GreenWay dostanie potężny zastrzyk finansowy. Firma chwali się rekordową inwestycją

Jeden z największych operatorów ładowarek w Polsce – GreenWay – ma nowych inwestorów. Firma otrzyma łącznie 85 mln euro, które zostaną przeznaczone na m.in. rozwój międzynarodowej sieci ładowania. Inwestycja ta pokrywa się z trendami na rynku aut.

Ładowarka GreenWayŁadowarka GreenWay
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Michał Zieliński
2

Helios Energy Investments oraz Generation Capital dołączyły do inwestorów wspierających firmę GreenWay. Na mocy umowy podpisanej 22 lutego 2022 roku operator otrzyma 85 mln euro (równowartość ponad 380 mln zł), co pozwoli na dalszy rozwój sieci ładowarek. W rundzie finansowania wzięli też udział dotychczasowi akcjonariusze – janom a.s. oraz Neulogy Ventures. Jak zauważa firma, jest to największa znana inwestycja w elektromobilność w tej części Europy.

– Założyliśmy spółkę GreenWay aby uczynić Europę miejscem czystszym, zdrowszym i mniej zależnym od ropy naftowej – przypomniał Peter Badik, współzałożyciel i prezes zarządu GreenWay Holding. – Znacząca część pozyskanego kapitału zostanie przeznaczona na dalszą rozbudowę firmy oraz sieci stacji ładowania. Będziemy również skupiać się na poprawie naszych możliwości technologicznych, które obecnie, obok fizycznej budowy infrastruktury, znajdują się w centrum naszej strategii – zdradził.

– Pozyskanie nowych inwestorów pozwoli nam znacząco przyspieszyć proces rozbudowy publicznej infrastruktury ładowania – ocenił Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska. – Zamierzamy również pogłębić współpracę z biznesem i stać się partnerem pierwszego wyboru dla firm, które zamierzają przejść na elektromobilność i potrzebują kompleksowego wsparcia, aby skutecznie przeprowadzić tę transformację – dodał.

Eksperci od dawna ostrzegają, że elektromobilność nie rozwinie się bez rozbudowy sieci ładowania. Według niedawnych analiz firmy EY i Eurelectric do 2035 roku w Europie będzie potrzebne 9 mln publicznych punktów, gdzie będzie można naładować elektryka. Dzisiaj liczba ta wynosi 374 tys. – mniej niż 5 proc. docelowego zapotrzebowania. Potrzebne są więc poważne inwestycje.

Szczególnie że kierowcy w Europie coraz szybciej przekonują się do aut elektrycznych. W samym 2021 roku na drogi Starego Kontynentu wyjechało 2 mln elektryków. Innymi słowy – co piąty nowy samochód jeździł wyłącznie na prądzie. Trend wzrostowy jest też zauważalny w Polsce, choć liczby na naszym rynku są zdecydowanie mniejsze. Licznik elektromobilności PSPA i PZPM wskazuje, że na koniec stycznia 2022 roku było zarejestrowanych 19,4 tys. elektryków.

Polscy kierowcy mają do dyspozycji 488 ładowarek sieci GreenWay, z czego większość to szybkie urządzenia o mocy ponad 50 kW. Łącznie w 2022 roku operator chce uruchomić około 150 nowych stacji. Co ważne, firma zrezygnowała ze sprzętu o mocy 50 kW, stawiając na mocniejsze i bardziej pożądane ładowarki oferujące 100 i 150 kW. GreenWay planuje też stopniowo odchodzić od wtyczek CHAdeMO, zamiast tego oferując po dwie wtyczki CCS.

Wybrane dla Ciebie

Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Chińskie auto trafi do "Gran Turismo". Po raz pierwszy w historii
Chińskie auto trafi do "Gran Turismo". Po raz pierwszy w historii
Trump ma pozbyć się tesli, którą kupił przed trzema miesiącami. To efekt kłótni z Muskiem
Trump ma pozbyć się tesli, którą kupił przed trzema miesiącami. To efekt kłótni z Muskiem
Test: Škoda Elroq 50 – gdyby tylko nie ta cyfryzacja
Test: Škoda Elroq 50 – gdyby tylko nie ta cyfryzacja
Test: Ford Capri AWD 340 KM - po prostu tańszy od Volkswagena
Test: Ford Capri AWD 340 KM - po prostu tańszy od Volkswagena
Toyota wprowadza hybrydę do najmniejszych aut. Aygo X Hybrid różni się nie tylko napędem
Toyota wprowadza hybrydę do najmniejszych aut. Aygo X Hybrid różni się nie tylko napędem
Test: BMW M5 Touring - największy skalpel świata
Test: BMW M5 Touring - największy skalpel świata
Szef sprzedaży Volkswagena wskazał problem Tesli. Zapowiada dominację niemieckiego koncernu
Szef sprzedaży Volkswagena wskazał problem Tesli. Zapowiada dominację niemieckiego koncernu
Pierwsza jazda: Renault Austral – Francuzi posłuchali kierowców
Pierwsza jazda: Renault Austral – Francuzi posłuchali kierowców