W Europie przestają je kupować. Widać zmianę na rynku aut
Stowarzyszenie Europejskich Producentów Pojazdów przedstawiło oficjalne dane dotyczące sprzedaży samochodów w maju 2023 roku. Wiele uwagi warto poświęcić nie tylko ogólnym wzrostom sprzedaży, ale również podziałowi rynku pod kątem rodzaju napędu.
21.06.2023 | aktual.: 21.06.2023 18:40
Porównując sobie statystyki z ostatnich kilkunastu miesięcy, zdecydowanie możemy mówić o sporej poprawie sytuacji. Od sierpnia 2022 roku nieprzerwanie jesteśmy w stanie obserwować wzrosty pod kątem sprzedaży samochodów. Nie inaczej sytuacja wygląda w 2023 roku, a teraz ACEA (Stowarzyszenie Europejskich Producentów Pojazdów) przedstawiła nareszcie majową aktualizację.
W raporcie możemy znaleźć przede wszystkim informację o wzroście europejskiego rynku motoryzacyjnego o 18,5 proc. względem maja 2022 roku. Zbiorcze dane z Unii Europejskiej dają łączną liczbę 938 950 egzemplarzy względem 792 215 sztuk w maju 2022 roku. Od stycznia do maja 2023 roku zarejestrowano zaś do tej pory 4,39 mln aut, co względem analogicznego okresu rok temu jest wzrostem o równe 18 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Niezwykle ciekawie wyglądają jednak statystyki dotyczące napędów, z jakich korzystają nowe samochody. W maju nadal największą grupą były jednostki benzynowe, lecz cały przekrój prezentuje się bardzo interesująco:
- benzyna: 36,5 proc.
- hybryda (HEV): 25 proc.
- diesel: 14,3 proc.
- samochody elektryczne (BEV): 13,8 proc.
- hybryda plug-in (PHEV): 7,4 proc.
- inne: 3,1 proc.
Dominacja samochodów benzynowych i hybrydowych jest czymś, do czego mogliśmy się już przyzwyczaić. Zaskakująca jest jednak naprawdę minimalna różnica pomiędzy autami z jednostkami diesla a elektrycznymi. Tendencje rynkowe jasno wskazują, że wypadnięcie silników wysokoprężnych z podium jest już tylko kwestią czasu.