Toyota pracuje nad manualną "skrzynią" dla elektryków. Komu to potrzebne?

Manualne skrzynie powoli odchodzą do lamusa, a elektromobilność wydaje się tylko gwoździem do trumny. Jednak nie dla Toyoty, która pracuje nad ręczną przekładnią do samochodów zasilanych prądem. Tak przynajmniej wynika z amerykańskich patentów.

Toyota nie skreśla klasycznej dźwigniToyota nie skreśla klasycznej dźwigni
Źródło zdjęć: © fot. Paweł Kaczor
Aleksander Ruciński

Japoński producent złożył wnioski o rejestrację ośmiu patentów w USA. To dokumenty, których część wyciekła już w 2021 roku za pośrednictwem BZ Forum. Teraz plany Toyoty nabierają mocy prawnej, co daje nadzieję na ich realizację w przyszłości.

Mowa przede wszystkim o rozwiązaniach, które miałyby imitować klasyczną, manualną skrzynię biegów w samochodach z napędem elektrycznym. Oczywiście z tą różnicą, że faktyczna przekładnia byłaby zastąpiona oprogramowaniem sterującym przepływem momentu obrotowego z wirtualnymi przełożeniami wybieranymi dźwignią.

Poza nią na pokładzie miałby znaleźć się też pedał wirtualnego sprzęgła, a kierowca mógłby wybierać spośród trzech trybów pracy: w pełni manualnego z wykorzystaniem sprzęgła i dźwigni, półautomatycznego z użyciem samej dźwigni oraz w pełni automatycznego, choć nadal z symulowanymi przełożeniami wzorowanymi na sportowych automatach.

Niewykluczone, że nowatorskie rozwiązanie Toyoty powstaje właśnie z myślą o bardziej emocjonujących modelach z napędem elektrycznym, które miałby dać kierowcy odczucia porównywalne z dawnymi, klasycznymi spalinówkami.

Co ciekawe, już w 2017 roku Toyota pokazała koncept wyposażony w taką "przekładnię". GR HV, który był niczym innym jak hybrydowym odpowiednikiem GT86, pozwalał kierowcy na odblokowanie funkcji ręcznej skrzyni po naciśnięciu przycisku umieszczonego w gałce. Teraz ta funkcja może zostać zaimplementowana w przyszłych modelach elektrycznych.

Na razie jednak jest zbyt wcześnie na szczegóły czy konkretne daty. Fakt, że patenty trafiły do amerykańskich urzędów pozwala jednak sądzić, że coś jest na rzeczy. Pozostaje mieć nadzieję, że producent niebawem rzuci więcej światła na sprawę.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯