach świata czekają na jej rynkowy debiut. Jak utrzymują pracujące nad takimi akumulatorami firmy, gotowe zespoły ogniw będą charakteryzowały się o wiele lepszą niż dziś gęstością przechowywania energii. Oznacza to, że bateria trakcyjna wykonana w tej technologii będzie mniejsza i lżejsza, a jednocześnie będzie zapewniała o wiele lepszy zasięg niż dziś. Jak bardzo?

Jak sugeruje Toyota, która prawdopodobnie jest jedną z najbardziej zaawansowanych pod względem prac nad tą technologią firm, auta osobowe z bateriami o elektrolicie w postaci ciała stałego mają mieć zasięg przekraczający 1000, a nawet 1200 km. Co najlepsze, mają być też tańsze. Jak informuje Automotive News Europe, obecnie japońska firma nie podaje już dokładnego przewidywanego horyzontu czasowego rynkowej premiery nowej technologii. Przypomnijmy, że w połowie 2019 r. Toyota widziała możliwość zaprezentowania gotowego pojazdu już przed końcem 2020 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kia EV9 - niby z tygrysem mu do twarzy

Można byłoby pomyśleć, że wejście na scenę takiej technologii sprawi, że popularne dziś baterie trakcyjne zostaną zmiecione przez wiatr zmian. Według Toyoty nic podobnego nie będzie miało jednak miejsca. Jak powiedział cytowany przez Automotive News Europe Koji Sato, prezes Toyoty, baterie litowo-jonowe będą w przyszłości uzupełniać się w ofercie z akumulatorami o elektrolicie w postaci ciała stałego.

Skąd takaq narracja? Może być to zaskakujące, ponieważ baterie z elektrolitem w postaci ciała stałego mają mieć praktycznie same przewagi względem tradycyjnych. Prawie. Jak w listopadzie 2023 r. informowało ANE, w 2030 r. Toyota ma być gotowa do masowej produkcji akumulatorów ze stałym elektrolitem. W praktyce ma to jednak oznaczać, że firma w 2030 r. będzie gotowa produkować baterie dla nieco ponad 10 tys. aut rocznie. W skali produkcji japońskiego giganta to niewiele. Być może to właśnie dlatego już dziś Toyota mówi o współistnieniu samochodów z tradycyjnymi bateriami i modeli z akumulatorami o elektrolicie w postaci ciała stałego.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony