Koniec tanich aut z Chin? Unia ma plan

Unia Europejska rozważa nałożenie karnego cła na chińskie pojazdy sprzedawane w Europie. Powodem są rzekome naruszenia, jakich dopuszczają się chińskie władze.

MG4 EVMG4 EV
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | MG

O sprawie informuje agencja Reuters, powołując się na doniesienia płynące z Komisji Europejskiej. Zdaniem unijnych polityków, chiński rząd dotuje pojazdy elektryczne eksportowane do Europy sposobem "bezpośredniego transferu środków" i innych mechanizmów finansowych.

Jak nietrudno się domyślać, taka działalność sztucznie zwiększa konkurencyjność chińskich produktów na unijnym rynku. Władze UE uznają ją za nieuczciwą i prowadzą oficjalne dochodzenie w sprawie. To ma zakończyć się najpóźniej w listopadzie 2024 roku, ale pewne sankcje mogą zostać zastosowane już teraz.

Mowa o specjalnych cłach na auta z importowane z Chin. I to nie tylko te, które dopiero do nas przyjadą, ale również pojazdy, które już trafiły do Europy. Ostateczna decyzja na razie jednak nie zapadła.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy elektryczna Izera z Polski odniesie sukces? "Te samochody trzeba będzie sprzedać"

Jak informuje Reuters, Chińska Izba Handlowa przy UE wyraziła rozczarowanie posunięciami Komisji Europejskiej, podkreślając, że Chiny stale notują rosnący wzrost zainteresowania swoimi pojazdami elektrycznymi w Europie i po prostu odpowiadają na popyt.

Chińscy producenci, tacy jak BYD, MG, SAIC czy Nio pojawili się w Europie stosunkowo niedawno, ale szybko zdobyli spore rzesze klientów, osłabiając pozycje lokalnych producentów takich jak Volkswagen czy Stellantis. Nie ulega wątpliwości, że dynamiczne i zaskakujące zmiany zachodzące obecnie w europejskim sektorze motoryzacyjnym długofalowo mogą mieć znaczące skutki dla unijnej gospodarki.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy