Ładowarki prądu stałego (DC). Jak szybko naładować samochód elektryczny i hybrydowy?

Ładowarką prądu stałego można naładować do ok. 80 proc. baterię auta elektrycznego w niecałą godzinę. Odbywa się to znacznie szybciej niż w przypadku ładowania prądem przemiennym. Niestety także drożej, choć w Polsce jest sporo bezpłatnych stacji ładowania.

Szybką ładowarką prądu stałego auto hybrydowe plug-in można solidnie podładować w ciągu kilkunastu minut. Elektryka naładujecie w niecałą godzinę.Szybką ładowarką prądu stałego auto hybrydowe plug-in można solidnie podładować w ciągu kilkunastu minut. Elektryka naładujecie w niecałą godzinę.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Maciej Gis

Ładowanie przy wykorzystaniu prądu stałego (DC) jest o wiele lepszym rozwiązaniem w przypadku samochodów elektrycznych. Wynika to choćby z faktu, że napięcia w tym wypadku są z przedziału 400–800V, a natężenie może wynosić 300–500A. Tym samym ładowarki DC mogą ładować z mocą od 50 do nawet 350 kW. Dzięki temu trwa to dość krótko.

W Polsce obecnie najszybsza stacja ładowania ma moc 150 kW. Takich punktów jest jednak tylko kilka w kraju. Warto też dodać, że w ładowarkach o mocach ładowania 100 kW, podczas procesu ładowania wydziela się duża ilość ciepła i energii. Z tego względu przewody są chłodzone cieczą.

Szybkie ładowarki wymagają też większej uwagi. Wszystko dlatego, że przy dużym natężeniu i napięciu w punktach DC konieczne jest zastosowanie transformatora sieciowego. Bez niego nie byłoby możliwe dostarczenie takiej ilości energii. Tego typu punkty przeważnie mają kilka rodzajów złącz – CCS Combo, CHAdeMO, Type 2 i w niektórych przypadkach Tesla Connector.

Zaletą wykorzystywania szybkich ładowarek jest stosunkowo krótki czas samego procesu ładowania. Wynosi on około 30 min w przypadku ładowania do 80 proc. pojemności akumulatora. Korzystanie z tego typu urządzeń nie zawsze jest jednak za darmo. Kosztuje to w płatnych punktach od ok. złotówki do ponad 2 zł za kWh. To znacznie więcej niż w przypadku ładowania auta w domu prądem zmiennym.

Wybrane dla Ciebie
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇