Porsche Mission R pokazuje wizję Niemców na wyścigi przyszłości. Ale jest też coś więcej

Zrównoważony rozwój, maksymalne osiągi, a przede wszystkim napęd elektryczny – tak Porsche widzi przyszłość motorsportu, prezentując prototyp wyścigówki Mission R. Ma oszałamiające osiągi i jest zapowiedzią czegoś większego.

Porsche Mission RPorsche Mission R
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Porsche
Filip Buliński

Porsche długo trzymało w tajemnicy swoją tegoroczną nowość na targi IAA. I chociaż bezemisyjne klimaty zostały zachowane, wbrew oczekiwaniom nie był to elektryczny Cayman i Boxster. Niemcy przygotowali nowy koncept, który jest wizją przyszłości wyścigów. Poznajcie Mission R, który daje pogląd, jak w przyszłości mogą wyglądać pucharowe zmagania na torze.

Zacznijmy od najważniejszego, czyli napędu i osiągów, bo te robią wrażenie. Porsche kryje w sobie dwa silniki elektryczne – przedni ma 435 KM, a tylny 653 KM. W tzw. trybie kwalifikacyjnym łączna moc jednostek może dochodzić nawet do 1088 KM, natomiast przy wyścigowym trybie kierowca ma do dyspozycji 680 KM. Na torze testowym Mission R jest tak samo szybki jak nowy 911 GT3 Cup. O stałe dozowanie mocy dba zaawansowany system kontroli temperatury, który zapobiega spadkom wydajności.

Porsche Mission R
Porsche Mission R © fot. mat. prasowe/Porsche

Mission R osiąga setkę w niespełna 2,5 sekundy, a prędkość maksymalna przekracza 300 km/h. Porsche nie zdradziło, jaką pojemność mają akumulatory, ale przy wykorzystaniu pełnej mocy, energii starczy na ok. 30 min jazdy. Dzięki 900-woltowej technologii naładowanie baterii do 80 proc. możliwe jest zaledwie w 15 min, a sama moc ładowania dochodzi do 340 kW.

Co do designu, trzeba przyznać, jest obłędny. Monokok jest z włókna węglowego i tworzy z konstrukcją dachu niebywały pokaz umiejętności projektowych Porsche. Nie obyło się też bez magii opływu powietrza – przednie i tylne skrzydło wykorzystują aktywną aerodynamikę w postaci żaluzji i regulowanego, dwuczęściowego spojlera.

Porsche podkreśla także, że również przy tego typu autach stawia na zrównoważony rozwój, dlatego wiele elementów, w tym dyfuzor, listwy progowe, zderzak czy poszycia drzwi zrobione są z tworzywa wzmocnionego naturalnym włóknami – w tym przypadku mamy do czynienia z włóknami lnu.

Z kolei wnętrze jest całkowicie podporządkowane "pracy" kierowcy. Między uszami kierownicy umieszczono ekran, który wyświetla najważniejsze parametry. Nad kolumną umieszczono kolejny wyświetlacz, który pokazuje obrazy z cyfrowych lusterek bocznych oraz wstecznych.

Porsche Mission R
Porsche Mission R © fot. mat. prasowe/Porsche

Mission R nie jest jednak tylko wizją przyszłościowego świata wyścigów. Bo choć wszyscy spodziewali się oficjalnej premiery zapowiadanych bezemisyjnych Boxstera i Caymana, to poniekąd Mission R daje pogląd, czego możemy się spodziewać po nowych, cywilnych elektrykach. Sam Michael Mauer, szef designu niemieckiej marki, podczas konferencji powiedział, żeby zapamiętać niektóre elementy stylistyczne i wypatrywać ich w kolejnych premierach.

Wymiarowo Mission R jest dosyć zbliżony do obecnego Caymana – liczy 4326 mm długości, 1990 mm szerokości i 1190 mm wysokości – co potwierdzałoby te przypuszczenia. Już wcześniej Porsche pokazując swoje koncepty z członem "Mission" w nazwie, zdradzało przyszłe drogowe modele – tak było z Mission E i Taycanem. Na szczegóły musimy jednak trochę poczekać.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/14] Źródło zdjęć: |
Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy