Polska Strategia Wodorowa. W planach dziesiątki stacji i setki autobusów

500 wodorowych autobusów wyprodukowanych w Polsce, 32 stacje tankowania tego gazu i tworzenie paliw syntetycznych – oto główne założenia Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030. Okazuje się, że sporo zmieni się nie tylko na stacjach paliw, ale i na polskich drogach.

Tak wygląda gniazdo do tankowania wodoru. Sam proces bardzo przypomina uzupełnianie LPG.Tak wygląda gniazdo do tankowania wodoru. Sam proces bardzo przypomina uzupełnianie LPG.
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Mateusz Lubczański

Napęd wodorowy traktowany był dotychczas jako ciekawostka i bardziej problematyczny rywal dla bateryjnych samochodów elektrycznych. Podczas gdy "zwykłego" elektryka wystarczy tylko naładować z gniazdka, wodór wymaga transportowania, do wytworzenia go w czystej formie potrzeba masę energii, a skonstruowanie baków, z którego by nie uciekał, zajęło sporo czasu i wysiłku. Teraz wszystko ma się zmienić.

Tak wygląda "bak" na wodór z koreańskiego SUV-a
Tak wygląda "bak" na wodór z koreańskiego SUV-a © fot. Mateusz Lubczański

Ministerstwo Klimatu pracuje nad przyjęciem Polskiej Strategii Wodorowej, która obejmuje dopuszczenie na drogi 500 autobusów wykorzystujących ten pierwiastek do napędu. Mają być wyprodukowane w Polsce (tym może zająć się np. Solaris) i pojawić się w miastach jeszcze w 2025 roku. W ciągu kolejnych 5 lat ma już być ich na drogach aż 2000 sztuk.

Napęd wodorowy opiera się na prostej zasadzie działania. Podczas reakcji chemicznej wodór łączy się z tlenem, przez co efektem ubocznym jest energia oraz zwykła, czysta woda. W praktyce takie autobusy jeżdżą jak elektryki, wykorzystują tylko inaczej zmagazynowaną energię.

Wielokrotnie informowaliśmy o dwóch planowanych stacjach tankowania wodoru, które miały powstać w 2021 roku w Warszawie i Trójmieście. To po części dlatego Toyota zdecydowała się na zaoferowanie pojazdu wodorowego w kraju. Polski importer jest ma u siebie takie auto – toyotę mirai – lecz najbliższy punkt tankowania znajduje się w… Berlinie.

Polska Strategia Wodorowa obejmuje również tworzenie paliw syntetycznych z reakcji wodoru z tlenkami węgla. Podobną strategię widzieliśmy niedawno w planach Porsche. Ta niemiecka marka chce tworzyć paliwo do silników spalinowych. Przy użyciu węgla i katalizatorów tworzy się e-metanol, a kolejnym krokiem jest przerobienie go na benzynę w procesie MTG. Ma to duże znaczenie dla środowiska, bo dwutlenek węgla krążyłby w zamkniętym układzie. To, co wyemitowałoby auto, zostałoby wykorzystane do stworzenia paliwa.

Oto co znajdziemy pod maską samochodu wodorowego
Oto co znajdziemy pod maską samochodu wodorowego © fot. Mateusz Lubczański

Takie procesy są jednak wyjątkowo energochłonne, ale i z tym radzi poradzili sobie twórcy dokumentu. Chcą wykorzystać moc odnawialnych źródeł energii dla potrzeby procesu elektrolizy. Co więcej, jest mowa o magazynach energii, które pomieściłyby 10 proc. mocy zainstalowanej w elektrowniach wiatrowych w 2023 roku.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie