Poradniki i mechanikaŁadowarki prądu stałego (DC). Jak szybko naładować samochód elektryczny i hybrydowy?

Ładowarki prądu stałego (DC). Jak szybko naładować samochód elektryczny i hybrydowy?

Szybką ładowarką prądu stałego auto hybrydowe plug-in można solidnie podładować w ciągu kilkunastu minut. Elektryka naładujecie w niecałą godzinę.
Szybką ładowarką prądu stałego auto hybrydowe plug-in można solidnie podładować w ciągu kilkunastu minut. Elektryka naładujecie w niecałą godzinę.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Maciej Gis
22.11.2019 12:36, aktualizacja: 13.03.2023 13:44

Ładowarką prądu stałego można naładować do ok. 80 proc. baterię auta elektrycznego w niecałą godzinę. Odbywa się to znacznie szybciej niż w przypadku ładowania prądem przemiennym. Niestety także drożej, choć w Polsce jest sporo bezpłatnych stacji ładowania.

Ładowanie przy wykorzystaniu prądu stałego (DC) jest o wiele lepszym rozwiązaniem w przypadku samochodów elektrycznych. Wynika to choćby z faktu, że napięcia w tym wypadku są z przedziału 400–800V, a natężenie może wynosić 300–500A. Tym samym ładowarki DC mogą ładować z mocą od 50 do nawet 350 kW. Dzięki temu trwa to dość krótko.

W Polsce obecnie najszybsza stacja ładowania ma moc 150 kW. Takich punktów jest jednak tylko kilka w kraju. Warto też dodać, że w ładowarkach o mocach ładowania 100 kW, podczas procesu ładowania wydziela się duża ilość ciepła i energii. Z tego względu przewody są chłodzone cieczą.

Szybkie ładowarki wymagają też większej uwagi. Wszystko dlatego, że przy dużym natężeniu i napięciu w punktach DC konieczne jest zastosowanie transformatora sieciowego. Bez niego nie byłoby możliwe dostarczenie takiej ilości energii. Tego typu punkty przeważnie mają kilka rodzajów złącz – CCS Combo, CHAdeMO, Type 2 i w niektórych przypadkach Tesla Connector.

Zaletą wykorzystywania szybkich ładowarek jest stosunkowo krótki czas samego procesu ładowania. Wynosi on około 30 min w przypadku ładowania do 80 proc. pojemności akumulatora. Korzystanie z tego typu urządzeń nie zawsze jest jednak za darmo. Kosztuje to w płatnych punktach od ok. złotówki do ponad 2 zł za kWh. To znacznie więcej niż w przypadku ładowania auta w domu prądem zmiennym.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)