Ponad 2 mln tesli do serwisu. W tle śmiertelne wypadki z udziałem autopilota

Czołowy amerykański organ ds. bezpieczeństwa drogowego uznał, że Tesla nie zrobiła wystarczająco dużo, by zapobiec niewłaściwemu korzystaniu z autopilota.

Tesla Model X PlaidTesla Model X Plaid - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mariusz Zmysłowski
Aleksander Ruciński

Tesla w końcu postanowiła zająć się usprawnieniami systemów wsparcia kierowcy. Ogłoszona akcja serwisowa będzie największą w historii marki i obejmie ponad 2 mln pojazdów sprzedanych na amerykańskim rynku.

Decyzja jest wynikiem wieloletniego dochodzenia prowadzonego przez NHTSA. Jak stwierdził rzecznik organizacji cytowany przez serwis "Automotive News Europe", śledztwo wykazało, że "narzędzia Tesli mające utrzymać zaangażowanie kierowców są niewystarczające i mogą prowadzić do przewidywalnych nadużyć".

"Technologia automatyzacji jest bardzo obiecująca w kwestii poprawy bezpieczeństwa, ale tylko wtedy, gdy jest stosowana w sposób odpowiedzialny. "W ramach prowadzonej akcji, chcemy udoskonalenia systemów, poprzez nadanie priorytetu bezpieczeństwu" - dodał.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zasnął za kierownicą pędzącej Tesli. Nagranie z akcji amerykańskiej policji

O tym, że autopilot Tesli pozwala na wiele, wiadomo nie od dziś. W przypadku części modeli oferowanych w USA możliwe jest podróżowanie praktycznie bez udziału kierowcy. Pełna autonomia może jednak zawieść, stąd konieczność stałej kontroli ze strony kierowcy, monitorowania sytuacji i trzymania rąk na kierownicy.

Zdaniem NHTSA Tesla nie zastosowała odpowiednich narzędzi wymuszających takie zachowanie, co mogło prowadzić do tragedii. Amerykański organ wszczął ponad 50 dochodzeń związanych z wypadkami aut Tesli i potencjalnym udziałem autopilota. Pierwszy przypadek sięga 2016 roku i dotyczy śmiertelnego wypadku.

Po blisko 8 latach od tych wydarzeń Tesla w końcu ogłosiła akcję przywoławczą. Szczegóły dotyczące procesu wprowadzania zmian w ponad 2 mln aut na razie pozostają nieznane. Można być jednak pewnym, że NHTSA zadba o ich wdrożenie.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie