Pokłosie zmiany przepisów. Ruszają prace na drogach
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty, które wpłynęły w przetargu dotyczącym budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów. Tłumu nie było. W postępowaniu oferty złożyły jedynie trzy firmy. Czego można się spodziewać?
14.04.2024 14:08
Unijne przepisy o infrastrukturze ładowania pojazdów – znane jako AFIR – ledwo zaczęły obowiązywać, a już GDDKiA otworzyła oferty na stworzenie nowych obiektów wzdłuż najważniejszych tras. Ogólnodostępne stacje ładowania mają powstać na następujących Miejscach Obsługi Pasażerów:
- A1 – Gorzelanka Wschód i Zachód, Starcza Wschód i Zachód,
- A2 – Ciosny Północ i Południe,
- A4 – Prószków i Krajków Północ,
- S3 – Lisiny Wschód i Zachód,
- S7 – Zbójecka Góra,
- S8 – Ochędzyn i Niwiska,
- S19 – Kamień Wschód i Zachód.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak informuje GDDKiA, umowy będą zawarte na 20 lat z możliwością wydłużenia ich ważności o kolejne 5 lat. Czego należy się spodziewać? Jak wynika z dokumentów przetargowych, dzierżawa, którą proponuje GDDKiA, nie będzie z gatunku tych bezproblemowych.
Powierzchnia zajęta na potrzeby elektryków wynosić ma 14 m kw. W praktyce będzie to oznaczać jedno miejsce na MOP-ie. Znacznie więcej miejsca przygotowano dla pojazdów ciężarowych. Jak wynika z dokumentów przetargowych, na każdym MOP-ie – poza Łodzią i Opolem – przewidziano 800 m kw. w miejscu ładowania tirów i autobusów.
Dokumenty przetargowe potwierdzają warunki określone w regulacji AFIR. W przypadku inwestycji dla samochodów osobowych na wymienionych wyżej MOP-ach pojawią się dwa punkty ładowania o mocy 150 kW. Dla pojazdów ciężarowych będzie to jeden punt lub dwa punkty z mocą ładowania wynoszącą 350 kW.