Ponad 2 mln tesli do serwisu. W tle śmiertelne wypadki z udziałem autopilota

Czołowy amerykański organ ds. bezpieczeństwa drogowego uznał, że Tesla nie zrobiła wystarczająco dużo, by zapobiec niewłaściwemu korzystaniu z autopilota.

Tesla Model X PlaidTesla Model X Plaid - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mariusz Zmysłowski
Aleksander Ruciński
2

Tesla w końcu postanowiła zająć się usprawnieniami systemów wsparcia kierowcy. Ogłoszona akcja serwisowa będzie największą w historii marki i obejmie ponad 2 mln pojazdów sprzedanych na amerykańskim rynku.

Decyzja jest wynikiem wieloletniego dochodzenia prowadzonego przez NHTSA. Jak stwierdził rzecznik organizacji cytowany przez serwis "Automotive News Europe", śledztwo wykazało, że "narzędzia Tesli mające utrzymać zaangażowanie kierowców są niewystarczające i mogą prowadzić do przewidywalnych nadużyć".

"Technologia automatyzacji jest bardzo obiecująca w kwestii poprawy bezpieczeństwa, ale tylko wtedy, gdy jest stosowana w sposób odpowiedzialny. "W ramach prowadzonej akcji, chcemy udoskonalenia systemów, poprzez nadanie priorytetu bezpieczeństwu" - dodał.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zasnął za kierownicą pędzącej Tesli. Nagranie z akcji amerykańskiej policji

O tym, że autopilot Tesli pozwala na wiele, wiadomo nie od dziś. W przypadku części modeli oferowanych w USA możliwe jest podróżowanie praktycznie bez udziału kierowcy. Pełna autonomia może jednak zawieść, stąd konieczność stałej kontroli ze strony kierowcy, monitorowania sytuacji i trzymania rąk na kierownicy.

Zdaniem NHTSA Tesla nie zastosowała odpowiednich narzędzi wymuszających takie zachowanie, co mogło prowadzić do tragedii. Amerykański organ wszczął ponad 50 dochodzeń związanych z wypadkami aut Tesli i potencjalnym udziałem autopilota. Pierwszy przypadek sięga 2016 roku i dotyczy śmiertelnego wypadku.

Po blisko 8 latach od tych wydarzeń Tesla w końcu ogłosiła akcję przywoławczą. Szczegóły dotyczące procesu wprowadzania zmian w ponad 2 mln aut na razie pozostają nieznane. Można być jednak pewnym, że NHTSA zadba o ich wdrożenie.

Wybrane dla Ciebie

Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Chińskie auto trafi do "Gran Turismo". Po raz pierwszy w historii
Chińskie auto trafi do "Gran Turismo". Po raz pierwszy w historii
Trump ma pozbyć się tesli, którą kupił przed trzema miesiącami. To efekt kłótni z Muskiem
Trump ma pozbyć się tesli, którą kupił przed trzema miesiącami. To efekt kłótni z Muskiem
Test: Škoda Elroq 50 – gdyby tylko nie ta cyfryzacja
Test: Škoda Elroq 50 – gdyby tylko nie ta cyfryzacja
Test: Ford Capri AWD 340 KM - po prostu tańszy od Volkswagena
Test: Ford Capri AWD 340 KM - po prostu tańszy od Volkswagena
Toyota wprowadza hybrydę do najmniejszych aut. Aygo X Hybrid różni się nie tylko napędem
Toyota wprowadza hybrydę do najmniejszych aut. Aygo X Hybrid różni się nie tylko napędem
Test: BMW M5 Touring - największy skalpel świata
Test: BMW M5 Touring - największy skalpel świata
Szef sprzedaży Volkswagena wskazał problem Tesli. Zapowiada dominację niemieckiego koncernu
Szef sprzedaży Volkswagena wskazał problem Tesli. Zapowiada dominację niemieckiego koncernu
Pierwsza jazda: Renault Austral – Francuzi posłuchali kierowców
Pierwsza jazda: Renault Austral – Francuzi posłuchali kierowców