LF-Z czyli przyszłość Lexusa. Japoński plan przewiduje rozwój zarówno elektryków i silników spalinowych

Japończycy zawsze mieli swoje podejście do luksusu, lecz zmiany w preferencjach klientów sprawiają, że i Lexus – wysoko pozycjonowana marka Toyoty – musi jak inni stawić czoło elektryfikacji. Na szczęście po rozmowie z inżynierami marki można wywnioskować, że nie przesiądziemy się do bezdusznych elektryków – przynajmniej na razie.

Lexus LF-Z nie wejdzie do produkcji, ale daje nam zarys tego, czego mamy spodziewać się po marce.Lexus LF-Z nie wejdzie do produkcji, ale daje nam zarys tego, czego mamy spodziewać się po marce.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe marki Lexus
Mateusz Lubczański

Oto koncepcyjny Lexus LF-Z. Koncepcyjny, czyli taki, który nie wejdzie do produkcji, lecz wskazuje w jakim kierunku będzie rozwijać się marka. Jest, co oczywiste, elektryczny, ma kierownicę przypominającą wolant z Tesli, można go otworzyć telefonem komórkowym i ma nawet moduł sztucznej inteligencji – czyli te wszystkie gadżety, które można znaleźć w niemal każdym pojeździe koncepcyjnym. Wystarczy jednak się nieco zagłębić, by wyciągnąć naprawdę interesujące szczegóły.

Lexus LF-Z - wnętrze
Lexus LF-Z - wnętrze © mat. prasowe marki Lexus

LF-Z to zapowiedź kolejnych 20 modeli, które doczekają się premiery do 2025 roku. To nie tylko popularne SUV-y, bowiem inżynierowie chcą rozwijać markę w wielu kierunkach, więc na pewno zobaczymy też pojazdy sportowe. Lexus doskonale zdaje sobie sprawę z dwóch rzeczy – postępującej elektryfikacji i specyficznych wymagań każdego rynku. Dlatego też połowa z nadchodzących premier ma być zelektryfikowana – być albo pełnym elektrykiem, albo przynajmniej "zwykłą" hybrydą.

Lexus ma w ofercie – co jest dość zaskakujące – pięciolitrowy silnik V8 i na razie nie zamierza się go pozbywać. "W planie krótko- i średnioterminowym bierzemy pod uwagę obecność jednostek spalinowych" – tłumaczy Hiroo Togashi odpowiedzialny za markę Lexus. Ma to sens – wskoczenie np. na polski rynek wyłącznie z pojazdami elektrycznymi może okazać się skokiem na główkę do pustego basenu. Niestety, dokładnych planów dot. wykorzystania jednostki V8 Japończycy nie chcieli zdradzić. Podobnie jest z pojazdami zasilanymi wodorem – "spoglądamy na nie z ciekawością, ale nie zamierzamy niczego deklarować".

Lexus LF-Z
Lexus LF-Z © mat. prasowe marki Lexus

Z największą nadzieją inżynierowie patrzą na akumulatory ze stałym elektrolitem, które to mają być odpowiedzialne za "prawdziwą popularyzację" pojazdów elektrycznych. Na razie LF-Z wyposażony jest w ogniwo litowo-jonowe, chłodzone cieczą. Jego pojemność to 90 kWh, a zasięg według normy WLTP to ok. 600 km, co oznaczałoby, że ten ważący 2 tony SUV ma kosmicznie niskie zużycie prądu.

Inżynierowie tłumaczą to rozwojem aerodynamiki i wykorzystaniu materiałów lekkich i jednocześnie mocnych. Nadal największym problemem jest waga akumulatorów, jak i ich naładowanie – na razie mogą przyjąć maksymalnie prąd o mocy 150 kW, a prace nad polepszeniem tej wartości "trwają".

Trwają też prace nad zmniejszeniem emisji dwutlenku węgla - do 2050 roku każdy pojazd Lexusa ma być neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla przez całe swoje życie, czyli od momentu produkcji do recyklingu.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/51] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"