Ładowarki prądu stałego (DC). Jak szybko naładować samochód elektryczny i hybrydowy?
Ładowarką prądu stałego można naładować do ok. 80 proc. baterię auta elektrycznego w niecałą godzinę. Odbywa się to znacznie szybciej niż w przypadku ładowania prądem przemiennym. Niestety także drożej, choć w Polsce jest sporo bezpłatnych stacji ładowania.
22.11.2019 | aktual.: 13.03.2023 13:44
Ładowanie przy wykorzystaniu prądu stałego (DC) jest o wiele lepszym rozwiązaniem w przypadku samochodów elektrycznych. Wynika to choćby z faktu, że napięcia w tym wypadku są z przedziału 400–800V, a natężenie może wynosić 300–500A. Tym samym ładowarki DC mogą ładować z mocą od 50 do nawet 350 kW. Dzięki temu trwa to dość krótko.
W Polsce obecnie najszybsza stacja ładowania ma moc 150 kW. Takich punktów jest jednak tylko kilka w kraju. Warto też dodać, że w ładowarkach o mocach ładowania 100 kW, podczas procesu ładowania wydziela się duża ilość ciepła i energii. Z tego względu przewody są chłodzone cieczą.
Szybkie ładowarki wymagają też większej uwagi. Wszystko dlatego, że przy dużym natężeniu i napięciu w punktach DC konieczne jest zastosowanie transformatora sieciowego. Bez niego nie byłoby możliwe dostarczenie takiej ilości energii. Tego typu punkty przeważnie mają kilka rodzajów złącz – CCS Combo, CHAdeMO, Type 2 i w niektórych przypadkach Tesla Connector.
Zaletą wykorzystywania szybkich ładowarek jest stosunkowo krótki czas samego procesu ładowania. Wynosi on około 30 min w przypadku ładowania do 80 proc. pojemności akumulatora. Korzystanie z tego typu urządzeń nie zawsze jest jednak za darmo. Kosztuje to w płatnych punktach od ok. złotówki do ponad 2 zł za kWh. To znacznie więcej niż w przypadku ładowania auta w domu prądem zmiennym.