Hybryda plug-in - najpopularniejsze modele dostępne obecnie na rynku

Napędy hybrydowe plug-in są stopniowo coraz popularniejsze na rynku. Coraz więcej klientów docenia to rozwiązanie jako użyteczny etap przejściowy pomiędzy klasycznymi silnikami spalinowymi, a elektromobilnością. Jakie modele samochodów z napędem hybryda plug-in są obecnie najpopularniejsze w Europie? Jakie zalety aut hybrydowych z wtyczką warto mieć na uwadze dokonując wyboru auta?

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Napęd hybrydowy jest dziś uznawany za rozwiązanie przejściowe. Jesteśmy obecnie na etapie przechodzenia z klasycznej, spalinowej motoryzacji, na motoryzację opartą o układy napędowe z zerową, lokalną emisją dwutlenku węgla. To wymaga cywilizacyjnego skoku, którego nie da się wykonać od razu. Dlatego też wiele marek, w tym Volvo, oferuje na rynku pojazdy z napędem, który pozwala zachować zalety klasycznych układów napędowych opartych na silnikach spalinowych, a jednocześnie pozwala zasmakować jazdy z wykorzystaniem napędu elektrycznego. Warto jednak pamiętać, że choć na rynku można spotkać samochody z różnymi rodzajami układów hybrydowych, to tylko jeden z nich - hybrydy plug-in - pozwala realnie pokonać krótsze, typowo miejskie dystanse bez spalenia choćby homeopatycznych ilości węglowodorów. Jazda wyłącznie na prądzie jest możliwa nie tylko w samochodach tylko elektrycznych, ale również właśnie w hybrydach plug-in. Jakie modele z takim napędem cieszą się obecnie szczególną popularnością?

Najpopularniejsze samochody z napędem typu hybryda plug-in

Według danych statystycznych i analiz firmy JATO Dynamics w pierwszej połowie 2023 roku w Europie zarejestrowano blisko pół miliona samochodów z napędem typu hybryda plug-in - dokładnie 486 551 egzemplarzy. Podium najchętniej wybieranych modeli z takim napędem wypełniają kolejno: Ford Kuga, Volvo XC60 oraz niedostępny w Polsce Lynk & Co 01. Wśród tych najpopularniejszych modeli, które można kupić w Polsce (modelu Lynk & Co 01 w ogóle nie można kupić, auto jest oferowane wyłącznie w modelu najmu długoterminowego i nie jest dostępne w naszym kraju) największy wzrost rok do roku uzyskał hybrydowy model Volvo XC60. Wzrost zainteresowania tym modelem to aż 50%. Co ciekawe, to nie jedyny model szwedzkiej marki w Top 10 samochodów hybrydowych plug-in na Starym Kontynencie. Na wysokiej, piątej pozycji uplasował się już wycofany z polskiego rynku hybrydowy plug-in wariant modelu Volvo XC40. Czemu zatem go wycofano? Volvo stawia na elektryfikację, dlatego model ten oferowany jest teraz albo z napędem spalinowym ze wsparciem miękkohybrydowym, albo jako pojazd w pełni elektryczny. Statystyki pokazują, że to dobry ruch, bo Volvo XC40 Recharge w wersji w pełni elektrycznej, było w pierwszej połowie 2023 roku najpopularniejszym elektrycznym modelem marki i jednocześnie 8. najpopularniejszym samochodem elektrycznym w Europie z bardzo wysokim aż 202-procentowym wzrostem rok do roku.

Jak działa hybryda plug-in?

Fakt, że popularność hybryd plug-in rośnie, dowodzi, że klienci coraz lepiej rozumieją zalety tego typu napędu. W jaki sposób działa hybryda plug-in i czym się różni od samochodu spalinowego, innych rodzajów hybryd, czy wreszcie samochodu z napędem wyłącznie elektrycznym?

Działanie samochodu typu Plug-in Hybrid prześledźmy na przykładzie konkretnego modelu: Volvo XC60. Ten najpopularniejszy model (w Polsce jest najpopularniejszym autem segmentu premium nieprzerwanie od ponad dziesięciu lat!) dostępny jest aktualnie w wersjach z napędem spalinowym (do wyboru silnik benzynowy lub wysokoprężny) wspomaganym instalacją miękkohybrydową (mild hybrid) oraz właśnie w wersji XC60 Recharge, czyli z napędem typu hybryda plug-in.

Jaka jest różnica pomiędzy miękką hybrydą, klasyczną hybrydą, a hybrydą plug-in? Modele z napędem miękkohybrydowym to przede wszystkim auta spalinowe, w których komponent elektryczny pełni jedynie rolę wspomagającą. Pamiętajmy, że silnik spalinowy jest najbardziej efektywny tylko w określonym zakresie jego prędkości obrotowej. Dzięki instalacji miękkohybrydowej, silnik jest łatwiej uruchamiany (co jest wyjątkowo użyteczne w systemie start-stop), a także otrzymuje dodatkowy moment obrotowy w sytuacji, gdy silnik spalinowy pracuje jeszcze w nieefektywnym zakresie obrotów. Podstawowa korzyść jaką zapewniają napędy miękkohybrydowe to mniejsze zużycie paliwa w stosunku do modeli spalinowych o porównywalnej mocy. Jednak żaden samochód z instalacją typu mild hybrid nie jest w stanie poruszać się mocą wyłącznie silnika elektrycznego. Moc komponentów elektrycznych jest w instalacjach miękkohybrydowych zbyt mała do napędu całego auta. W klasycznych napędach hybrydowych rośnie udział komponentu elektrycznego w ruchu auta, jednak w dalszym ciągu klasyczna hybryda nie zapewni nam jazdy wyłącznie na prądzie, pozwala jednak zaoszczędzić paliwo zużywane przez komponent spalinowy.

Tylko napęd typu hybryda plug-in stanowi rzeczywiste połączenie zalet spalinowej, klasycznej motoryzacji oraz elektromobilności. Samochód z napędem hybrydowym plug-in, o ile użytkownik zadba o naładowanie akumulatora trakcyjnego, jest w stanie pokonać kilkudziesięciokilometrowy dystans bez zużycia w ogóle węglowodorowego paliwa.

© materiały partnera

Hybryda plug-in bez kompromisów - Volvo XC60 Recharge

Doskonałym przykładem auta z bardzo przemyślanym napędem typu hybryda plug-in jest wspomniane wcześniej Volvo XC60 Recharge. W tym przypadku mamy do czynienia z autem wyposażonym w czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności dwóch litrów oraz silnik elektryczny. Ten pierwszy czerpie energię ze zbiornika paliwa o pojemności 71 litrów, co szczególnie wyróżnia hybrydę plug-in Volvo, na tle wielu innych hybryd plug-in. Otóż często, w wielu modelach hybryd plug-in, ze względu na obecność akumulatora trakcyjnego auta te mają zmniejszone w stosunku do wersji spalinowych, zbiorniki paliwa. Volvo zdecydowało się na pozostawienie pojemnego zbiornika. Mało tego, nie oznacza to wcale kompromisów w kwestii pojemności akumulatora trakcyjnego, który z kolei stanowi zapas energetyczny dla silnika elektrycznego. Akumulator ten w wyniku zmian i modernizacji wdrożonej w 2021 roku został powiększony a jego całkowita pojemność to aż 18,8 kWh (przed modernizacją akumulatory hybryd plug-in w Volvo miały pojemność 11,1 kWh). W efekcie na samej energii elektrycznej Volvo XC60 Recharge jest w stanie pokonać nawet 77 km (w cyklu mieszanym WLTP). To więcej niż większość z nas pokonuje dziennie. Oznacza to również, że właściciel takiego auta, dbając o jego regularne ładowanie najtańszym prądem "domowym" jest w stanie przejechać bardzo długi dystans bez konieczności odwiedzania stacji paliw. Z drugiej jednak strony hybryda plug-in zapewnia taką samą swobodę podróżowania jak klasyczne silniki spalinowe. Całkowity zasięg zbiornika oraz akumulatora trakcyjnego pozwala, podczas spokojnej, płynnej jazdy, na pokonanie hybrydowym plug-in Volvo XC60 nawet ponad 1000 km bez odwiedzania stacji paliw czy ładowarki aut elektrycznych.

Kompromisów w modelu Volvo XC60 Recharge nie ma również w kwestii pojemności bagażnika. Wspominamy o tym dlatego, że wiele dostępnych na rynku hybryd plug-in ma mniejszą pojemność bagażnika od takich samych modeli łączonych z silnikami spalinowymi. Volvo XC60 Recharge oferuje aż 468 litrów przestrzeni bagażowej, którą po złożeniu oparć tylnych siedzeń można powiększyć do 1395 litrów przestrzeni wciąż z płaską podłogą.

Hybrydy plug-in są zwykle mocniejsze od spalinowych odpowiedników

W gamie Volvo napęd hybrydowy plug-in można wybrać dla aż sześciu modeli z gamy tego producenta. Do wyboru mamy zarówno modne SUV-y, takie jak Volvo XC60 Recharge, Volvo XC90 Recharge, klasyczne, eleganckie sedany: Volvo S90 Recharge i Volvo S60 Recharge, oraz rodzinne, wygodne kombi: Volvo V60 Recharge i Volvo V90 Recharge. W każdym z tych modeli wybór napędu typu hybryda plug-in oznacza również, że otrzymujemy auto sporo mocniejsze i bardziej dynamiczne niż warianty miękkohybrydowe. Dla przykładu najmocniejsza miękka hybryda w modelu Volvo XC60 to napęd na obie osie o mocy 250 KM i 350 Nm momentu obrotowego. Z kolei ten sam model z napędem hybrydowym plug-in oferowany jest w dwóch wariantach mocy: Volvo XC60 T6 AWD plug-in hybrid o mocy 350 KM i topowe Volvo XC60 T8 AWD plug-in hybrid o mocy aż 455 KM.

Hybrydy plug-in - na co zwracać uwagę, o czym pamiętać?

Hybrydy plug-in to samochody łączące zalety silników spalinowych i elektrycznych, a także zalety napędów hybrydowych. W jednym napędzie otrzymujemy potencjał znany ze spalinowej motoryzacji, oszczędność paliwa, z której słyną klasyczne hybrydy i możliwość jazdy w ogóle bez emisji spalin, co jest domeną aut elektrycznych. Chcąc w pełni wykorzystać potencjał napędów hybrydowych plug-in należy jednak pamiętać o regularnym ładowaniu takiego pojazdu. Nie jest to nic skomplikowanego. Każdy, kto w swoim domu dysponuje instalacją trójfazową naładuje Volvo z napędem hybrydowym plug-in do pełna w ciągu trzech godzin. Wyrobienie nawyku, by po powrocie do domu i zaparkowaniu w garażu, podłączyć auto do prądu oznacza, że każdego dnia będziemy dysponować w pełni naładowanym pojazdem i maksymalnym zasięgiem jazdy bez emisji spalin. Czy można korzystać z hybrydy plug-in bez ładowania samochodu? Oczywiście tak, ale wówczas nie wykorzystamy w pełni potencjału pojazdu, za który to potencjał przecież płacimy. Kupno hybrydy plug-in i zignorowanie zwyczaju regularnego ładowania tego pojazdu to po prostu marnotrawstwo. Z drugiej strony, koszty eksploatacyjne regularnie ładowanej hybrydy plug-in będą zauważalnie niższe od pojazdu wyłącznie spalinowego o porównywalnej mocy. Jednocześnie nie jesteśmy ograniczeni, jak kierowcy aut elektrycznych, brakami infrastrukturalnymi w Polsce (wciąż uboga sieć publicznych stacji ładowania). Reasumując hybryda plug-in to złoty środek na czasy transformacji energetycznej, w których żyjemy.

Materiał sponsorowany przez Volvo

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie