Pokłosie zmiany przepisów. Ruszają prace na drogach

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty, które wpłynęły w przetargu dotyczącym budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów. Tłumu nie było. W postępowaniu oferty złożyły jedynie trzy firmy. Czego można się spodziewać?

ładowarki pojawią sięna MOP-ach.
ładowarki pojawią sięna MOP-ach.
Źródło zdjęć: © WP | Michał Zieliński
Tomasz Budzik

14.04.2024 14:08

Unijne przepisy o infrastrukturze ładowania pojazdów – znane jako AFIR – ledwo zaczęły obowiązywać, a już GDDKiA otworzyła oferty na stworzenie nowych obiektów wzdłuż najważniejszych tras. Ogólnodostępne stacje ładowania mają powstać na następujących Miejscach Obsługi Pasażerów:

  • A1 – Gorzelanka Wschód i Zachód, Starcza Wschód i Zachód,
  • A2 – Ciosny Północ i Południe,
  • A4 – Prószków i Krajków Północ,
  • S3 – Lisiny Wschód i Zachód,
  • S7 – Zbójecka Góra,
  • S8 – Ochędzyn i Niwiska,
  • S19 – Kamień Wschód i Zachód.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak informuje GDDKiA, umowy będą zawarte na 20 lat z możliwością wydłużenia ich ważności o kolejne 5 lat. Czego należy się spodziewać? Jak wynika z dokumentów przetargowych, dzierżawa, którą proponuje GDDKiA, nie będzie z gatunku tych bezproblemowych.

Powierzchnia zajęta na potrzeby elektryków wynosić ma 14 m kw. W praktyce będzie to oznaczać jedno miejsce na MOP-ie. Znacznie więcej miejsca przygotowano dla pojazdów ciężarowych. Jak wynika z dokumentów przetargowych, na każdym MOP-ie – poza Łodzią i Opolem – przewidziano 800 m kw. w miejscu ładowania tirów i autobusów.

Dokumenty przetargowe potwierdzają warunki określone w regulacji AFIR. W przypadku inwestycji dla samochodów osobowych na wymienionych wyżej MOP-ach pojawią się dwa punkty ładowania o mocy 150 kW. Dla pojazdów ciężarowych będzie to jeden punt lub dwa punkty z mocą ładowania wynoszącą 350 kW.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)