Polska ma problem z ładowarkami. Jesteśmy w ostatniej dziesiątce Europy

W porównaniu z najbardziej rozwiniętymi europejskimi krajami posiadanie elektrycznego samochodu w Polsce jest sportem ekstremalnym. Średnio na 100 km dróg nie ma nawet jednej publicznej ładowarki.

Ładowarka zajęta? Niebawem może być to częsty widokŁadowarka zajęta? Niebawem może być to częsty widok
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Popularyzacja bezemisyjnych pojazdów wyjdzie na dobre nie tylko klimatowi, ale też jakości powietrza w miastach. Najbliższą przyszłością tego wycinka motoryzacji są samochody elektryczne. Nie sposób liczyć na ich spektakularną sprzedaż bez odpowiedniej sieci publicznie dostępnych ładowarek. Jak pod tym względem jest w Europie i jak wypada Polska?

Według danych na temat ładowarek zebranych przez ACEA – stowarzyszenie producentów samochodów działających w Europie – różnice pomiędzy poszczególnymi krajami Starego Kontynentu są ogromne.

Kraje z najlepiej rozwiniętą siecią ładowarek (liczba ładowarek na 100 km dróg):

  1. Holandia – 47,5
  2. Luksemburg – 34,5
  3. Niemcy – 19,4
  4. Portugalia – 14,9
  5. Austria – 6,1

Kraje z najgorzej rozwiniętą siecią ładowarek (liczba ładowarek na 100 km dróg):

  1. Litwa – 0,2
  2. Grecja – 0,2
  3. Polska – 0,4
  4. Łotwa – 0,5
  5. Rumunia – 0,5

Duża liczba publicznych ładowarek ułatwia życie właścicielom elektrycznych aut i widać to w statystykach sprzedaży. W Holandii zelektryfikowane modele (elektryczne i hybrydy plug-in) stanowią 25 proc. sprzedaży osobówek. W Niemczech jest to 13,5 proc., a w Austrii 9,5 proc. Po przeciwnej stronie mamy Litwę z 1,1 proc. zelektryfikowanych pojazdów na rynku pierwotnym, Słowację i Polskę (1,9 proc.) czy Grecję (2,6 proc.).

Oczywiście nadużyciem byłoby twierdzenie, że zależność między popularnością elektryków i rozbudową sieci ładowarek jest jedyną, jaka ma znaczenie. W grę wchodzą tu jeszcze czynniki ekonomiczne, dopłaty oferowane przez poszczególne rządy czy charakterystyka geograficzna danego państwa. To właśnie dlatego Szwecja ma rekordowy odsetek 32 proc. zelektryfikowanych aut wyjeżdżających z salonów mimo pięciu ładowarek na 100 km dróg.

Dlaczego kwestia dostępności ładowarek jest dla ACEA ważna? W przedstawionym przez Komisję Europejską programie klimatycznym "Fit for 55" przewidziano, że w do 2030 r. emisja CO2 przez samochody osobowe obniży się względem wyniku z 2021 r. o 55 proc., a nie jak zakładano wcześniej o 30 proc. Będzie to wymagało sprzedania ogromnej liczby aut z wtyczką, a bez dobrej sieci ładowarek okaże się to niezwykle trudne.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem