W Europie przestają je kupować. Widać zmianę na rynku aut

Stowarzyszenie Europejskich Producentów Pojazdów przedstawiło oficjalne dane dotyczące sprzedaży samochodów w maju 2023 roku. Wiele uwagi warto poświęcić nie tylko ogólnym wzrostom sprzedaży, ale również podziałowi rynku pod kątem rodzaju napędu.

Mazda CX-60 3.3 R6 DieselMazda CX-60 3.3 R6 Diesel
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Kamil Niewiński
37

Porównując sobie statystyki z ostatnich kilkunastu miesięcy, zdecydowanie możemy mówić o sporej poprawie sytuacji. Od sierpnia 2022 roku nieprzerwanie jesteśmy w stanie obserwować wzrosty pod kątem sprzedaży samochodów. Nie inaczej sytuacja wygląda w 2023 roku, a teraz ACEA (Stowarzyszenie Europejskich Producentów Pojazdów) przedstawiła nareszcie majową aktualizację. 

W raporcie możemy znaleźć przede wszystkim informację o wzroście europejskiego rynku motoryzacyjnego o 18,5 proc. względem maja 2022 roku. Zbiorcze dane z Unii Europejskiej dają łączną liczbę 938 950 egzemplarzy względem 792 215 sztuk w maju 2022 roku. Od stycznia do maja 2023 roku zarejestrowano zaś do tej pory 4,39 mln aut, co względem analogicznego okresu rok temu jest wzrostem o równe 18 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Niemcy wykończą diesle?

Niezwykle ciekawie wyglądają jednak statystyki dotyczące napędów, z jakich korzystają nowe samochody. W maju nadal największą grupą były jednostki benzynowe, lecz cały przekrój prezentuje się bardzo interesująco:

  • benzyna: 36,5 proc.
  • hybryda (HEV): 25 proc.
  • diesel: 14,3 proc.
  • samochody elektryczne (BEV): 13,8 proc.
  • hybryda plug-in (PHEV): 7,4 proc.
  • inne: 3,1 proc.

Dominacja samochodów benzynowych i hybrydowych jest czymś, do czego mogliśmy się już przyzwyczaić. Zaskakująca jest jednak naprawdę minimalna różnica pomiędzy autami z jednostkami diesla a elektrycznymi. Tendencje rynkowe jasno wskazują, że wypadnięcie silników wysokoprężnych z podium jest już tylko kwestią czasu.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+ - suche cyferki to nie wszystko
Test: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+ - suche cyferki to nie wszystko
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas