Sono Motors Sion to hatchback zasilany słońcem, który może trafić do produkcji

Sono Motors jest niemiecką firmą, która niebawem zamierza wystartować z produkcją elektrycznego hatchbacka, który nie będzie wymagał zewnętrznego ładowania. Wszystko za sprawą ogniw fotowoltaicznych zamontowanych na nadwoziu zdolnych absorbować energię słoneczną i zmieniać ją w prąd.

Sion nie wygląda spektakularnie, ale ma dużo innych zalet.Sion nie wygląda spektakularnie, ale ma dużo innych zalet.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński

Gdy Sono Motors ogłosiło swoje plany podboju rynku pojazdów elektrycznych, branża potraktowała je dość sceptycznie. Rewolucyjne firmy znikąd zazwyczaj znikają równie szybko, jak się pojawiają, a po ich śmiałych i często nierealnych konceptach nie pozostaje nawet ślad. Na szczęście wiele wskazuje, że niemieckie Sono nie podzieli ich losu.

Podczas premiery prototypu modelu Sion w sierpniu 2018 roku przedstawiciele marki informowali, że pierwsze dostawy ruszą już w 2019 roku. Niestety, jak to zwykle bywa w takich przypadkach, zabrakło funduszy. Trzeba jednak przyznać, że Niemcy nie wywiesili białej flagi. Zamiast tego ogłosili zbiórkę za pośrednictwem platform crowdfundingowych, umożliwiających obywatelom całego świata finansowe wsparcie projektu.

Jak się okazało, chętnych do pomocy było całkiem sporo, gdyż w ciągu zaledwie 50 dni Sono Motors zebrało aż 53 mln euro, co w przeliczeniu daje ponad 220 mln złotych. To wystarczająca suma pieniędzy, by bezpiecznie wystartować z produkcją Siona. Firma twierdzi, że zebrała aż 13 tysięcy rezerwacji, a ich realizacja ruszy jeszcze w tym roku. Produkcja Siona ma odbywać się w byłej fabryce Saaba w Trollhattan.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© mat. prasowe

Auto, które nie wyróżnia się przesadnie interesującym wyglądem, będzie miało do zaoferowania całkiem sporo w kwestii napędu, a dokładniej jego zasilania. Samochód może być bowiem ładowany przy użyciu domowego gniazdka czy miejskich ładowarek. Przy skorzystaniu z szybkich urządzeń proces zapełnienia baterii o pojemności 35 kWh potrwa nie więcej niż pół godziny.

Auto będzie się jednak też ładować samodzielnie - wystarczy tylko trochę słońca. Jeden dzień na zewnątrz powinien pozwolić na przejechanie około 32 km, co w przypadku krótkich tras miejskich może okazać się wystarczającą wartością. Prędkość maksymalna na poziomie 140 km/h oraz maksymalny zasięg na pełnym ładowaniu oscylujący w granicach 250 km także nie rozczarowują.

A wszystko to w zamian za całkiem rozsądne pieniądze - ceny mają startować od 25 tysięcy euro, co daje jakieś 107 tysięcy złotych. Trzymamy kciuki za ten zaskakująco rozsądny i - jak nam się wydaje - dojrzały projekt.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/12] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona