Na co zwracać uwagę podczas zakupu samochodu elektrycznego? Jaki model wybrać?
Jeszcze kilka lat temu oferować hybrydy oznaczało iść pod prąd. Dziś jest to popularny rodzaj napędu, a połączenie silnika elektrycznego ze spalinowym zagościło na dobre w ofercie wielu marek. Czy samochody elektryczne, podobnie jak hybrydy, staną się powszechnym wyborem i zawitają w garażach wielu kierowców? Dane płynące z europejskich rynków właśnie na to wskazują, a Polska nie jest wyjątkiem. Coraz częściej pojawiające się w naszej okolicy stacje ładowania samochodów elektrycznych, dopłaty do elektryków, coraz większy zasięg oferowanych na rynku modeli – wszystko to sprawiło, że w salonach wielu marek auta elektryczne rozgościły się na dobre i choć dla większości klientów nadal są nowinką, coraz szersza i bardziej zróżnicowana oferta sprawia, że chętni na zakup EV mają w czym wybierać. Na co powinniśmy zwracać uwagę podczas zakupu samochodu elektrycznego?
26.05.2022 | aktual.: 10.03.2023 13:56
Hybryda czy elektryk?
Wśród klientów poszukujących nowego, przyjaznego środowisku i ekonomicznego samochodu jest spora grupa osób, które zadają sobie pytanie – hybryda czy elektryk? Oba rodzaje napędu mają swoje wady i zalety i odpowiadają na różne wymagania klientów. Co przemawia za wyborem poszczególnych typów napędu?
Zalety samochodów elektrycznych
Jedną z kluczowych zalet aut elektrycznych jest to, że są przyjazne dla środowiska, a podczas jazdy nie generują żadnych emisji. Ekologia to doskonały argument w czasach, gdy coraz więcej osób zdaje sobie sprawę ze szkodliwości zanieczyszczeń, a w globalnym ujęciu również z wyzwań stojących przed nami w związku ze zmianami klimatu. Auta elektryczne są ekologiczne, a podnoszony przez ich przeciwników argument związany z niekorzystnym dla środowiska procesem produkcji i przetwarzania zużytych baterii traci rację bytu wraz z rozwojem nowoczesnych technologii, które zmniejszają zużycie rzadkich pierwiastków i umożliwiają coraz skuteczniejsze przetwarzanie odpadów.
Samochody elektryczne są również konstrukcyjnie prostsze od spalinowych – mają mniejszą liczbę ruchomych elementów, a ich serwisowanie jest łatwiejsze. Dzięki temu możemy liczyć na wysoką niezawodność i ograniczenie czynności serwisowych, niezbędnych do pokonywania bezproblemowych kilometrów.
Warto wspomnieć przy tym o niższych kosztach utrzymania. Biorą się one nie tylko z tego, że koszt ładowania samochodu elektrycznego jest zazwyczaj niższy niż tankowania konwencjonalnego auta. Tańszy jest również serwis i – podobnie jak w hybrydach – w elektrykach możemy cieszyć się wolniejszym zużyciem elementów układu hamulcowego.
Właściciele aut elektrycznych mogą liczyć również na korzyści podczas miejskiej jazdy – darmowe zostawienie samochodu w strefach płatnego parkowania czy możliwość jazdy buspasem to najważniejsze z nich. To nie tylko oszczędność pieniędzy, ale i czasu! Na tę chwilę, elektryczny samochód w mieście zdecydowanie się opłaca.
Jednym z istotnych argumentów są dopłaty do aut elektrycznych, które pozwalają obniżyć cenę zakupu. Dofinansowanie do samochodu elektrycznego jest możliwe na zasadach, które opiszemy w dalszej części tekstu. Może ono sięgnąć nawet kilkunastu tysięcy złotych, co w wielu przypadkach pozwala zrównać cenę zakupu auta elektrycznego z kwotą porównywalnego samochodu napędzanego konwencjonalnie.
Samochody elektryczne są dziś w fazie szybkiego rozwoju, a obecne na rynku propozycje są często pierwszą generacją zelektryfikowanych modeli. Szybki rozwój technologii sprawia, że pełen potencjał aut elektrycznych nie został jeszcze odkryty i wykorzystany. Już teraz można jednak powiedzieć, że z dużym prawdopodobieństwem elektryki staną się autami przyszłości.
Zalety samochodów hybrydowych
Zalety hybryd można mnożyć i wcale nie bledną one przy walorach, o których pisaliśmy w kontekście aut elektrycznych. Na tę chwilę, połączenie napędu elektrycznego i spalinowego można nazwać złotym środkiem dla tych kierowców, którzy oczekują od auta niezrównanej wszechstronności i swobody.
Hybrydy również należą do ekologicznych aut, bo przez większość czasu w mieście potrafią poruszać się, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego. Bezemisyjna jazda przez większość czasu przyczynia się do poprawy jakości powietrza, którym oddychamy, a zmniejszona emisja dwutlenku węgla to czysta korzyść dla środowiska i ograniczenie śladu węglowego w czasie całej eksploatacji.
Samochody hybrydowe zużywają mniej paliwa niż ich spalinowe odpowiedniki, a to sprawia, że zwłaszcza w czasach drogich paliw, w naszym portfelu zostaje znacznie więcej pieniędzy. Hybryda opłaca się szczególnie podczas jazdy po mieście, gdzie korzyści płynące z zastosowania zelektryfikowanego napędu są największe. Tak jak auta elektryczne, hybrydy odzyskują energię podczas hamowania rekuperacyjnego, co minimalizuje zużycie elementów układu hamulcowego, zmniejszając koszty serwisu i ograniczając powstawanie pyłu z klocków i tarcz hamulcowych.
Kluczowy dla wielu kierowców może być zasięg auta. Ci, którzy często ruszają w trasy, z pewnością docenią zasięg hybryd, który jest znacznie większy niż w większości aut elektrycznych, a uzupełnienie poziomu paliwa, by ruszyć w dalszą drogę, zajmuje raptem kilka minut. Choć elektryczne auta oferują dziś przyzwoity zasięg, wciąż jest on wrażliwy na pogodę czy prędkość jazdy i uzależnia kierowcę od dostępności ładowarek. Hybrydy są pod tym względem znacznie bardziej wszechstronne – po prostu tankuje się je na stacji benzynowej, tak jak konwencjonalne pojazdy.
Zaletą hybrydowego auta, podobnie jak elektrycznego, jest cisza podczas jazdy. Choć hybryda pod dużym obciążeniem i podczas mocnego przyspieszania będzie dawała znać o tym, że ma pod maską silnik spalinowy, przez większość czasu jazdy pozostaje bardzo cicha – znacznie cichsza niż podobne auto z silnikiem benzynowym lub Diesla.
Toyota bZ4X
Toyota jest najlepiej znana z szerokiej gamy hybryd oraz z nowatorskiego elektrycznego samochodu zasilanego wodorem – sedana Mirai. Marka w ostatnich kilku latach zaczęła oferować także samochody elektryczne na baterie, ale są to modele oferowane regionalnie, takie jak PROACE Electric i PROACE CITY Electric w Europie czy Toyota C-HR EV w Chinach.
W tym roku w ofercie Toyoty pojawia się prawdziwa rewolucja. Do gamy modelowej marki dołącza średniej wielkości SUV bZ4X – pierwszy globalny model Toyoty z bateryjnym napędem elektrycznym, zaprojektowany na zupełnie nowej platformie eTNGA. Toyota bZ4X to SUV, który powalczy o tytuł najlepszego auta elektrycznego w swojej klasie i ma garść argumentów na poparcie swoich ambicji. Dostępny w kilku wersjach wyposażenia i w dwóch wersjach napędowych, elektryczny model Toyoty to owoc 25 lat doświadczenia tego producenta w tworzeniu zelektryfikowanych układów napędowych.
Napęd na przednią oś lub na 4 koła, doskonałe wyposażenie w standardzie i najnowocześniejsze rozwiązania to elektryzujące połączenie, dzięki któremu Toyota bZ4X ma szansę zdobyć serca klientów. Dynamiczny układ napędowy generuje 204 KM w wersji z napędem na jedną oś i 218 KM w wersji 4x4 XMODE, dzięki czemu od 0 do 100 km/h auto przyspiesza nawet w 6,9 s. Zasięg na pełnym ładowaniu? Do 516 km! Ta wartość sprawia, że nikt nie będzie obawiał się nawet dalszych podróży. Niskie zużycie energii jest możliwe dzięki opływowym kształtom, oszczędnym silnikom elektrycznym i pompie ciepła, która należy do standardowego wyposażenia auta. Odpowiada ona za efektywne nagrzewanie wnętrza przy minimalnym zużyciu energii elektrycznej.
Wnętrze bZ4X jest przestronne i wygodne dzięki dużemu rozstawowi osi. Zastosowanie platformy eTNGA umożliwiło wygospodarowanie przestronnej kabiny, a rozstaw osi wynoszący 2850 mm to gwarancja wygodnego podróżowania zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie.
Toyota bZ4X pozostaje również wierna walorom typowym dla Toyoty. Pełne najnowocześniejszych technologii i niezawodne auto elektryczne ma służyć przez długie lata, dlatego Toyota zapewnia, że po 10 latach eksploatacji (lub po dystansie 240 000 km) bateria utrzyma minimum 90% początkowej sprawności.
Gdzie ładować samochód elektryczny?
Odpowiedź na to pytanie staje się prostsza z miesiąca na miesiąc! Stacje ładowania aut elektrycznych powstają jak grzyby po deszczu, a koszt ładowania samochodu elektrycznego nawet w publicznie dostępnych punktach może być niższy niż koszt tankowania auta spalinowego.
Najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem pozostaje domowa stacja ładowania samochodu, czyli mówiąc najkrócej – ładowarka typu wallbox lub zwykłe domowe gniazdko. Ładowarki do samochodów elektrycznych możemy kupić w salonach, a Toyota oferuje gotowe do montażu rozwiązania, z których możemy skorzystać w przydomowych garażach, lub (za zgodą wspólnot i zarządców) również we współdzielonych garażach podziemnych. Gdy korzystamy z fotowoltaiki, możemy obniżyć koszty ładowania do tego stopnia, że będziemy jeździć samochodem dosłownie za grosze! Pewne jest jedno – możliwości i sposobów na ładowanie auta elektrycznego jest dziś tak dużo, że trudno jest zostać bez prądu, a nawet krótki postój przy publicznej stacji szybkiego ładowania (często dostępnej np. w centrach handlowych czy wzdłuż autostrad) pozwoli nam swobodnie przejechać kilkadziesiąt dodatkowych kilometrów.
Przykładowo, Toyota bZ4X ładuje się z maksymalną mocą 150 kW. Odpowiednio mocna ładowarka DC jest więc w stanie naładować baterię do 80% w zaledwie 30 minut! Domowe ładowanie z ładowarki typu wallbox zajmie z kolei kilka godzin – nocny postój w garażu pozwoli na uzupełnienie zasobów energii kolejne 500 kilometrów.
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?
Czas przybliżyć konkretne liczby. Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego? Ta kwota jest zróżnicowana i zależna od tego, gdzie ładujemy samochód. Publicznie dostępne stacje popularnych operatorów mają stawki określone w zależności od mocy i czasu ładowania. Można jednak przyjąć, że pokonanie 100 km będzie nas kosztować około 20-30 zł. Gdy ładujemy samochód w domu, możemy liczyć na koszt przejechania 100 km wynoszący zaledwie 8-9 zł!
Dopłaty do samochodów elektrycznych
Ta kwestia z pewnością elektryzuje tych, którzy rozważają zakup nowego auta w najbliższym czasie. Dopłaty do elektryków ruszyły, a program "Mój elektryk" pozwala na otrzymanie bezzwrotnej dotacji do zakupu auta na prąd. Czas trwania programu przewidziano na lata 2021-2025, chyba że wyczerpanie przewidzianych środków nastąpi wcześniej. Ile wynosi dofinansowanie na samochód elektryczny? W przypadku klientów indywidualnych jest to 18 750 zł (przy maksymalnej cenie samochodu wynoszącej 225 000 zł), a dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny nawet 27 000 zł bez limitu ceny zakupu. Dopłaty do aut elektrycznych obejmują również klientów firmowych i wynoszą 18 750 zł dla przedsiębiorców, którzy nie zadeklarują podwyższonego przebiegu i 27 000 zł dla tych, którzy zdecydują się na taką deklarację. Wyższe kwoty dopłat dotyczą już tylko samochodów dostawczych – opisane wyżej dofinansowanie przewidziane jest dla tych, którzy szukają auta osobowego. Pełną ofertę aut elektrycznych Toyoty znaleźć można na stronie producenta.