Hybryda plug-in - najpopularniejsze modele dostępne obecnie na rynku
Napędy hybrydowe plug-in są stopniowo coraz popularniejsze na rynku. Coraz więcej klientów docenia to rozwiązanie jako użyteczny etap przejściowy pomiędzy klasycznymi silnikami spalinowymi, a elektromobilnością. Jakie modele samochodów z napędem hybryda plug-in są obecnie najpopularniejsze w Europie? Jakie zalety aut hybrydowych z wtyczką warto mieć na uwadze dokonując wyboru auta?
29.11.2023 15:59
Napęd hybrydowy jest dziś uznawany za rozwiązanie przejściowe. Jesteśmy obecnie na etapie przechodzenia z klasycznej, spalinowej motoryzacji, na motoryzację opartą o układy napędowe z zerową, lokalną emisją dwutlenku węgla. To wymaga cywilizacyjnego skoku, którego nie da się wykonać od razu. Dlatego też wiele marek, w tym Volvo, oferuje na rynku pojazdy z napędem, który pozwala zachować zalety klasycznych układów napędowych opartych na silnikach spalinowych, a jednocześnie pozwala zasmakować jazdy z wykorzystaniem napędu elektrycznego. Warto jednak pamiętać, że choć na rynku można spotkać samochody z różnymi rodzajami układów hybrydowych, to tylko jeden z nich - hybrydy plug-in - pozwala realnie pokonać krótsze, typowo miejskie dystanse bez spalenia choćby homeopatycznych ilości węglowodorów. Jazda wyłącznie na prądzie jest możliwa nie tylko w samochodach tylko elektrycznych, ale również właśnie w hybrydach plug-in. Jakie modele z takim napędem cieszą się obecnie szczególną popularnością?
Najpopularniejsze samochody z napędem typu hybryda plug-in
Według danych statystycznych i analiz firmy JATO Dynamics w pierwszej połowie 2023 roku w Europie zarejestrowano blisko pół miliona samochodów z napędem typu hybryda plug-in - dokładnie 486 551 egzemplarzy. Podium najchętniej wybieranych modeli z takim napędem wypełniają kolejno: Ford Kuga, Volvo XC60 oraz niedostępny w Polsce Lynk & Co 01. Wśród tych najpopularniejszych modeli, które można kupić w Polsce (modelu Lynk & Co 01 w ogóle nie można kupić, auto jest oferowane wyłącznie w modelu najmu długoterminowego i nie jest dostępne w naszym kraju) największy wzrost rok do roku uzyskał hybrydowy model Volvo XC60. Wzrost zainteresowania tym modelem to aż 50%. Co ciekawe, to nie jedyny model szwedzkiej marki w Top 10 samochodów hybrydowych plug-in na Starym Kontynencie. Na wysokiej, piątej pozycji uplasował się już wycofany z polskiego rynku hybrydowy plug-in wariant modelu Volvo XC40. Czemu zatem go wycofano? Volvo stawia na elektryfikację, dlatego model ten oferowany jest teraz albo z napędem spalinowym ze wsparciem miękkohybrydowym, albo jako pojazd w pełni elektryczny. Statystyki pokazują, że to dobry ruch, bo Volvo XC40 Recharge w wersji w pełni elektrycznej, było w pierwszej połowie 2023 roku najpopularniejszym elektrycznym modelem marki i jednocześnie 8. najpopularniejszym samochodem elektrycznym w Europie z bardzo wysokim aż 202-procentowym wzrostem rok do roku.
Jak działa hybryda plug-in?
Fakt, że popularność hybryd plug-in rośnie, dowodzi, że klienci coraz lepiej rozumieją zalety tego typu napędu. W jaki sposób działa hybryda plug-in i czym się różni od samochodu spalinowego, innych rodzajów hybryd, czy wreszcie samochodu z napędem wyłącznie elektrycznym?
Działanie samochodu typu Plug-in Hybrid prześledźmy na przykładzie konkretnego modelu: Volvo XC60. Ten najpopularniejszy model (w Polsce jest najpopularniejszym autem segmentu premium nieprzerwanie od ponad dziesięciu lat!) dostępny jest aktualnie w wersjach z napędem spalinowym (do wyboru silnik benzynowy lub wysokoprężny) wspomaganym instalacją miękkohybrydową (mild hybrid) oraz właśnie w wersji XC60 Recharge, czyli z napędem typu hybryda plug-in.
Jaka jest różnica pomiędzy miękką hybrydą, klasyczną hybrydą, a hybrydą plug-in? Modele z napędem miękkohybrydowym to przede wszystkim auta spalinowe, w których komponent elektryczny pełni jedynie rolę wspomagającą. Pamiętajmy, że silnik spalinowy jest najbardziej efektywny tylko w określonym zakresie jego prędkości obrotowej. Dzięki instalacji miękkohybrydowej, silnik jest łatwiej uruchamiany (co jest wyjątkowo użyteczne w systemie start-stop), a także otrzymuje dodatkowy moment obrotowy w sytuacji, gdy silnik spalinowy pracuje jeszcze w nieefektywnym zakresie obrotów. Podstawowa korzyść jaką zapewniają napędy miękkohybrydowe to mniejsze zużycie paliwa w stosunku do modeli spalinowych o porównywalnej mocy. Jednak żaden samochód z instalacją typu mild hybrid nie jest w stanie poruszać się mocą wyłącznie silnika elektrycznego. Moc komponentów elektrycznych jest w instalacjach miękkohybrydowych zbyt mała do napędu całego auta. W klasycznych napędach hybrydowych rośnie udział komponentu elektrycznego w ruchu auta, jednak w dalszym ciągu klasyczna hybryda nie zapewni nam jazdy wyłącznie na prądzie, pozwala jednak zaoszczędzić paliwo zużywane przez komponent spalinowy.
Tylko napęd typu hybryda plug-in stanowi rzeczywiste połączenie zalet spalinowej, klasycznej motoryzacji oraz elektromobilności. Samochód z napędem hybrydowym plug-in, o ile użytkownik zadba o naładowanie akumulatora trakcyjnego, jest w stanie pokonać kilkudziesięciokilometrowy dystans bez zużycia w ogóle węglowodorowego paliwa.
Hybryda plug-in bez kompromisów - Volvo XC60 Recharge
Doskonałym przykładem auta z bardzo przemyślanym napędem typu hybryda plug-in jest wspomniane wcześniej Volvo XC60 Recharge. W tym przypadku mamy do czynienia z autem wyposażonym w czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności dwóch litrów oraz silnik elektryczny. Ten pierwszy czerpie energię ze zbiornika paliwa o pojemności 71 litrów, co szczególnie wyróżnia hybrydę plug-in Volvo, na tle wielu innych hybryd plug-in. Otóż często, w wielu modelach hybryd plug-in, ze względu na obecność akumulatora trakcyjnego auta te mają zmniejszone w stosunku do wersji spalinowych, zbiorniki paliwa. Volvo zdecydowało się na pozostawienie pojemnego zbiornika. Mało tego, nie oznacza to wcale kompromisów w kwestii pojemności akumulatora trakcyjnego, który z kolei stanowi zapas energetyczny dla silnika elektrycznego. Akumulator ten w wyniku zmian i modernizacji wdrożonej w 2021 roku został powiększony a jego całkowita pojemność to aż 18,8 kWh (przed modernizacją akumulatory hybryd plug-in w Volvo miały pojemność 11,1 kWh). W efekcie na samej energii elektrycznej Volvo XC60 Recharge jest w stanie pokonać nawet 77 km (w cyklu mieszanym WLTP). To więcej niż większość z nas pokonuje dziennie. Oznacza to również, że właściciel takiego auta, dbając o jego regularne ładowanie najtańszym prądem "domowym" jest w stanie przejechać bardzo długi dystans bez konieczności odwiedzania stacji paliw. Z drugiej jednak strony hybryda plug-in zapewnia taką samą swobodę podróżowania jak klasyczne silniki spalinowe. Całkowity zasięg zbiornika oraz akumulatora trakcyjnego pozwala, podczas spokojnej, płynnej jazdy, na pokonanie hybrydowym plug-in Volvo XC60 nawet ponad 1000 km bez odwiedzania stacji paliw czy ładowarki aut elektrycznych.
Kompromisów w modelu Volvo XC60 Recharge nie ma również w kwestii pojemności bagażnika. Wspominamy o tym dlatego, że wiele dostępnych na rynku hybryd plug-in ma mniejszą pojemność bagażnika od takich samych modeli łączonych z silnikami spalinowymi. Volvo XC60 Recharge oferuje aż 468 litrów przestrzeni bagażowej, którą po złożeniu oparć tylnych siedzeń można powiększyć do 1395 litrów przestrzeni wciąż z płaską podłogą.
Hybrydy plug-in są zwykle mocniejsze od spalinowych odpowiedników
W gamie Volvo napęd hybrydowy plug-in można wybrać dla aż sześciu modeli z gamy tego producenta. Do wyboru mamy zarówno modne SUV-y, takie jak Volvo XC60 Recharge, Volvo XC90 Recharge, klasyczne, eleganckie sedany: Volvo S90 Recharge i Volvo S60 Recharge, oraz rodzinne, wygodne kombi: Volvo V60 Recharge i Volvo V90 Recharge. W każdym z tych modeli wybór napędu typu hybryda plug-in oznacza również, że otrzymujemy auto sporo mocniejsze i bardziej dynamiczne niż warianty miękkohybrydowe. Dla przykładu najmocniejsza miękka hybryda w modelu Volvo XC60 to napęd na obie osie o mocy 250 KM i 350 Nm momentu obrotowego. Z kolei ten sam model z napędem hybrydowym plug-in oferowany jest w dwóch wariantach mocy: Volvo XC60 T6 AWD plug-in hybrid o mocy 350 KM i topowe Volvo XC60 T8 AWD plug-in hybrid o mocy aż 455 KM.
Hybrydy plug-in - na co zwracać uwagę, o czym pamiętać?
Hybrydy plug-in to samochody łączące zalety silników spalinowych i elektrycznych, a także zalety napędów hybrydowych. W jednym napędzie otrzymujemy potencjał znany ze spalinowej motoryzacji, oszczędność paliwa, z której słyną klasyczne hybrydy i możliwość jazdy w ogóle bez emisji spalin, co jest domeną aut elektrycznych. Chcąc w pełni wykorzystać potencjał napędów hybrydowych plug-in należy jednak pamiętać o regularnym ładowaniu takiego pojazdu. Nie jest to nic skomplikowanego. Każdy, kto w swoim domu dysponuje instalacją trójfazową naładuje Volvo z napędem hybrydowym plug-in do pełna w ciągu trzech godzin. Wyrobienie nawyku, by po powrocie do domu i zaparkowaniu w garażu, podłączyć auto do prądu oznacza, że każdego dnia będziemy dysponować w pełni naładowanym pojazdem i maksymalnym zasięgiem jazdy bez emisji spalin. Czy można korzystać z hybrydy plug-in bez ładowania samochodu? Oczywiście tak, ale wówczas nie wykorzystamy w pełni potencjału pojazdu, za który to potencjał przecież płacimy. Kupno hybrydy plug-in i zignorowanie zwyczaju regularnego ładowania tego pojazdu to po prostu marnotrawstwo. Z drugiej strony, koszty eksploatacyjne regularnie ładowanej hybrydy plug-in będą zauważalnie niższe od pojazdu wyłącznie spalinowego o porównywalnej mocy. Jednocześnie nie jesteśmy ograniczeni, jak kierowcy aut elektrycznych, brakami infrastrukturalnymi w Polsce (wciąż uboga sieć publicznych stacji ładowania). Reasumując hybryda plug-in to złoty środek na czasy transformacji energetycznej, w których żyjemy.