Poprawki Senatu do nowelizacji o elektrycznych hulajnogach. Na zmiany możemy poczekać dłużej

Projekt ustawy o hulajnogach i UTO wrócił pod obrady Sejmu, po tym jak Senat jednogłośnie przegłosował łącznie 8 poprawek. Wśród nich znalazły się zmiany, przez które przepisy mogą nie wejść w życie przed początkiem sezonu.

Jeśli Sejm przyjmie poprawki Senatu, planowana zmiana przepisów przed rozpoczęciem sezonu może nie dojść do skutkuJeśli Sejm przyjmie poprawki Senatu, planowana zmiana przepisów przed rozpoczęciem sezonu może nie dojść do skutku
Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Kalka/NurPhoto via Getty Images
Filip Buliński

Tempo procedowanych zmian w związku z urządzeniami transportu osobistego i hulajnogami elektrycznymi w ciągu ostatnich miesięcy zdecydowanie przyspieszyło. Jak podaje portal prawodrogowe.pl, pod koniec zeszłego tygodnia projekt nowelizacji był procedowany w Senacie, który jednogłośnie wprowadził 8 poprawek (choć nie wszystkie związane były z UTO i elektrycznymi hulajnogami). Niektóre z nich pokrywają się z postulatami posłów wyrażanymi podczas dyskusji w Sejmie pod koniec lutego.

Jedna z najważniejszych poprawek dotyczy prędkości, z jaką można poruszać się urządzeniami transportu osobistego - a w niektórych przypadkach także hulajnogą elektryczną - po chodniku. W pierwotnym projekcie została ona określona jako "zbliżona do prędkości pieszego", natomiast Senat zaproponował, by zmieniono zapis na "dostosowana do warunków ruchu". Zwracał na to uwagę jeszcze podczas obrad w Sejmie Jakub Kulesza z Konfederacji.

W uzasadnieniu Senatu możemy przeczytać, że "kierujący wymienionymi urządzeniami, zachowując szczególną ostrożność, powinni dostosować swoją prędkość do ruchu pieszych, a także ruchu innych pojazdów znajdujących się na chodniku lub drodze dla pieszych, nie zapominając o ustępowaniu pierwszeństwa pieszym i nieutrudnianiu ich ruchu".

Druga poprawka rozszerza prawa użytkowników hulajnóg elektrycznych i rozwiązuje problem poruszania się nimi na wsiach, na co zwracał uwagę reprezentujący Koalicję Polską Stefan Krajewski. Senat proponuje, by w wyjątkowych przypadkach, kierujący hulajnogą elektryczną mogli korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 50 km/h, jeśli wzdłuż tej drogi nie ma chodnika lub wydzielonego pasa lub drogi dla rowerów. Warunkiem jest jednak zajmowania miejsca jak najbliżej krawędzi.

Ponadto Senat proponuje także, by zamiast usuwania hulajnóg elektrycznych i UTO z drogi i pobierania za nie opłat, przestawiać je w miejsca dozwolone, jeśli te są wyraźnie oznakowane jako własność przedsiębiorcy lub traktować je jak rzeczy znalezione.

Ostatnia poprawka, dotycząca przepisów o hulajnogach elektrycznych i urządzeniach transportu osobistego, która została przegłosowana przez Senat, dotyczy wejścia w życie ustawy po ogłoszeniu. W pierwotnym projekcie vacatio legis określono na 30 dni, podczas gdy poprawka mówi już o 60 dniach. Przyjęcie zmiany na pewno pokrzyżowałoby pierwotny plan wprowadzenia nowelizacji przed rozkwitem sezonu. Poprawiony projekt wróci teraz do Sejmu.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy