Prędkie pobieranie prądu premium – Porsche otworzyło swój pierwszy Charging Lounge

Już wysoka moc ładowarki może uchodzić za luksus – ale dla Porsche to za mało. Firmie zależy na "doświadczeniu ładowania adekwatnym do wizerunku marki". Dlatego uruchomiła pilotażowy hub ładowania aut elektrycznych: stylowy i komfortowy Porsche Charging Lounge. Ceny? Wcale nie premium!

Porsche Charging LoungePorsche Charging Lounge
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Porsche
Błażej Buliński

Kto podróżował autem elektrycznym na dalszych trasach, ten wie, że czasem chcąc się szybko naładować, ląduje się dosłownie w polu. Szybkie ładowarki nie zawsze są zlokalizowane w miejscach z atrakcyjną ofertą gastronomiczną, zdarza się, że nawet nie ma w pobliżu toalety. Słowem: experience ładowania potrafi daleko odbiegać od tego, co może sobie wyobrażać nabywca nowoczesnego samochodu z napędem elektrycznym. A co dopiero taki, który wydał na niego setki tysięcy złotych.

Porsche Charging Lounge
Porsche Charging Lounge © Materiały prasowe, Porsche

Porsche doskonale zdaje sobie z tego sprawę, dlatego nie tylko jest członkiem konsorcjum stojącym za siecią Ionity, ale także rozwija własną infrastrukturę ładowania. W okolicach miejscowości Bingen am Rhein (Nadrenia-Palatynat) producent właśnie otworzył pierwszy Porsche Charging Lounge.

Pilotażowy hub ładowania znajduje się dwie minuty drogi od skrzyżowania autostrad A60/A61 i oferuje sześć stacji DC o mocy 300 kW, oraz cztery punkty AC o mocy 22 kW. Urządzenia dostarczyła ceniona w branży firma Alpitronic z południowego Tyrolu, prąd do zasilania pochodzi z certyfikowanych, zielonych źródeł. Już w przyszłym roku maksymalna moc ładowania ma zostać podniesiona do 400 kW.

Porsche Charging Lounge
Porsche Charging Lounge © Materiały prasowe, Porsche

Ładowarki nie stoją jednak "pod chmurką", jak to bywa nawet w przypadku wielu hubów sieci Ionity, lecz znajdują się pod elegancką wiatą, która łączy się z pawilonem lounge’u. Coś, co dla kierowców aut spalinowych wydaje się oczywiste, czyli przejście od dystrybutora do sklepu bądź toalety bez moknięcia w czasie deszczu, w przypadku "tankowania" prądu niestety nie jest standardem.

Niewielki przeszklony pawilon jest w chłodniejsze dni ogrzewany przy pomocy pompy ciepła, oczywiście klimatyzowany, gdy pogoda tego wymaga, a prąd częściowo dostarczają umieszczone na dachu panele fotowoltaiczne. System sterowania potrafi automatycznie przyciemnić oświetlenie, jeśli akurat nikt nie korzysta z lounge’u.

Porsche Charging Lounge
Porsche Charging Lounge © Materiały prasowe, Porsche

Kierowcy w czasie ładowania swojego samochodu mogą korzystać z szeregu udogodnień w pawilonie. Do dyspozycji jest łazienka, automat z przekąskami, ekspres do kawy, cyfrowe i drukowane media, sieć Wi-Fi oraz "smart lustro" przed którym można się pogimnastykować zgodnie z wyświetlanymi wskazówkami. Alkoholu, znanego np. z lotniskowych lounge’ów, z oczywistych względów tu się nie podaje, nawet pasażerom. Dużo czasu na konsumpcję i tak nie ma, bo ładowanie np. Porsche Taycana 10-80 proc. trwa w optymalnych warunkach ok. 23 minut.

Z Porsche Charging Lounge mogą korzystać tylko użytkownicy Porsche Charging Service – rozliczenie ładowania odbywa się bowiem wyłącznie przez aplikację, w której trzeba mieć konto Porsche ID. Koszt kilowatogodziny to 33 eurocenty, czyli zaledwie 1,46 zł – to bardzo atrakcyjna cena, jak na szybkie ładowanie. Dodatkowo samochód, który ma być ładowany, musi być pod to konto podpięty.

Porsche Charging Lounge
Porsche Charging Lounge © Materiały prasowe, Porsche

Przed stacją znajduje się szlaban, który otwiera się tylko po rozpoznaniu numeru rejestracyjnego (przypisanego do konta) bądź zeskanowaniu kodu QR, który można wygenerować w aplikacji MyPorsche – czyli kierowcy elektryków innych marek mają nieco utrudnione zadanie, jeśli chcą skorzystać z Porsche Charging Lounge.

Porsche Charging Lounge
Porsche Charging Lounge © Materiały prasowe, Porsche

Porsche planuje otwierać kolejne lounge w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, Polska niestety na razie nie jest na liście. Tym samym firma idzie w ślady Audi, które już od 2021 roku rozwija własne luksusowe huby ładowania z komfortowymi przestrzeniami. Porsche Charging Service daje obecnie dostęp do 436 tys. punktów ładowania w 20 krajach, z tego 25 300 punktów ma moc minimum 150 kW. Ponadto Porsche udostępnia swoim klientom też szybkie ładowarki u dilerów (1000 punktów w 600 lokalizacjach) oraz w hotelach i innych ekskluzywnych lokalizacjach, w których kierowcy Porsche zatrzymują się na dłużej – tzw. Porsche Destination Charging (5000 punktów AC o mocy 11 lub 22 kW w 86 krajach).

Wybrane dla Ciebie

Greenpeace bierze Polskę na celownik. Ekolodzy wskazują, co mamy zrobić, Niemcy i Węgry zacierają ręce
Greenpeace bierze Polskę na celownik. Ekolodzy wskazują, co mamy zrobić, Niemcy i Węgry zacierają ręce
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6 N
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6 N
Test: Ferrari 296 GTS ma dwa oblicza. Jedno koi, drugie rzuca na kolana
Test: Ferrari 296 GTS ma dwa oblicza. Jedno koi, drugie rzuca na kolana
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny