Elektryki też coraz droższe. Akumulator może kosztować o kilkadziesiąt tysięcy zł więcej

Samochody elektryczne napotykają kolejny problem w drodze do popularyzacji tego napędu. Konflikt w Ukrainie sprawił, że wyprodukowanie elektryka może być znacznie droższe – w niektórych przypadkach o co najmniej 30 tys. zł.

Mercedes jest w trakcie silnej ofensywy elektrycznej, ale zysk z niej może zmniejszyć się niemal w każdym momencieMercedes jest w trakcie silnej ofensywy elektrycznej, ale zysk z niej może zmniejszyć się niemal w każdym momencie
Źródło zdjęć: © mat. prasowe Mercedesa
Mateusz Lubczański

Branża jeszcze nie poradziła sobie z brakiem półprzewodników, a już musiała się zmierzyć z kolejnym problemem – brakiem wiązek elektrycznych, które produkowane były np. na Ukrainie. To nie koniec. Jak wskazuje analiza S&P Global Mobility, ceny surowców do akumulatorów prawdopodobnie skutecznie zmniejszą rentowność pojazdów elektrycznych, na które postawiło wielu producentów.

Doskonale widać to przykładzie niklu, który tylko w ciągu jednego dnia podrożał dwukrotnie, do poziomu ok. 45 tys. dolarów za tonę. S&P donosi, że w niektórych momentach trzeba było zapłacić nawet 100 tys. dolarów za tonę. Rosja jest trzecim największym eksporterem niklu na świecie.

Nikiel jest popularnym substytutem w akumulatorach dla kobaltu. Niemiecki BASF, który jest istotnym graczem na rynku elektromobilności, przyznał, że nie będzie współpracował z rosyjskim Norisk Nickel. Inne firmy również przystały na to rozwiązanie.

To oznacza, że - według wstępnych analiz - akumulator przykładowej tesli model Y może być droższy o 8 tys. dolarów (ok. 33 tys. zł). W przypadku mercedesa EQS mówimy tu o 11 tys. dolarów (46 tys. zł). Dyrektor zarządzający niemieckiej marki stwierdził, że nie zmienia to strategii koncernu, który stawia na elektromobilność.

Autorzy analizy S&P Global Mobility zauważyli, że ten problem będzie głównym tematem w 2023 roku. Co gorsza, sprawi to, że punkt w którym samochód elektryczny będzie kosztował tyle, co pojazd z silnikiem spalinowym, odsuwa się w czasie. "Każda oszczędność uzyskana dzięki skali zamówień będzie niweczona przez rosnące ceny surowców" – czytamy w raporcie.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie