Huby do ładowania przy autostradach. Ma zniknąć pięć białych plam

Elektryfikacja postępuje, ale nie da się jej osiągnąć bez rozwoju infrastruktury. Znane już są plany dot. europejskiej sieci autostrad. Tak sytuacja będzie wyglądać w Polsce.

Ładowarka powerdotŁadowarka powerdot
Źródło zdjęć: © Powerdot | materiały prasowe
Mateusz Lubczański

Wspólnota europejska osiągnęła porozumienie w sprawie ładowarek umieszczanych przy autostradach i drogach ekspresowych należących do tzw. Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Łączy ona największe miasta Unii drogą lądową, kolejową i wodną.

Hub co 60 km

Porozumienie zakłada, że przy autostradach i drogach ekspresowych powstaną huby ładowania samochodów rozmieszczone co 60 km (dla aut ciężarowych: do 120 km). W pierwszym etapie, do 2026 roku, moc hubu ma wynosić 400 kW, od 2028 roku ma to być co najmniej 600 kW.

– Szacujemy, że jest pięć lokalizacji w Polsce, gdzie istniejące stacje ładowania aut osobowych przy autostradach i drogach ekspresowych należących do sieci TEN-T, znajdują się w odległości większej niż 60 km. Tam konieczna będzie budowa nowych hubów – ocenia Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Power Dot w Polsce.

"Białe plany" na mapie stacji ładowania znajdują się w okolicach skrzyżowania A2 z S3, między Poznaniem a Koninem w rejonie A2, między Płońskiem a Mławą w rejonie S7, między Ostrowią Mazowiecką a Suwałkami wzdłuż budowanej ekspresówki S61, a także między Bielsko-Białą a Zwardoniem w rejonie S1.

Czas: co najmniej dwa lata

Do 2030 roku Polska powinna mieć 120 hubów, przy założeniu, że będą one budowane po dwóch stronach autostrady. Samo kryterium lokalizacji spełnia obecnie ok. 150 obiektów. Znakomita większość tych stacji nie dysponuje jednak mocą 400 kW. Takim wynikiem może pochwalić się zaledwie 10 z nich.

– W przypadku tworzenia hubów o mocy 400 czy 600 kW, najprawdopodobniej konieczne będzie wystąpienie do operatora sieci dystrybucji o nowe warunki przyłączeniowe, a także zbudowanie stacji transformatorowej. Czas realizacji takiej inwestycji to ok. 2 lat – ocenia szef Power Dot w Polsce.

Jednolita płatność

Unijne porozumienie zawiera też kwestię płatności za ładowanie. Operatorzy ładowarek będą zobligowani do wprowadzenia płatności kartą, bez obowiązku pobierania aplikacji danej firmy.

Wybrane dla Ciebie

Greenpeace bierze Polskę na celownik. Ekolodzy wskazują, co mamy zrobić, Niemcy i Węgry zacierają ręce
Greenpeace bierze Polskę na celownik. Ekolodzy wskazują, co mamy zrobić, Niemcy i Węgry zacierają ręce
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6 N
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6 N
Test: Ferrari 296 GTS ma dwa oblicza. Jedno koi, drugie rzuca na kolana
Test: Ferrari 296 GTS ma dwa oblicza. Jedno koi, drugie rzuca na kolana
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny