Toyota pracuje nad manualną "skrzynią" dla elektryków. Komu to potrzebne?

Manualne skrzynie powoli odchodzą do lamusa, a elektromobilność wydaje się tylko gwoździem do trumny. Jednak nie dla Toyoty, która pracuje nad ręczną przekładnią do samochodów zasilanych prądem. Tak przynajmniej wynika z amerykańskich patentów.

Toyota nie skreśla klasycznej dźwigniToyota nie skreśla klasycznej dźwigni
Źródło zdjęć: © fot. Paweł Kaczor
Aleksander Ruciński

Japoński producent złożył wnioski o rejestrację ośmiu patentów w USA. To dokumenty, których część wyciekła już w 2021 roku za pośrednictwem BZ Forum. Teraz plany Toyoty nabierają mocy prawnej, co daje nadzieję na ich realizację w przyszłości.

Mowa przede wszystkim o rozwiązaniach, które miałyby imitować klasyczną, manualną skrzynię biegów w samochodach z napędem elektrycznym. Oczywiście z tą różnicą, że faktyczna przekładnia byłaby zastąpiona oprogramowaniem sterującym przepływem momentu obrotowego z wirtualnymi przełożeniami wybieranymi dźwignią.

Poza nią na pokładzie miałby znaleźć się też pedał wirtualnego sprzęgła, a kierowca mógłby wybierać spośród trzech trybów pracy: w pełni manualnego z wykorzystaniem sprzęgła i dźwigni, półautomatycznego z użyciem samej dźwigni oraz w pełni automatycznego, choć nadal z symulowanymi przełożeniami wzorowanymi na sportowych automatach.

Niewykluczone, że nowatorskie rozwiązanie Toyoty powstaje właśnie z myślą o bardziej emocjonujących modelach z napędem elektrycznym, które miałby dać kierowcy odczucia porównywalne z dawnymi, klasycznymi spalinówkami.

Co ciekawe, już w 2017 roku Toyota pokazała koncept wyposażony w taką "przekładnię". GR HV, który był niczym innym jak hybrydowym odpowiednikiem GT86, pozwalał kierowcy na odblokowanie funkcji ręcznej skrzyni po naciśnięciu przycisku umieszczonego w gałce. Teraz ta funkcja może zostać zaimplementowana w przyszłych modelach elektrycznych.

Na razie jednak jest zbyt wcześnie na szczegóły czy konkretne daty. Fakt, że patenty trafiły do amerykańskich urzędów pozwala jednak sądzić, że coś jest na rzeczy. Pozostaje mieć nadzieję, że producent niebawem rzuci więcej światła na sprawę.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie