Ładowarki prądu zmiennego (AC). Jak tanio naładować samochód elektryczny i hybrydowy?

Ładowanie samochodu elektrycznego to wciąż nie lada wyzwanie. Szybkie ładowarki są jeszcze mało popularne, a akurat w momencie, kiedy będzie ona potrzebna, ktoś inny może ładować swój pojazd. Jako alternatywa pozostaje skorzystanie z prądu przemiennego. Jakie są w tym przypadku możliwości?

Nie tylko auta elektryczne, ale także hybrydowe, można ładować prądem przemiennym. Najlepiej z wykorzystaniem odpowiedniej ładowarki.Nie tylko auta elektryczne, ale także hybrydowe, można ładować prądem przemiennym. Najlepiej z wykorzystaniem odpowiedniej ładowarki.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Maciej Gis

Korzystanie z prądu przemiennego spowoduje, że auto elektryczne zacznie się ładować, jednak będzie się to odbywało dużo wolniej niż w przypadku prądu stałego DC. To dlatego, że jest wykorzystywane wówczas napięcie 230 V – jednofazowe, lub napięcie 400 V – trójfazowe. Należy też dodać, że maksymalne natężenie prądu w powyższych dwóch wariantach wynosi tylko 16A.

Należy też wspomnieć, że przy wykorzystaniu napięcia 230 V lub 400 V, moc ładowania wynosi od 2 do 13 kW. Jest to realizowane bez zabezpieczenia EVSE (ang. Electric Vehicle Supply Equipment). Natomiast jeśli ładowarka ma takie zabezpieczenie, to moc ładowania będzie większa. Będzie wynosiła 7,4–22 kW. Dodatkowo moduł EVSE umożliwia ładowanie z większym natężeniem do 32A.

Ładowarki naścienne ładujące prądem przemiennym przeważnie wyposażone są w złącze Type 2. Jest to przyjęty europejski standard i jest oferowany praktycznie we wszystkich samochodach elektrycznych dostępnych na Starym Kontynencie.

Warto również wspomnieć, że tzw. WallBoxa można zainstalować np. w garażu za około 6–7 tys. zł. Jest to nic innego jak mała stacja ładowania samochodów elektrycznych prądem zmiennym.

Ładowanie samochodu elektrycznego nie jest czynnością skomplikowaną. Wystarczy podpiąć odpowiedni przewód i reszta robi się sama. Problemem w tej całej procedurze to zapewnienie odpowiedniego prądu. Choć brzmi to dość lakonicznie, to bez odpowiedniego napięcia sam proces może potrwać wiele godzin. Dlatego właśnie warto sprawdzić, czy w garażu możliwe jest zastosowanie wspomnianego WallBoxa.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀