Chorwaci pozamiatali. Rimac Nevera przyspiesza do setki w mniej niż 2 sekundy i ma 550 km zasięgu

Oto jest - długo oczekiwane, produkcyjne auto Rimaca, które może okazać się rewolucją nie tylko w segmencie pojazdów elektrycznych, ale i ekstremalnych hipersamochodów. Osiągi nie z tego świata, przemyślane rozwiązania techniczne i wszechstronny charakter. Czyżby Chorwaci stworzyli ideał?

Nowy król hipersamochodów? W dodatku elektryczny.Nowy król hipersamochodów? W dodatku elektryczny.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Rimac
Aleksander Ruciński

Pamiętacie koncepcyjnego Rimaca C_Two? Oto jego ostateczna, produkcyjna wersja o dźwięcznej, choć nieco szwedzko brzmiącej nazwie Nevera. Trudno powiedzieć czy Mate Rimac chciał w ten sposób nawiązać do Koenigsegga Regera, ale jedno jest pewne - jego najnowsze dzieło wydaje się być najbardziej emocjonującym elektrykiem w dotychczasowej historii.

Nevera jest długo oczekiwanym, produkcyjnym autem Rimaca, które zachowało imponujące parametry znane z zapowiedzi i konceptów. 4 elektryczne silniki (po 1 na każde z kół) generują łącznie 1914 KM mocy i 2360 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co pozwala osiągać pierwszą setkę w czasie poniżej 2 sekund i rozpędzać się do imponujących 412 km/h.

Mamy więc do czynienia z najszybszym autem elektrycznym na świecie. Pozostałe parametry również robią wrażenie: pokonanie 1/4 mili ze startu zajmuje Neverze 8,6 sekundy, a sprint 0-300 km/h trwa tylko o 0,7 sekundy dłużej. Wszystko to przy naprawdę imponującym zasięgu. Chłodzone cieczą, litowo-manganowo-niklowe baterie ukryto w podłodze. Wydajny system chłodzenia cieczą gwarantuje powtarzalność osiągów, nawet podczas wielokrotnych, ostrych przyspieszeń, a 120 kWh pojemności akumulatorów przekłada się na 550 km maksymalnego zasięgu.

Rimac Nevera (2021)
Rimac Nevera (2021) © mat. prasowe / Rimac

Imponujące dane są w dużej mierze zasługą dopracowanej aerodynamiki - inżynierom Rimaca zależało na wypracowaniu idealnego kompromisu pomiędzy niskimi oporami powietrza i właściwym dociskiem, a przemyślane rozwiązania pozwoliły uczynić z wad pojazdu elektrycznego zalety. Mowa o bateriach, które są czymś więcej niż tylko nadmiernym balastem.

Rimac twierdzi, że unikatowa konstrukcja akumulatorów składających się na literę H podwyższa sztywność strukturalną kompozytowego nadwozia o 37 proc., zapewniając przy tym nisko położony środek ciężkości i niemal idealny rozkład mas w stosunku 48/52 pomiędzy osiami.

Rimac Nevera (2021)
Rimac Nevera (2021) © mat. prasowe / Rimac

Mimo imponujących osiągów Nevera nie jest jednak autem wyłącznie na tor. To raczej coś w rodzaju bardzo szybkiego Gran Turismo o sportowo-luksusowym charakterze. Wystarczy zajrzeć do wnętrza, by się o tym przekonać. Poza topowym wyposażeniem znajdziecie tu również szlachetne materiały w postaci skóry i aluminium, a także wiele nowoczesnych rozwiązań.

Począwszy od trybów Sport, Drift, Comfort, Range, Track do wyboru, poprzez rozbudowane multimedia, a skończywszy na systemie, który Rimac określa mianem AI Driver Coach. To zestaw elementów z zakresu wsparcia kierowcy nie tylko na co dzień, ale i podczas ostrej, torowej jazdy. 12 sensorów, 13 kamer, 6 radarów i system operacyjny NVIDIA Pegasus poprowadzą kierowcę przez standardowy ruch drogowy, ale i wskażą idealną wyścigową linię czy punkt hamowania. Co ważne, system będzie stale rozwijany i ulepszany za pośrednictwem automatycznych, zdalnych aktualizacji.

Do produkcji zaplanowano zaledwie 150 egzemplarzy z wyjściową ceną 2 mln euro za każdą sztukę. Kwotę będzie można jednak łatwo zwiększyć korzystając z bogatych możliwości indywidualizacji. Zresztą sam producent zapowiada już kilka wersji oraz edycji specjalnych różniących się detalami i wyposażeniem. Jeśli auto okaże się choć w połowie tak dobre, jak wynika z informacji prasowych, będziemy mieli do czynienia z niemałą rewolucją w segmencie hipersamochodów.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/32] Źródło zdjęć: |
Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy