Europa potrzebuje stacji tankowania wodoru. Zdaniem ACEA w Polsce powinno być ich 40 

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) do 2030 r. na Starym Kontynencie powinno działać przynajmniej 1000 stacji tankowania wodoru. A chodzi tu tylko o zaspokojenie potrzeb sektora transportowego. W Polsce na razie nie ma żadnej – czekamy na owoc prac Toyoty i PGNiG.

Takiego dystrybutora w Polsce jeszcze nie ma. W najbliższym czasie może się to jednak zmienićTakiego dystrybutora w Polsce jeszcze nie ma. W najbliższym czasie może się to jednak zmienić
Źródło zdjęć: © Mateusz Lubczański
Tomasz Budzik

Na razie nic pewnego nie można powiedzieć jeszcze na temat nieco dalszej przyszłości napędów samochodowych. W przypadku aut osobowych najbliższe lata mogą należeć do pojazdów elektrycznych bazujących na bateriach trakcyjnych o dużej pojemności. Zdaniem organizacji ACEA, w przypadku ciężarówek czy autobusów w szybkim tempie pewne znaczenie będą miały pojazdy z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem.

Brzmi to logicznie. W końcu największy z punktu widzenia użytkownika problem "elektryków", czyli długi czas ładowania baterii, jest szczególnie dotkliwy dla tych, którzy za pomocą pojazdów zarabiają, czyli dla branży transportowej. Jednocześnie pojazdy ciężarowe są drogie z samej racji swojego rozmiaru. Wzrost ceny ze względu na zamontowanie ogniw paliwowych może być dla nabywców mniej dotkliwy.

Co ciekawe, według szacunków ACEA już w połowie drugiej dekady XXI wieku liczba wodorowych pojazdów ciężarowych zacznie rosnąć. W 2030 r. miałoby być ich już przynajmniej 60 tys. By jednak elektryczne ciężarówki i autobusy, uzyskujące na bieżąco prąd z wodoru, mogły stać się popularne, konieczne jest zbudowanie sieci stacji.

Według propozycji organizacji ACEA już w 2025 r. powinno być ich w Europie przynajmniej 300, a w 2030 r. nie mniej niż 1000. Organizacja określiła również ścisłe wyliczenia na temat pożądanej liczby stacji w poszczególnych krajach. W Polsce w 2025 r. miałoby być ich 10, a w 2030 r. - 40. Liderem mają być oczywiście Niemcy (odpowiednio 85 i 300), a wśród państw, gdzie miałoby ich powstać nieco więcej, można wymienić także Francję (35 i 120), Włochy (20 i 70), Holandię (20 i 70), Hiszpanię (20 i 60) czy Austrię (10 i 30).

Zdaniem ACEA w 2030 r. na drogach należących do sieci TEN-T przynajmniej co 200 km powinna znajdować się stacja paliw oferująca wodór. W Polsce na razie nie ma żadnej. Osoba, która zechciałaby u nas użytkować pojazd na ogniwa paliwowe, musiałaby tankować w Berlinie, Wiedniu czy Dreźnie. W drugiej połowie 2020 r. Toyota, którą śmiało można nazwać światowym liderem tej technologii, podpisała z PGNiG umowę dotyczącą współpracy. Jej owocem ma być w pierwszym rzędzie stacja tankowania wodoru, która powstanie na warszawskiej Woli. W planach Lotosu również jest postawienie stacji tankowania wodoru. Ta miałaby powstać w Gdańsku.

Wyliczenia ACEA pokazują, że technologia wodorowa może nie jest pieśnią tak odległej przyszłości, jak mogłoby się wydawać. Mimo to na moment, w którym będziemy masowo zasiadać za kierownicami aut takich jak Toyota Mirai czy Hyundai Nexo być może nie jest zbyt bliski, bo najpierw wodór może na szerszą skalę trafiać do pojazdów ciężarowych i autobusów.

Wybrane dla Ciebie
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇