Polska firma chce uniezależnić nas od akumulatorów z Chin. Zyska nie tylko elektromobilność

Kluczowym składnikiem samochodów elektrycznych są akumulatory litowo-jonowe, a ich globalny rynek został zdominowany przez Chiny. Firmą, która chce zmienić ten stan rzeczy, jest polska spółka Raremetals. Wchodzący w jej zarząd Robert Makieła opowiedział mi jaki jest ich plan.

Mateusz Żuchowski

Nie możemy zmienić tego, gdzie wydobywane są surowce potrzebne do budowy akumulatorów wykorzystywanych później w samochodach elektrycznych. W praktyce w zdecydowanej większości są to Chiny. Możemy jednak próbować zmniejszać zawartość pozyskiwanych stamtąd minerałów poprzez odzyskiwanie ich z już zużytych akumulatorów.

Recykling w tej formie wyrasta w tej chwili na jedną z kluczowych gałęzi zielonej gospodarki. Ważny jest nie tylko z punktu widzenia ekonomicznego (obniża koszty produkcji), ale i ekologicznego, ponieważ skutecznie odpowiada na często powtarzany zarzut o potrzebie składowania zużytych akumulatorów.

Jak przekonywał na trzecim Kongresie Nowej Mobilności w Łodzi Robert Makieła z Rare Metals, są one dla Polski kolejną szansą na wzmacnianie krajowej gospodarki nie tylko poprzez generowanie przychodu, ale i uniezależnianie jej od zewnętrznych czynników. W powyższym wywiadzie mówi jak polska firma może tego dokonać.

Materiał powstał przy współpracy z Kongresem Nowej Mobilności
Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy